به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار حسن مومنی عصر سهشنبه در نشست ستاد راهبری تصادفات استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: پیامدهای اجتماعی تصادفات بخصوص در مورد جوانان خیلی زیاد است و قابل محاسبه نیست لذا هر کاری در زمینه کاهش تصادفات انجام شود، باز هم کم است.
وی تصریح کرد: همه مسوولان هدف مشترک برای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن دارند لذا امکانات و نیروها باید برای این هدف مشترک متمرکز شوند.
رئیس پلیس راه کشور سرعت بالا را از عوامل بروز و شدت تصادفات ذکر کرد و گفت: متوسط سرعت خودرو در استان خراسان جنوبی ۸۹ کیلومتر و در کشور ۷۹ کیلومتر است و این افزایش سرعت باعث شده تصادفات شدت بیشتری داشته باشد لذا با آمار بالای فوتی مواجه هستیم.
وی با تاکید بر اینکه فوت در صحنه هم به سرعت وابسته است افزود: متوسط کشوری فوت در صحنه ۵۲ درصد و در خراسان جنوبی ۵۹ درصد بوده که ناشی از شدت تصادفات است.
سردار مومنی عنوان کرد: سال گذشته شاهد افزایش ۱۶ درصدی تصادفات در استان بودیم که با توجه به شرایط کرونا و کاهش تردد در سال ماقبل قابل پیشبینی بود، اما آنچه در هفت ماه امسال رقم خورد، حدود ۲۶.۵ درصد افزایش فوتی ناشی از تصافدات را در خراسان جنوبی شاهد هستیم.
وی با اشاره به آمار بالای تصادفات منجر به فوت در خراسان جنوبی اظهار داشت: از همین رو این استان جزو نقاط هدف و اولویت برنامههای پلیس راهور برای کاهش تصادفات است.
رئیس پلیس راه راهور فراجا به بالا بودن آمار واژگونی خودرو و تصادف موتورسواران در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این آمارها نگران کننده است اگرچه هماهنگی خوبی بین دستگاههای مسئول مشاهده میشود.
وی با تاکید بر اینکه منابع استانی هم باید در کنار پیگیریهای ملی فعال شود افزود: برای نصب دوربینهای ثابت و سیار در جادهها میتوان از منابع استانی کمک گرفت.
سردار مومنی با اشاره به هدفگذاری سه پاسگاه در خراسان جنوبی برای تمرکز برنامههای کاهش تصادفات اظهار داشت: در بحث مدیریت ترافیک باید از فناوریهای نوین استفاده کرد چون روشهای سنتی جوابگو نیست.
وی یادآور شد: استفاده از دوربینها در استان خراسان جنوبی شرایط خوبی ندارد و نیازمند پیگیریهایی در مرکز است.
رئیس پلیس راه کشور با تاکید بر اینکه کارآمدی دوربینها افزایش یابد گفت: ۶ دستگاه دوربین در سطح استان از سه سال قبل نصب شده ولی زیرساخت برق آن فراهم نیست در صورتی که اگر دوربینهای موجود فعال و پیامکهای آنی ارسال شود اثرگذاری خوبی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: با فعال شدن این زیرساخت میتوان ۱۰ کیلومتر افزایش سرعت در استان را کاهش داد.
سردار مومنی افزود: برخی مسیرها واقعا ایمن نیست لذا شیب شیروانی باید اصلاح شود چون واژگونیها باعث میشود که تلفات هم افزایش یابد.
وی بر استفاده از ظرفیت معادن استان در ایمنسازی جادهها تاکید کرد و گفت: همچنین تمامی کامیونهای با عمر بالای پنج سال باید حفاظ جانبی نصب کنند تا شاهد برخورد تصادفات شدید نباشیم.
رئیس پلیس راه راهور فراجا افزود: این طرح از ابتدای دی ماه شروع میشود و در صورتی که کامیونی حفاظ جانبی داشته باشد از خدمات مراکز معاینه فنی یا تعویض پلاک نمیتواند استفاده کند.
وی برخورد با شتر را از دیگر مشکلات در سطح جادههای منطقه عنوان کرد و گفت: این موضوع باید به خوبی ساماندهی شود تا صاحبان شتر سهم تقصیر در تصادفات را به عهده بگیرند.
سردار مومنی احداث استراحتگاهها در استانهای کویری مانند خراسان جنوبی را ضروری دانست و اظهار داشت: هر جا در چنین جادههایی که راننده خسته میشود، توانستیم استراحتگاه حتی موقت ایجاد کنیم اثرگذاری خوبی داشته است.
وی با اشاره به کمبود چرثقیلهای سنگین در خراسان جنوبی افزود: در تصادفات با خطر بالا بهویژه مواد حامل سوخت گاهی شاهد مسدود شدن طولانی مدت جاده هستیم لذا مدیریت بحران استان باید هماهنگیهای لازم را برای حل این مشکلات انجام دهد.
رئیس پلیس راه کشور بر تکمیل سایتهای تلفن همراه در جادهها تاکید کرد و گفت: ظرفیتهای استانی که به نوعی کاربر جادهای محسوب میشوند باید به کار گرفته شوند.
وی افزود: با توجه به بالا بودن آمار جانباختگان تصادفات نیازمند کار فرهنگی بهویژه در روستاها هستیم زیرا آمار جانباختگان در حوزه روستایی خراسان جنوبی نیز نسبت به میانگین کشور بالا است.
سردار مومنی اظهار داشت: این آمار در کشور هشت درصد و در استان خراسان جنوبی ۲۰ درصد است که نیاز به توجه دارد.
تکمیل باندهای دوم خراسان جنوبی نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است
همچنین مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۵۸۰ کیلومتر باند دوم برای جاده های استان هم اکنون در دست اجرا است که ساخت و تکمیل آن نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
وحید داعی در این نشست افزود: احداث باند دوم تصادفات رخ به رخ را کاهش می دهد و تاکنون ۸۰۰ کیلومتر باند دوم در سطح خراسان جنوبی احداث شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی متوسط پیشرفت فیزیکی احداث باند دوم در دو کریدور اصلی استان را بالا ۶۵ درصد اعلام کرد و گفت: اما ۱۶ درصد کریدور ماهیرود معادل ۲۰۰ کیلومتر باند دوم احداث شده در صورتی که این محورها کانون های بحرانی در حوزه تصادفات هستند.
وی تکمیل باند دوم در کریدور های اصلی استان را از راهبردهای مهم برای کاهش تصادفات برشمرد و گفت: از طرفی تلاش می شود که مراکز شهرستان ها به شبکه بزرگراهی استان متصل شوند.
داعی با اشاره به احداث ۵۰ کیلومتر باند دوم در سال گذشته گفت: با پیگیریهای شخص استاندار توانستیم از محل سفر رییس جمهور ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی دریافت کنیم که این موضوع در کاهش تصادفات نوروزی هم نقش مهمی داشت.
وی افزود: هدفگذاری امسال و سال آینده ساخت ۲۱۷ کیلومتر باند دوم است که ۱۰۰ کیلومتر سهم امسال به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد رسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خاراسن جنوبی ادامه داد: بیشتر هدفگذاری بر نقاط پر تصادف است که امیدواریم با تمام این پروژه ها شاهد کاهش تلفات جاده ای باشیم.
وی ادامه داد: ۳۶۳کیلومتر هم در برنامه سه ساله تا سال ۱۴۰۵ دوبانده می شود که الان پیشرفت آن ۲۵ درصد است.
داعی با تاکید بر اینکه توجه ویژه استاندار منجر به ارایه خدمات خوبی در حوزه راه ها شده گفت: با این وجود در حوزه راه استان عقب ماندگی مزمن دارد که نیازمند پیگیری در سطوح ملی هستیم.
میانگین سرعت در خراسان جنوبی از متوسط کشوری بالاتر است
جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی نیز با اشاره به نصب ۶۳ دوربین ثبت تخلف در سطح راههای استان گفت:افزایش تردد خودروهای سنگین و بالا بودن میانگین سرعت از میانگین کشوری جزو مهمترین مشکلات تصادفات در حوزه جاده ای است.
سرهنگ حسن شجاعی نسب افزود: امسال ۵۲ درصد فوتی ها در حوزه واژگونی و خروج جاده بوده است.
وی ادامه داد: حمل سوخت قاچاق هم از دیگر مشکلات استان بوده که علیرغم اقدامات سختگیرانه باز هم ۱۴ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است.
جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر آمار متوفیان در تصادفات درون شهری ۴۷ درصد و تصادفات برون۳۲ درصد افزایش داشته است.
وی یادآور شد:اصلاح نقاط حادثه خیز، توسعه باندهای دوم ،ایستگاه های بین راهی، پایش تصویری برون و درون شهری در کاهش تصادفات تاثیرگذار خواهد بود.
سرهنگ شجاعی نسب عنوان کرد: نوروز امسال با اقدامات جهادی و انقلابی اعضای ستاد راهبری حرکت خوب استاندارخراسان جنوبی شاهد کمترین حادثه و کاهش تصادفات بودیم که حاصل هم فکری همه دستگاهها بود.
افزایش ۱۹ درصدی تصادفات منجر به فوت در خراسان جنوبی
رییس پلیس راه خراسان جنوبی هم با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی تصادفات منجر به فوت در جاده های اصلی گفت:در برخی از محورها که عمدتا تردد مسافران بومی است افزایش تصادفات نگران کننده است.
سرهنگ علیرضا رضایی با اشاره به وضعیت تصادفات در محور زاهدان به مشهد هم گفت: ۹۲ نفر معادل ۴۱ درصد متوفیان در محور مشهد – زاهدان فوت کرده اند لذا بیش از دو سوم متوفیان حوادث رانندگی امسال در این محور بوده اند.
وی با بیان اینکه روزانه در استان یک نفر بر اثر رانندگی فوت می کند افزود:۴۱ درصد در بیمارستان و ۵۹ درصد در صحنه فوتی می کنند که نیاز است ترومای بیمارستانی فعال تر شود.
رییس پلیس راه خراسان جنوبی عنوان کرد: متوفیان ۷۷ درصد تصادفات محورهای اصلی و ۵۸ درصد کل تصادفات را به خود اختصاص داده اند.
وی گفت:با توجه به اینکه ۹۰ درصد تصادفات به خاطر عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت و عدم رعایت حق تقدم بوده نیازمند نصب دوربین های ثبت تخلف در محورها هستیم.
سرهنگ رضایی ابراز امیدواری کرد تا خردادماه سال آینده ۱۴۰ کیلومتر باند دوم در مقاطع پر تصادف استان زیربار ترافیک برود.
وی یادآور شد: ۴۵ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد اما مرکز استان نیازمند توجه ویژه در این خصوص است.
پوشش ۹۵ درصدی تلفن همراه در جادههای اصلی
مدیرکل فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم گفت: یکی از دغدغههای استان پوشش همراه جاده ای بوده اما تراکم چالش جدی از حیث توسعه مکالمه است.
مصطفی بهی گفت: در برخی نقاط هم پوشش شبکه برق نداریم لذا ایجاد سایت همراه با مشکل رو به رو است گرچه میتوان با انرژی خورشیدی سایت راه اندازی کرد اما هزینهها افزایش مییابد.
وی افزود: در حال حاضر از حیث جاده اصلی بین دو فرمانداری ها طبق آمار ۹۳ تا ۹۵ درصد جاده ها پوشش تلفن همراه دارند.
مدیرکل فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی از نقاط را میشود با اجرای سایتهای روستایی پوشش دهیم عنوان کرد: مسیر منتهی به مرز ماهیرود هم دو نقطه فاقد پوشش داریم که پیش بینی اجرای دو سایت شده است.
وی ادامه داد: در بخشی از استان به سمت خور بیابانک هم ۲۰ کیلومتر فاقد پوشش داریم که سایت برای آن پیش بینی شده است.
بهی با اشاره به اینکه در حوزه نهبندان به سمت دهسلم هم یک نقطه فاقد پوشش داریم گفت:خراسان جنوبی باید از حیث اعتباری خاص دیده شود.
وی با بیان اینکه برای تکمیل پوشش جاده ای استان به تلفن همراه نیازمند ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم تاکید کرد:ظرف یک سال آینده تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار پوشش تلفن همراه می گیرند.
کاهش واژگونی با اصلاح شیب شیروانی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: اصلاح شیب شیروانی از اقدامات مهم در کاهش واژگونی است.
اسدالله جلال زاده با اشاره به ضرورت تسریع باند دوم کمربندی فرودگاه تا ورزشگاه غدیر افزود: برنامه جامع باید برای مدیریت تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها تدوین شود.
وی با اشاره به اجرای طرح اقدام ایمنی برای مراقبت از کودکان گفت: در این راستا فرهنگ سازی ، کلاسهای آموزشی، تهیه و پخش موشن گرافیک در فضای مجازی، نصب بنرهای هشداری، استفاده از ظرفیت های فضای مجازی برای آموزش به دانش آموزان انجام شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از شروع عملیات زمستانه راهداری در ۲۶ آذر خبر داد و گفت:سال گذشته ۴۸۱ کیلومتر روکش آسفالت انجام شده اما با پشتیبانی شخص استاندار و معاونت عمرانی در تخصیص اعتبارات امسال از ابتدای امسال ۵۰۰ کیلومتر روکش انجام داده ایم و ۱۰ هزار تن قیر دریافت شده است.
جلال زاده تبدیل آبنما به پل را اقدام مهم برای ایمنی جاده ها عنوان کرد و گفت:خراسان جنوبی اولین استانی است خط وسط جاده های دوطرفه شیار لرزاننده احداث کرد که در تصافدات رخ به رخ خیلی تاثیرگذار بوده است.
وی با اشاره به اجرای ۹۵ کیلومتر اصلاح شیب شیروانی از ابتدای امسال گفت: این اقدامات در سطح جاده ها نشان از دغدغه دولت و توجه شخص استاندار خراسان جنوبی بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۱ نقطه حادثه خیز در استان مصوب شده است افزود:سه نقطه در دست اجرا و ۱۳ نقطه باقی مانده است.
وی یادآور شد: ۶۲ نقطه حادثه خیز هم با کمک پلیس راه شناسایی و به تهران پیشنهاد شده است که باید مصوب شود تا بتوانیم اعتبارت ملی پیگیری شود.
جلال زاده عنوان کرد: ۲ هزار و ۲۳۱ آبنما در طول راه ها داریم که حادثه خیز است و باید به آن توجه کرد.
تدوین طرح جامع کاهش تصادفات استان
شهردار بیرجند هم با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری هزینه شده است گفت: تعویض تابلوهای هدایت مسیر با استانداردهای لازم انجام شده که برای ۱۵ سال شهر را بیمه میکند.
مهدی بهترین گفت: از آنجایی که دچار کمبود شدید اعتبارات هستیم از محل ماده ۲۳ در سال ۹۹ حدود هشت میلیارد تومان سهم بیرجند بوده و در سال گذشته هم ۱۲ میلیارد تومان اما از مجموع آن ۴۵۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.
وی تاکید کرد: در بحث تکمیل پایش تصویری شهر که در تصادفات درون شهری موثر است نیازمند تخصیص کامل اعتبارات ماده ۲۳ هستیم.
شهردار بیرجند با اشاره به تدوین برنامه جامع کاهش تصادفات هم گفت:هدف این برنامه کاهش سالانه ۱۰ درصد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی است که در افق پنج ساله اجرایی خواهد شد.