30 درصد دانش‌آموزان از تجهیزات آموزشی محروم هستند

خبرگزاری فارس شنبه 11 بهمن 1399 - 13:08
30 درصد دانش‌آموزان از تجهیزات آموزشی محروم هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سید جواد حسینی در سومین جلسه شورای راهبری مدیران مدارس و مراکز با نیازهای ویژه استان که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک و فرارسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بیان اینکه انقلاب اسلامی بیش از هر موضوعی تاکیدش بر فرهنگ است، اظهار کرد: بیشتر شعارهای ابتدای انقلاب اسلامی شعارهای فرهنگی بود و در واقع انقلاب ما نیز یک انقلاب فرهنگی است که در این میان نقش آموزش و پرورش در این انقلاب از همه پررنگ تر بوده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ساده‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و سریعترین راه برای تحرک اجتماعی و کاهش بی‌عدالتی و افزایش عدالت اجتماعی است، اما اکثر نظام‌های تعلیم و تربیت در دنیا این چنین نیستند، گفت: رویکردهای انتقادی به نظام تعلیم و تربیت در دنیا شکل گرفته است و انتقاد اکثر منتقدین این است که نظام‌های تعلیم تربیت تفکر انتقادی را رشد نمی‌دهند، این نظام‌ها بیشتر حافظه محور است.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: تمام تلاش نظام‌های تعلیم و تربیت این است این انتقادها را به حداقل برساند.

حسینی با بیان اینکه مهمترین بحث معظم‌له عدالت آموزشی بود که شامل عدالت منطقه‌ای است، اعلام کرد: متاسفانه 24 نوع مدرسه وجود دارد و باید به سمتی برویم که یک نوع مدرسه داشته باشیم چراکه عدالت مدرسه‌ای حکم می‌کند از تنوع مدارس کاسته شود و نظام تعلیم و تربیت به سمت مدارس ترکیبی با آموزش‌های فردی شده پیش برود.

وی افزود: آخرین عدالت، عدالت دیجیتالی و مجازی است که امروزه به شکل بسیار خشن و آشکار در چهره نمایان است، نابرابری‌های وجود دارد، امروزه به خاطر کرونا خوشبختانه آموزش و پرورش به شدت به سمت آموزش‌های دیجیتالی و فناوری نوین پیش رفته است.

وی گفت: امروزه 70 درصد دانش‌آموزان از این شبکه استفاده می‌کنند ولی متاسفانه 30 درصد از این دانش‌آموزان از تجهیزات آموزشی محرومند که به کیفیت آموزش آنها لطمه خواهد خورد و امروزه اگر دانش‌آموزی تبلت نداشته باشد مثل این است که مدرسه نرفته باشد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: طرح خدمات حمایتی با هدف ایجاد و تقویت فرصت‌های برابر آموزشی و پرورشی، توسعه کمی و کیفی خدمات توانبخشی، ارتقای برنامه‌های بهداشتی و توانمندسازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای دستیابی به زندگی مطلوب وایجاد امنیت روانی والدین آنان در آموزش وپرورش با نیازهای ویژه استان اجرا می‌شود.

خلیل رنجبر بر فعال بودن مدارس و حضور عوامل اجرایی برای پیگیری مسائل آموزشی دانش‌آموزان در زمان آموزش مجازی تأکید کرد و افزود: نباید هیچ دانش‌آموزی از گردونه آموزش خارج شود.

وی با بیان اینکه برنامه سنجش و ارزیابی هوش دانش‌آموزان و جای‌دهی آموزش و همه دانش‌آموزان برمی‌شود، گفت: سنجش یکی از برنامه‌های مهم و ملی در وزارت آموزش و پرورش است، این برنامه دیگر از طرح خارج شده است.

رنجبر گفت: هفت هزار نفر برای سنجش نوبت‌گیری شده و بیش از 4500 نفر به پایگاهها مراجعه کرده‌اند و تا آخر این ماه نوبت‌گیری تمام می‌شود.

وی با توجه به اهمیت جشنواره تدریس و همچنین ترغیب همکاران، افزود: امسال جشنواره‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود. البته توانایی همکاران ما کم نیست و در سطح استان‌های توانمند کشور هستند و همچنین جشنواره یکی از راههایی است که توانایی‌ها را در حوزه‌ها نشان داده می‌شود.

رنجبر با بیان اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا شرایط متفاوتی را نسبت به سال‌های تحصیلی گذشته تجربه کردیم، گفت: معلمان در این شرایط بیشتر از گذشته تلاش و فعالیت کردند تا بستر آموزشی مناسب را برای دانش‌آموزان فراهم کنند.

وی اعلام کرد: بر اساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا رشدی هستند، تشخیص به موقع این کودکان علاوه براینکه می‌تواند از بروز و تشدید معلولیت‌ها در آن‌ها جلوگیری کند، در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز موثر است.

انتهای پیام/2330/72/ی

منبع خبر "خبرگزاری فارس" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.