سالار کاشانی امروز شنبه (11 بهمن ماه) در وبینار تخصصی روابط عمومی ها و افکار سنجی که به همت مرکز افکار سنجی جهاددانشگاهی استان و مشارکت روابط عمومی استانداری و شرکت توزیع نیروی برق کردستان برگزار شد اظهار کرد: روابط عمومی سازمان ها با مشتری ها و جامعه هدف روبرو هستند و ابتدایی ترین نقش روابط عمومی ها، شناخت نیاز، انتظار، درخواست و رضایت جامعه هدف از عملکرد آن سازمان است.
وی افزود: روش های سنتی زیادی برای آگاهی از جامعه هدف وجود دارد که همه سازمان ها از آن استفاده می کندد مانند مراجعه خود مردم به صورت فیزیکی و یا پرس و جو از اطراف و یا به شیوه تلفنی که برای شناخت دیدگاه مردم از خدمات صورت می گیرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: سوال این است آیا اطلاعات به دست آمده از این روش ها مطمئن است و می تواند نماینده افکار عمومی در ارتباط با سازمان باشد؟ به عنوان مثال شهرداری ها معمولا اطلاعات را از طریق تلفن، شبکه های اجتماعی و یا نامه نگاری انجام می دهند و سوال این است که آیا می توان این اطلاعات را مبنای تصمیم گیری برای اصلاح عملکرد سیستم حمل و نقل قرار داد؟ پاسخ منفی است نکته اساسی این است که چه کسانی می توانند در رابطه با سیستم حمل و نقل گلایه کنند، احتمالا کسانی که بیشتر از یک گروه و قشر خاص هستند و امکان بیشتر برای بیان نظرات آن ها وجود دارد و نماینده افکار عمومی نیستند، بلکه کسانی هستند که آن ها ما را برای بیان نظر خود انتخاب می کنند و یکسری آدم با ویژگی های دیگر ممکن است اصلا در رابطه با موضوع مورد نظر اظهار نظر نکنند.
وی ادامه داد: بسیاری از ابعاد افکار عمومی به این ترتیب نادیده گرفته می شود، بر همین اساس راهکار این است که کسانی که داوطلب ابراز دیدگاه خود در رابطه با خدمات نیستند را جامع کرده و تصویر مشتریان جامعه هدف را جامع کنیم.
به گفته این استاد دانشگاه نظر سنجی راهی مطمئن برای دست یابی به روش های دقیق و علمی برای به تصویر کشیدن دیدگاه جامعه هدف است، در حالی که سایر روش ها این خروجی را به ما نمی دهند و اطلاعات حاصله از آن ها قابل تعمیم به همه مردم نیست.
کاشانی، با بیان اینکه یکی از مهم ترین پیامدهای افکارسنجی امکان بهره مندی و اطلاع سازمان از نظر مردم و مشارکت آن در فرآیند کار خود است، گفت: فهم تفاوت ها(جنسی، سنی، شغلی و ...)، اصلاح تصورات قالبی، مشارکت مردم در جهت گیری های سازمانی، اصلاح فرآیندها و سنجش روند تغییرات از جمله کاربردهای افکار سنجی است.
این استاد دانشگاه در رابطه با روند اجرای طرح نظرسنجی عنوان کرد: مطالعات اولیه، تهیه ابزار سنجش، نمونه گیری، گردآوری داده ها، داده پردازی و تهیه گزارش از مهم ترین مراحل اجرای یک نظر سنجی است.
وی افزود: در اجرای این روندها، یک پرسشنامه معتبر می تواند رسیدن به درک عینی از داده های مختلف را تضمین کند، همچنین نمونه گیری کار نظرسنجی را با سیار روش ها متمایز می کند.
کاشانی تاکید کرد: در طراحی پرسشنامه سوالات باید مبتنی بر اهداف بوده، پاسخ دهنده را جذب کرده و سوالات برای او جالب و کوتاه باشد و داده های مورد نیاز پژوهشگر را فراهم آورد، همچنین ترتیب سوالات نیز از فاکتورهای مهم تهیه پرسشنامه است.
این استاد دانشگاه، شیوه حضوری، اینترنتی، تلفنی و پستی را روش های گردآوری اطلاعات ذکر کرد و گفت: بهترین شیوه برای گردآوری اطلاعات شیوه حضوری است، اما همیشه به علت محدودیت های مالی پروژه ها و شرایط محیطی قابل دسترس نیست، اما در شرایط کرونا شیوه تلفنی ارجعیت دارد.
وی نیازسنجی، اثربخشی، اثر سنجی و رضایت سنجی، را برخی از اقسام افکار سنجی در سازمان ها خاطرنشان کرد: بهترین کار برای روابط عمومی ها یک درخواست رسمی برای به دست آوردن خدمات است، که ساختار آن عنوان و معرفی سازمان، اعلام درخواست، اهداف سوالات و قلمرو و شرایط شرکت کنندگان است.
کاشانی یادآور شد: این روش در یک فرآیند استانداردی انجام شده و درخواست ها اعلام می شود و سازمان پیشنهاد را مرور و ارزیابی می کند.
انتهای پیام