توضیحات جدید وحیدی درباره ترکیب کمیته حقیقتیاب
احمد وحیدی، وزیر کشور در گفتوگو با ایلنا، درباره ترکیب کمیته حقیقتیاب در خصوص حوادث اخیر کشور که وی چندی پیش دستور تشکیلش را داد و این انتظار که در این کمیته باید از جریانها، گروهها، احزاب و حتی معترضان نمایندهای باشد، گفت: ترکیب کمیته شامل دستگاههای ذیربط به اضافه حقوقدانهایی است که مستقل هستند و وابستگی دولتی ندارند.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: معترضان در واقع نماینده خاصی که ندارند، به اضافه اینکه در حال حاضر عمدتاً و بیشتر با اغتشاش مواجه بودیم تا اعتراض؛ اتفاقاً اغتشاشگران نگذاشتند اگر کسانی هم حرف منطقی دارند، بتوانند حرف منطقیشان را بزنند لذا طبیعتا اغتشاشگران نمیتوانند نماینده خاصی داشته باشند.
وی درباره اینکه آیا احزاب و جریانهای سیاسی در این کمیته حضور دارند، عنوان کرد: خیر، بحث سیاسی نیست، بلکه بحث اغتشاشی بوده که ما باید بر اساس آن ریشهها، عوامل موثر و بازیگران این صحنه را پیدا کنیم بنابراین دستگاههایی که در این کار صاحب نقش هستند، در این کمیته حضور دارند.
وزیر کشور درخصوص اینکه آیا گزارش کمیته حقیقتیاب به افکار عمومی ارائه میشود تا در جریان مسائل قرار بگیرند، اظهار داشت: بله، طبیعتاً گفته میشود.
***
انتقاد روزنامه اصلاحطلب از شادی برخی افراد از شکست مقابل آمریکا
اعتماد نوشت: «مسافر اتوبوسي كه به جاي اينكه جلوي دزد و راهزن را بگيرد و سينهاش را در برابر او سپر و از جان و مال همسفران خود حمايت كند، صدايش را براي مظلومان همراهِ خود بالا ميبرد، امروز تبديل به بخشي از جامعه ايران شده كه از قضا فضاي رسانهاي جهان را نيز در اختيار دارد؛ ميتواند براي كار غلط خود، صد دليل بياورد و ذوق بُرد تيم فوتبال كشوري را فرياد بزند كه سالها از هيچ جنگ نظامي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي و ... عليه ملت و كشورش فروگذار نكرده است.
توجه به اين نكته نيز ضروري است كه دشمني ايالات متحده امريكا با ايران بسي ريشهدارتر از انقلاب بهمن 1357 و نظام جمهوري اسلامي است.
بنابراين تقليل دادنِ دشمني امريكا با ايران به صرفِ دشمني با نظام جمهوري اسلامي، درواقع آدرس غلط دادن است، چراكه مشكل امريكا و متحدانش - از جمله بريتانيا - نه با جمهوري اسلامي بلكه دقيقا با خود ملت ايران است؛ چنانكه امريكاييها، بيستوپنج سال قبل از پيروزي انقلاب 1357 و تاسيس نظام جمهوري اسلامي، در كودتايي با همراهی اراذل و اوباش داخلي اقدام به براندازي دولت ملي دكتر محمد مصدق كردند؛ سودايي كه امروز هم دولتمردان امريكايي در سر ميپرورانند و براي همين است كه فضاي رسانهاي خود را به عرصه تاختوتاز شعبان بيمخهاي امروزي خود تبديل كرده است.
واقعيت اين است كه ذائقه برخي از ما ايرانيان به هر دليل، همراهي و گاه حتي همدلي با قدرت برتر و بزرگتر است! حتي اگر آن قدرت برتر نه شريك دزد و رفيق قافله بلكه خودِ شاهدزدِ اصلي باشد.»
***
مسئولیتپذیری شورای امنیت کشور
روزنامه ایران درباره بیانیه روز گذشته شورای امنیت کشور و ارائه آمار کشته شدگان حوادث اخیر نوشت: «تصریح اینکه در جریان اغتشاشات 200 نفر از شهروندان اعم از شهدای امنیت، شهدای اقدامات تروریستی، افراد بیگناه قربانی پروژه کشتهسازی، مردم بیگناهی که در شرایط بهمریختگی امنیتی جان باختهاند، اغتشاشگران و نیز عناصر ضدانقلاب مسلح عضو گروهکهای تجزیهطلب جان باختهاند به عنوان باطل السحر آمارسازی دشمنان و تلاش آنها در جهت تشویش افکار جامعه اقدامی بود که در نوع خود از مسئولیتپذیری و اقدام بموقع وزارت کشور دولت سیزدهم نشان داشت.
انتشار بهنگام این آمار از سوی شورای امنیت کشور در حالی انجام شد که هنوز جامعه تعلل عجیب و یک ساله دولت روحانی در اعلام آمار کشتهشدگان اغتشاشات رخ داده در آبان 98 را فراموش نکرده است. دورانی که رئیسجمهور وقت یک روز این وظیفه را روی دوش سازمان نظام پزشکی میگذاشت و روز دیگر سخنگوی دولت دوازدهم کار را به «دستگاههای ذیربط» احاله میداد.
در نهایت هم وزیر کشور دولت روحانی در خرداد سال بعد در حالی آمار 230 نفری کشتهشدگان و واقعیت کشته شدن 20 درصد آنها به وسیله سلاح غیرسازمانی را رسانهای کرد که ماهها از دهان به دهان شدن آمار کذب خبرگزاری امریکایی رویترز و ادعای کشته شدن 1500 نفر در ناآرامیهای آبان گذشته بود.»
***
گلایه رئیسی از نمایندگان مجلس
محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در گفت و گو با ایرنا درباره جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور و هیات وزیران اظهارکرد: اظهارات رئیس جمهور حول محور توجه ویژه به فرهنگ، دین، آموزش در برنامههای هفتم توسعه، عدالت در پرداختها، رفع تبعیض، تحقق عدالت به عنوان سند بالادستی در برنامه هفتم بود.
وی ادامه داد: رئیس جمهور بر لزوم تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت تاکید داشتند، تشکیل این صندوق در بودجه ۱۴۰۱ در مجلس به تصویب نرسید. رئیس جمهور معتقد بودند که تشکیل این صندوق موجب ایجاد گشایشهایی در استانها میدانستند.
وی افزود: آیتالله رئیسی معتقد بودند که نیروهایی که در دولت بهکارگیری میشوند باید افرادی پاکدست باشند اگر به هر دلیلی گزارشات مردم و نمایندگان مجلس به این نتیجه برسیم که نیرویی ناکارآمد یا فاسد است به هیچوجه تحمل نمیکنیم و افراد خاطی برکنار میشوند.
نماینده مردم خمینیشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رئیس جمهور خواستار انصاف نمایندگان در قضاوتها نسبت به عملکرد وزرا و مدیران استان شدند در عین حال تذکر و مشورت نمایندگان را فرصتی مغتنم دانستند.
وی با بیان اینکه رئیس جمهور بر لزوم پیگیری مصوبات سفرهای استانی تاکید داشتند گفت: آیتالله رئیسی معتقد بودند برخی تصمیمات غلط در کمیسیونها و یا صحن علنی مجلس در کوتاه مدت و یا بلندمدت امکان دارد برای نظام هزینههای غیرقابل تحمل داشته باشد.
رئیس جمهور معتقد بودند که مشورت با نمایندگان برای انتصابات و معرفی گزینهها راه و کانالی برای شناسایی استعدادهای خوب است اما بعد از انتخاب مسئولان باید دست آنها برای انتخاب و انتصاب مدیران پاییندستی باز باشد که روالی منطقی و قانونی است.
وی ادامه داد: رئیس جمهور از نمایندگان تقاضا کردند بعد از معرفی گزینهها و مدیران، اصرار بر انتصاب نداشته باشند و اتخاذ تصمیم نهایی را بر عهده مسئول مربوطه بگذارند.
***
بذرپاش برای وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد
حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس در گفتگو با ایرنا، با بیان اینکه نامه معرفی مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس واصل شده است، گفت : این نامه در جلسه علنی نوبت عصر امروز اعلام وصول میشود.
عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: طبق آیین نامه داخلی مجلس، وزیر پیشنهادی به مدت یک هفته فرصت حضور در کمیسیونهای تخصصی برای ارایه برنامهها و پاسخ به سوالات را دارد؛ بر این اساس جلسه بررسی صلاحیت آقای بذرپاش _۲۰ آذر _ یکشنبه هفته آینده برگزار میشود.
توییت کنایی نماینده تهران
مجتبی توانگر، نماینده تهران در توییتی نوشت: «بازخوانیِ: نمرات و مدرک دانشگاهی، کپیکاری در پایاننامه، ارایه مدرک جعلی برای دریافت پست، پروندههای باز مالی در سازمان... ، نداشتن هیچ تخصص و تجربه برای تصاحب وزارت، فشار برای انتصاب نزدیکان، انتصابات بدون استعلام، و ناگفتهها که...»
دولت از وضعیت موجود راضی است؟
آفتاب یزد نوشت: « از مدل انتصابهای مقامات دولتی میتوان دریافت که شخص رئیس جمهور و حلقه اول تصمیم گیر او از این تیم کمال رضایت را دارند. برای مثال همین دیروز اعلام شد که مهرداد بذرپاش به عنوان گزینه وزارت راه به مجلس معرفی شده است.
ضمن آنکه پیشتر عبدالملکی به ریاست سازمان مناطق آزاد کشور رسید. و یا گفته شد که ابراهیم رئیسی از جمله حامیان جدی وزیر صمت است و به همین دلیل هم در کابینه و با رای اعتماد مجدد مجلس ابقا شد. فلذا از مدل جا به جایی مسئولان و مدیران در دولت میتوان به این باور رسید که رئیس دولت از کابینه خود کمال رضایت را دارند و نیازی نمیبینند که نگاهی و تفکری جدید در این کابینه برای تغییر روش نفوذ کند.»
***
پیش بینی افزایش حقوق 20درصدی کارمندان دولت در سال آینده
حجتالاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس در گفتوگو با فارس گفت: نشست غیرعلنی امروز مجلس در قالب نشست مشترک مجلس و دولت برگزار شد.
وی افزود: در این جلسه مسائل مختلف کشور به ویژه در حوزه اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: در این جلسه سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد که پیش بینی شده حقوقها در سال آینده 20 درصد افزایش پیدا کند.
***
سیاست های کلی اصل 44 بازنگری میشود
«محمدرضا باهنر» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گوی با ایرنا ضمن تشریح شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، بر به روزرسانی قوانین و مقررات در کشور تاکید کرد و یکی از مصادیق آن را روزآمدسازی قانون اساسی برشمرد که نیاز است با توجه به شرایط کشور بازنگری شود.
وی ادامه داد: حتی در سیاستهای کلی نیز در مواردی نیاز به بازبینی مقررات است و از این رو بازنگری سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شده است.
گفتنی است با وجود هدف گذاری های صورت گرفته در ابلاغ این سیاست ها، عملکرد دولت ها در ۱۷ سال گذشته در خصوص اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نشان می دهد که به دلیل ضعف در اجرا یا اجرای ناقص آن، به اهداف مورد نظر دست نیافته است؛ مقاومت دستگاههای اجرایی برای واگذاری بنگاههای قابل معامله، روابط ناسالم و زد و بندهای اقتصادی برای خرید بنگاهها، قیمت گذاری نادرست و کمتر از میزان واقعی و تضعیف جایگاه اقتصادی بنگاهها پس از واگذاری نشان می دهد که در نزدیک به دو دهه گذشته فرآیند خصوصی سازی به محلی برای تامین بخشی از درآمد مورد نیاز بودجه جاری دولت تبدیل شده است.
در این راستا می توان بنگاههای بسیاری را فهرست کرد که در امر واگذاری موفق نبودهاند؛ نیشکر هفت تپه، هپکو اراک، ماشین سازی تبریز، پتروشیمی کرمانشاه، کشت و صنعت مغان، ایران ایرتور تنها نمونه هایی از واگذاری نادرست بنگاههای دولتی به بخش خصوصی بوده است.
***
روایت معاون وزیر کشور از علت اعتراضات
سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره علت اعتراضات اخیر به صدا و سیما گفت: «یکی از موضوعاتی که از همان ابتدا روی آن تمرکز داشتیم و بخشهای مختلفی برای ریشهیابی مسئولیت پیدا کردند، مشخص کردن مسائل و زخمهایی است که دشمنها از آن سوء استفاده میکنند.
چند کار انجام شده و البته ادامه هم دارد؛ در صحبت و گفتوگو با تعداد زیادی از دستگیرشدگان بررسی و تحقیق شد که انگیزه و علت حضورشان مشخص شود. گفتوگو و تحقیق هم صرف نظر از این بود که دستگیرشدگان جزو معترضان، تحریک شدگان یا اغتشاشگرها باشند.
همچنین از نظرسنجیها و پژوهشها در شناسایی مسائل استفاده شده؛ حتی وزارت کشور خودش این بخش را انجام داده و سایر بخشهای مربوط در کشور هم نظرسنجیهایی انجام دادند تا تشخیص دهند زخمها و ناراحتیها و علت اعتراضها چیست.
دولت هم بر سریع مشخص کردن منشاء ناراحتیها و اولویت بندی مسائل متمرکز شده و ریاست جمهور هم در جلسات بر این موضوع تأکید کرده تا صرف نظر از اینکه دشمنان از شرایط سوء استفاده کردهاند، زمینههای سوءاستفاده شناخته شود و راه حلهای کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت را پیدا کنند؛ یکی از این مسائل و زخمها، معیشت و اقتصاد است که قابل انکار نیست؛ اما درصد افراد بیکاری که در این اغتشاشات شرکت کردند و دستگیر شدهاند، حدود 4 تا 5 درصد است.
بنابراین چنین نیست که تصور کنیم منشأ اصلی این اتفاقات، اقتصادی است. این موضوع هست اما علت اصلی آن نیست، با این حال از مسائلی به شمار میرود که از آن بهره برداری میشود. اعتراض به بیعدالتیهاست. البته اعتراضهایی به برخی مسائلی که در ذهن اقشار به ویژه جوانان هم وجود دارد، هست؛ در حالی که واقعیت آن چیزی نیست که در ذهن آنهاست.
وقتی با برخی از این جوانان صحبت میکنید، میبینید آنچه را که دشمنان در فضای مجازی القا کردهاند، تصور میکنند. مثل اینکه مسئولان کشور همه به فکر جیبشان هستند یا به فکر مردم نیستند و چپاولگر هستند؛ یا اینکه پرونده چند هزار میلیاردی مطرح میشود، این در حالی است که وقتی وارد پرونده و محتوایش میشویم، از زمین تا آسمان با واقعیت فاصله دارد و جامعه از آن تأثیر گرفته است.»
***
اعدام اعضای مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی
خرداد ماه سال جاری بود که روابط عمومی کل سپاه ، از دستگیری شبکهای از اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی خبر داد.
این شبکه با هدایت سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدمربایی و اخذ اعترافات ساختگی از طریق شبکه اراذل و اوباش میکرد که در نهایت اعضای آن با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات دستگیر شدند.
اعضای این باند، با هدایت افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با تهیه سلاح جنگی اقدام به آدم ربایی کرده و دستمزد خود را بصورت ارز دیجیتال دریافت میکردند.
براساس رای نهایی صادره از سوی دیوان عالی کشور، متهمان ردیف اول تا چهارم پرونده، به نامهای حسین اردوخانزاده، شاهین ایمانی محمودآباد، میلاد اشرفی آتباتان و منوچهر شهبندی بجندی به جرم همکاری اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی و آدم ربایی به اعدام محکوم شدند.
سه متهم دیگر، براساس جرایمی از جمله ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، معاونت در آدم ربایی و نگهداری سلاح به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم شدند.
برهمین اساس صبح امروز، احکام ۴ نفر از اعضای اصلی باند اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اجرا شد.
***
دادستان کل کشور: گشت ارشاد تعطیل شد
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجتالاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، در سلسله نشستهای جهاد تبیین که با موضوع «تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر» برگزار شد در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه چرا گشت ارشاد تعطیل شد، اظهار داشت: گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان جایی که در گذشته تاسیس شد از همانجا نیز تعطیل گردید. البته قوه قضائیه نظارتهای خود را بر کنش های رفتاری در سطح جامعه ادامه می دهد.