آمریکا رسما از سازمان جهانی بهداشت خارج شد

صدا و سیما سه شنبه 17 تیر 1399 - 23:26
يک مقام آمریکایی گفت، خروج آمریکا از روز دوشنبه اجرایی می‌شود و این موضوع به دبیرکل سازمان ملل ارائه شده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اینترنتی هیل، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا روز سه شنبه تایید کرد، کاخ سفید رسما آمریکا را از سازمان جهانی بهداشت خارج کرده است، موضوعی که روابط آمریکا را با نهاد بهداشت عمومی جهان در میانه همه گیری ویروس کرونا پایان می‌دهد. این مقام آمریکایی گفت، خروج آمریکا از روز دوشنبه اجرایی می‌شود و این موضوع به دبیرکل سازمان ملل ارائه شده است.
رابرت منندز، سناتور ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با انتشار پیامی توئیتری اعلام کرد، دولت آمریکا به کنگره درباره خروج از سازمان جهانی بهداشت اطلاع داده است.
منندز در پیام توئیتری خود نوشت: اینکه واکنش ترامپ را به ویروس کرونا بی نظم و غیرمنسجم بنامیم، حق مطلب ادا نمی‌شود. این اقدام از زندگی و منافع آمریکایی‌ها محافظت نمی‌کند. این اقدام باعث مریضی مردم آمریکا و تنهایی آمریکا می‌شود.
 
انتقاد پلوسی از پایان همکاری آمريکا با سازمان جهانی بهداشت
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتر نوشت: در حالی که سازمان جهانی بهداشت تلاش جهان را برای مقابله با کووید-۱۹ هماهنگ می‌کند، تصمیم ترامپ برای خروج رسمی آمریکا از این سازمان، واقعا اقدامی غیرمنطقی است. جان میلیون‌ها نفر در خطر است، اما رئیس‌جمهور دارد تلاش بین‌المللی برای غلبه بر شیوع این ویروس را ناکام می‌گذارد.
 
سازمان ملل: خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت از ژوئیه ۲۰۲۱ اجرایی می‌شود
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، سازمان ملل روز سه شنبه و پس از اعلام رسمی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج از سازمان جهانی بهداشت که بیش از یک ماه پیش ارائه شده بود، اعلام کرد آمریکا در تاریخ شش ژوئیه سال ۲۰۲۱ از سازمان جهانی بهداشت خارج خواهد شد.
بر اساس مصوبه سال ۱۹۴۸ کنگره آمریکا، ترامپ مجبور بود تا اطلاعیه یک ساله‌ای را برای خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی ارائه دهد. این قطعنامه همچنین واشنگتن را به پرداخت حمایت مالی متعهد می‌کند. پس از بیش از ۷۰ سال عضویت و پس از اینکه ترامپ سازمان جهانی بهداشت را در زمینه ویروس کرونا به روابط نزدیک با چین متهم کرد، آمریکا تصمیم به خروج از این نهاد گرفت.
استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل درباره این موضوع گفت: «شخص دبیرکل در روند تایید قرار دارد که تمام شرایط خروج برقرار است یا خیر.»

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.