محمدرضا قربانی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در 8 ماهه نخست امسال حمل و نقل 490 هزار تن بار بین الملل با استفاده از خطوط ریلی منطقه آذربایجان انجام شده که از رشد 15 درصدی برخوردار بوده است.
وی افزود: سهم صادراتی این میزان بار حمل شده 212 هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 18 درصدی داشته و 132 هزار تن بار نیز از رقم مجموعه اشاره شده بار وارداتی با استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی بوده است.
قربانی در حوزه بین المللی راه آهن آذربایجان به رقم 146 هزار تنی هم اشاره و اضافه کرد: این میزان نیز به عنوان بار ترانزیت از طریق خطوط ریلی منطقه آذربایجان جابجا شده که این رقم در مقایسه با سال کذشته رشد 10 درصدی داشته است.
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان اقلام صادراتی جابجا شده را عمدتاً شیشه فرآوری شده، محصولات نهایی حوزه آهن آلات، مواد پتروشیمی، صنایع غذایی مانند شیرینی و شکلات و ... دانست.
مسافرت یک میلیون نفر با قطار
این مقام حوزه حمل و نقل ریلی کل بار جابجا شده در 8 ماهه نخست امسال از طریق خطوط ریلی منطقه را بیش یک میلیون و 47 هزار تن اعلام و عنوان کرد: این رقم نیز همراه با رشد 11 درصدی بوده است.
وی درباره بخش مسافری راه آهن آذربایجان نیز اظهار داشت: در 8 ماهه گذشته بیش از یک میلیون و 607 هزار صندلی ایجاد شده که 36 درصد افزایش داشته است.
قربانی تاکید کرد: تعداد مسافر جابجا شده در خط ویژه دانشگاه شهید مدنی در همین مدت، 5 هزار و 100 نفر بوده که با 2 ریل باس 336 نفره و یک قطار کوپه ای با 300 نفر ظرفیت و در 10 رام انجام می شود.
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان ایجاد 3 خط فرعی برای ارائه خدمات بهتر و همچنین کاهش بار ترافیک جاده ای در بخش حمل بار را از مهمترین پروژه های حوزه ماموریتش شمرد و گفت: این خطوط برای مجموعه های فولاد بناب، شیرین عسل و سهند آذر طراحی شده که پیش بینی می شود در دهه فجر امسال وارد مدار ریلی منطقه آذربایجان شوند.
وی به آمار واگنهای خطوط ریلی آذربایجان در سال گذشته گریزی زد و گفت: این آمار سال گذشته 500دستگاه را که همگی اروپایی بودند شامل می شد اما امسال یک هزار و 233 واگن در خطوط ریلی آذربایجان تردد می کنند که 562 دستگاه آن واگن ایرانی و 672 دستگاه نیز اروپایی می باشد.
قربانی ضمن تاکید بر جایگاه، نقش و مزیتهای راه آهن گفت: در سیستم های حمل و نقلی، از راه آهن می توان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین سیسمتهای حمل و نقلی نام برد و با توجه ویژه به این شبکه حمل و نقلی مطمئنا تصادفات جاده ای که یکی از پرخطرتر با خسارات جبران ناپذیر هست به کمترین میزان تقلیل خواهد یافت.
گزارش فارس حاکی است، راه آهن آذربایجان یکی از نواحی بیست و دو گانه راهآهن ایران است و محورهای تبریز-تهران (تا ایستگاه مراغه)، تبریز-جلفا و تبریز-رازی که شامل ۲۸ ایستگاه با ۴۷۱ کیلومتر خط اصلی و ۵۰۰ کیلومتر خط فرعی است، محدودهٔ این ناحیه را تشکیل میدهند. راهآهن آذربایجان به استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمترسانی میکند که مرکز آن در تبریز است.
پایان پیام/