خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، “عبدالامير ياقوتي” از بررسي میزان صرفهجويي بخش خانگي به تفكيك شركتهاي توزيع در تابستان سال جاري خبر داد و گفت: بر این اساس ۳ ميليارد و ۸۹ ميليون كيلووات ساعت صرفهجويي از ابتداي خرداد تا پايان شهريور امسال از سوي بخش خانگي انجام شد که با پرداخت حدود ۱۲۰۰ ميليارد تومان پاداش به مشتركاني كه الگوي مصرف را رعايت و نسبت به مدت مشابه پارسال برق كمتري مصرف كردند، همراه بود.
مديركل دفتر مديريت انرژي و برنامهريزي امور مشتريان توانير افزود: تابستان امسال حدود ۴۰ درصد مشتركان خانگي مشمول تخفيف شدند و رشد سرانه مصرف برق خانگي طي ۶ ماه نخست امسال ۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل كاهش نشان ميدهد.
ياقوتي متوسط رشد مصرف برق خانگي طي سالهاي ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ را بين ۵ تا ۶.۵ درصد عنوان كرد و گفت: مقايسه انرژي فروخته شده ۶ ماه نخست امسال با سال گذشته نشان ميدهد رشد مصرف اين بخش به طور متوسط حدود ۲ درصد كاهش يافته است.
وي تصريح كرد: امسال از مجموع ۵۸ ميليون قبض برق صادر شده در بخش خانگي حدود ۲۳ ميليون و ۲۰۰ هزار مشترك مشمول پاداش صرفهجويي مصرف شدند.
مديركل دفتر مديريت انرژي و برنامهريزي امور مشتريان توانير با تاكيد بر اينكه فرهنگسازي و اطلاعرساني در كنار استفاده از نظام تعرفهبندي صحيح و پاداش صرفهجويي نقش مهمي در كسب اين موفقيت داشته است، خاطرنشان كرد: در كنار اين اقدامات برنامههاي مختلف تلويزيوني بهويژه از مركز پايش صنعت برق پخش شد و به طور روزانه و در چند نوبت هشدارهايي به مردم ارايه و تغييرات مصرف برق را مشاهده كرديم.
وي با اشاره به نمایش و انتشار برنامههاي متعدد آگاهسازي و اطلاعرساني از طريق رسانهها در دوره گرم امسال، اظهار داشت: برخي از اين برنامهها تاثير مستقيم و آني در اصلاح الگوي مصرف داشتند و تاثير برخي نيز در دوره زماني بيشتري اتفاق افتاد و در مجموع امسال كاهش معناداري در مصرف برق خانگي را مشاهده كرديم كه نقش موثري در تامين برق پايدار در طول فصل تابستان داشت.
ياقوتي تعرفههاي برق و پاداش صرفهجويي مصرف را با تاثير آني همراه دانست و افزود: این طرح مشترك را ترغيب ميكند متناسب با تغييرات تعرفه و پاداش، نسبت به اصلاح الگو، برنامهريزي و اقدام كند و در عين حال رشد تورم ميتواند از اثربخشي آن بكاهد، اما اقدامات فرهنگسازي با تاثيرگذاري بلند مدت، از ماندگاري بيشتري برخوردار است و در رفتار مردم نهادينه ميشود.
بر اساس این گزارش، يافتههاي گزارش صرفهجويي بخش خانگي طي تابستان امسال كه به تفكيك شركتهاي توزيع برق از سوي دفتر مديريت انرژي و برنامهريزي امور مشتريان توانير انجام شد نشان ميدهد، فعاليتهاي اطلاع رساني و آگاهسازي در كنار استفاده از نظام تعرفهبندي صحيح قيمت برق و ايجاد مشوقهاي لازم براي همكاري مشتركان در اصلاح الگوي مصرف برق، از مهمترين ابزارهاي مديريتي براي تامين برق اقتصادي است.
اين تحليل كه مصارف برق خانگي و جا به جايي مشتركان در پلههاي مختلف مصرف در بازه ابتداي خرداد تا پايان شهريور طي سالهاي ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را مورد بررسي قرار داده ،نشان ميدهد امسال سهم مشتركاني كه الگوي مصرف را رعايت كردند نسبت به سال قبل افزايش يافته همچنين تعداد مشتركان در پلههاي با مصرف بيش از ۵ برابر الگو، كاهش داشته و بيشترين جا به جايي و اصلاح الگو در بازه تا ۱.۵ برابر الگو اتفاق افتاده است.
اين گزارش ميافزايد: با اصلاح تعرفههاي برق در بهمن ۱۴۰۰ نرخ برق مشتركان پرمصرف نسبت به قبل افزايش چشمگير داشته و در عين حال مشتركاني كه تا سقف الگو مصرف داشتند، نرخ برق آنها تغيير چنداني نداشته و حتي پاداش صرفهجويي به آنها تعلق گرفته است.
همچنين در طرح ۱=۵ نيز با هدف تشويق مشتركان خانگي به كاهش مصرف و رعايت الگوي مصرف برق، به ازاي كاهش هر كيلووات ساعت مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۰۰ تومان پاداش صرفهجويي پيشبيني شد.
در اين گزارش آمده است: با اقدامات فرهنگسازي و اطلاعرساني گسترده به مشتركان پرمصرف مبني بر افزايش نرخ برق آنها و هشدارهاي محدودسازي مصرف در كنار اقبال مشتركان به كاهش مصرف و استفاده از تشويقهاي در نظر گرفته شده در بخش خانگي، شاهد كاهش سرانه مصرف برق خانگي نسبت به سالهای قبل بوديم.
نتايج اين گزارش كه سرانه مصرف برق، تغييرات آن و ميزان كاهش مصرف را به تفكيك شركتهاي توزيع و بر اساس مقدار مصرف و تعداد روز قبضهاي صادر شده مورد بررسي قرار داده حاكي است سرانه مصرف برق در اكثر شركتهاي توزيع كاهش داشته و سبب شده سرانه ماهانه مصرف برق خانگي طي ماههاي گرم از ۳۵۳ كيلووات ساعت در سال ۱۴۰۰ به ۳۲۳ كيلووات ساعت در سال جاري كاهش يابد و در نتيجه حدود ۳۰۸۹ گيگاوات ساعت صرفهجويي در دوره مورد مطالعه به ثبت برسد.
يافتههاي مطالعاتي دفتر مديريت انرژي و امور مشتريان توانير بيانگر پيشتازي چهار استان و كلانشهر شامل تهران بزرگ (منطقه عادي)، مازندران (گرم ۴)، خوزستان (گرم ۱) و اهواز (گرم ۱) در صرفهجويي مصرف برق طي ايام اوج بار امسال است.
بر اين اساس، مشتركان خانگي توزيع برق تهران بزرگ، تابستان امسال با ۴۹۲ گيگاوات ساعت صرفهجويي نسبت به مدت مشابه سال قبل، ركورد بيشترين ميزان صرفهجويي ايام اوج بار ۱۴۰۱ را به خود اختصاص دادند و مشتركان خانگي شركتهاي توزيع برق مازندران با ۳۵۹ گيگاوات ساعت، خوزستان با ۳۵۸ گيگاوات ساعت و اهواز با ۲۳۲ گيگاوات ساعت كاهش، رتبههاي بعدي بيشترين ميزان صرفهجويي برق كشور را احراز كردند.
در اين گزارش، از منظر كاهش سرانه مصرف ماهانه برق خانگي، مشتركان شركتهاي توزيع برق اهواز با ۱۴۹ كيلووات ساعت كاهش، خوزستان با ۱۱۰ كيلووات ساعت كاهش، مازندران با ۶۴ كيلووات ساعت كاهش، گلستان و بوشهر هر يك با ۴۲ كیلووات ساعت كاهش، لرستان با ۳۹ كيلووات ساعت كاهش، تهران بزرگ با ۳۸ كيلووات ساعت كاهش، ايلام با ۳۲ كيلووات ساعت كاهش، غرب مازندران با ۲۴ كيلووات ساعت كاهش، يزد با ۱۶ كيلووات ساعت كاهش، قزوين با ۱۵ كيلووات ساعت كاهش، قم با ۱۴ كيلووات ساعت كاهش و استانهاي خراسان رضوي و البرز هر يك با ۱۰ كيلووات ساعت كاهش به ترتيب بيشترين كاهش سرانه مصرف برق خانگي در اوج بار امسال را داشتند.
گزارش روابط عمومي و امور بين الملل توانير از انجام بيش از ۱۸۰ هزار فعاليت متنوع اطلاعرساني و آگاهسازي مديريت مصرف برق از سوي روابط عموميهاي صنعت برق در ۶ ماه نخست امسال حكايت دارد كه از طريق رسانه ملي، خبرگزاريها، سايتهاي خبري و مطبوعات، شبكههاي اجتماعي، تبليغات محيطي و مراكز آموزشي و ترويجي انعكاس داشته است.
ارسال بيش از ۱۰۰ هزار پيامك اطلاعرساني براي بخشي از مشتركان بر اساس الگوي مصرف، توليد و نشر ۳۲ هزار و ۸۷۰ محتواي مديريت مصرف در كانالهاي پرمخاطب اجتماعي، بيش از ۱۵ هزار و ۸۰۰ مورد زيرنويس آموزشي و اطلاعرساني، ساخت تيزر و توليد موشن گرافي، اينفوگراف و آرم آگهي و پخش از شبكههاي تلويزيوني ملي و استاني، استفاده از مبلمان شهري، پاركها و پايانههاي مسافربري هوايي و زميني و قطارها در انتشار و ترويج فرهنگ مصرف بهينه برق، ۳۸۷۶ مورد توليد محتواي چند رسانهاي، ۲۷۶۰ برنامه آموزشي و ترويجي، نزديك به ۲۰۰۰ پوشش خبري مستمر صنعت برق در شبكههاي استاني، ۲۳۸۹ مورد هماهنگي با شهرداريهاي مراكز استانها و استفاده از بنر، پوستر و بيلبوردهاي تبليغات شهري جهت پيامهاي مديريت مصرف و ۱۱۹۸ مورد فرهنگسازي از طريق تلويزيونهاي شهري تنها بخشي از اقدامات گسترده روابط عموميهاي صنعت برق در ۶ ماه نخست امسال محسوب ميشود كه نمايانگر نقش ارزنده نيروهاي فرهنگي صنعت برق در همافزايي ملي و گذار بيدغدغه از تابستان امسال است.
علاوه بر آن ۹۸۶ مورد حضور كارشناسان مديريت مصرف برق در برنامههاي پرمخاطب و خانواده محور سيما، نصب ۸۳۰ بنر در بيلبوردهاي سازماني شركتهاي زيرمجموعه صنعت برق، ۷۵۰ مورد پاسخگويي سريع و رفع شبهات خبري در رسانهها، ۶۸۹ مورد استفاده از ظرفيتهاي اطلاع رساني ساير سازمانها و مراكز، تهيه ۵۳۰ كليپ مفهومي منطبق با مولفههاي فرهنگي استانها، ۴۳۰ مورد همكاري با آموزش و پرورش براي ارتقاي سواد رسانهاي دانش آموزان، ۴۲۳ مورد استفاده از ظرفيت هنرمندان در پويشهاي مديريت مصرف، انتشار ۴۲۱ مقاله و يادداشت خبري با موضوع مديريت مصرف، ۴۰۹ مورد بهرهگيري از ظرفيتهاي ترويجي و آموزشي تشكلهاي مردم نهاد و ۶۰ مورد پژوهش و افكارسنجي با مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي به مرحله اجرا درآمده است.
بیشتر بخوانید:
سرانجام غیریارانهای شدن تعرفه انرژی مشترکان بدمصرف چه شد؟
همچنين اجراي دهها مورد فعاليت در زمينههايي چون ايجاد كانال ويژه اطلاع رساني به نمايندگان مجلس و ائمه جماعات، استفاده از ظرفيت اينفلوئنسرها، برگزاري مسابقه در شبكههاي اجتماعي، ارسال محتوا به پايگاه اطلاع رساني دولت، مصاحبه با اساتيد و نخبگان صنعت برق، برگزاري تورهاي رسانهاي و نشستهاي خبري با مديران ارشد صنعت برق، توليد و پخش مستند پروژههاي صنعت برق در شبكههاي ملي و استاني، مشاركت در توليد برنامههاي سرگرمي، طنز و مسابقات كودك در حوزه مديريت مصرف برق و غيره بخش ديگري از اقدامات فرهنگسازي روابط عموميهاي صنعت برق در نيمه نخست امسال است كه هماهنگ با اقدامات فني صنعت برق تابستان بدون خاموشي را براي مردم و بخشهاي توليدي كشور به ارمغان آورد.
انتهای پیام/