به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، آقای شهریار افندیزاده بر تعریف چشمانداز برای تعیین راهبردها و استراتژیها تاکید کرد و گفت : تعریف چشمانداز حمل و نقل در طرح جامع حمل و نقل دیده شده است و تدوین آن از سالهای گذشته در وزارت راه و شهرسازی شروع شد و این موضوع در وزارت راه و شهرسازی دنبال میشود و امیدوار هستیم تا کلیات طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۲ با افق ۱۴۱۴ نهایی و مصوب شود.
آقای افندی زاده گفت : در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۰ هزار مقاله از محققان ایرانی منتشر شده است و ایران را در رتبه ۱۵ جهانی قرار داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروز بیش از ۵۰۰ پروژه راهسازی و ریلی در دست اجراست، تاکید کرد: باید این پروژهها را اولویت بندی کنیم و استراتژی کشور را برای این برنامهها نهایی کنیم.
افندی زاده توضیح داد: هماکنون در زمینههای حمل و نقل ریلی، دریایی و جادهای برنامه فاز دو طرح جامع توسط سازمانهای تخصصی در حال تدوین است که در ستاد مشاوری انتخاب خواهد شد تا تلفیقی از این طرحها را همراه با هدایت انجام بدهد
وی موضوع مهم دیگر را ایجاد مرکز لجستیک کشور و مراکزی است که میتواند بندر خشک و شهرکهای لجستیک را به هم متصل کند عنوان کرد و گفت: اینکار نیز در وزارت راه و شهرسازی شروع شده تا بتوانیم از پتانسیلها و توانمندیهای ریلی و جادهای کمک بگیریم که این میتواند حرکت مهمی قلمداد شود.
آقای افندی زاده بر موضوع ترانزیت نیز تاکید کرد و گفت: در ترانزیت کالا، کشور پتانسیل مناسبی دارد ولی متاسفانه نتوانستیم از این پتانسیل استفاده ببریم و نیاز است تا در این حوزه تحقیقات بیشتری انجام داده و آسیبشناسی کنیم .
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در ترانزیت کالا توجه به بخش عرضه و تقاضا حائز اهمیت است تاکید کرد: در بخش تقاضای ترانزیت کالا در ماههای گذشته توانستیم تقاضا را ایجاد کنیم. «تفاهم ترانزیت ۱۰ میلیون تنی با ازبکستان»، «تفاهم ۳ جانبه ترانزیت ۱۵ میلیون تنی ایران روسیه و آذربایجان» و «تفاهم ترانزیت ۲۰ میلیون تنی اجلاس اخیر آسیای میانه» میشود. بر همین اساس از نظر تقاضا با توجه به تحولاتی که در منطقه رخ داده این اقدامات انجام شده است.
شهریار افندی زاده به موضوع ناوگان و ارتقای آن نیز اشاره کرد و گفت : در خصوص ناوگان مهمترین پژوهشی که امروز میتواند انجام بشود این است که نسبت واردات با تولیدات داخلی را بررسی کنیم. زمانیکه بحث از واردات میکنیم تاکید بر حمایت از تولیدات داخل است، ولی به نظر میرسد که با بهرهمندی از تولیدات داخل، ناوگان کامل نمیشود.
وی با بیان اینکه هم ناوگان ریلی و هم جادهای کشور فرسوده است از فرسودگی ۶۰ درصدی ناوگان جادهای خبر داد و افزود: ترانزیت در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱ و نیم میلیون تن بود، اما امسال در حالی که پیشبینیها حکایت از ترانزیت ۲۰ میلیون تنی داشتند، اما تنها ۷ میلیون تن ترانزیت در کشور ثبت شد که با رقم سال قبل فاصله زیادی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان به کمبود لوکوموتیو اشاره و اظهار کرد: امروزه کالاها به سختی از گمرک عبور میکند حال آنکه در دنیا ترددهای ترانزیتی یکپارچهسازی شده است، ولی ما در کشور این معضل را نتوانسته ایم برطرف کنیم.