مهدی صفیآبادی در گفتوگو با ایسنا گفت: همان طور که مورخان و صاحبان هنر از گذشته و تاریخچه هنر و فرهنگ را ثبت کرده و نوشتهاند و گذشته از آنچه که در یونان باستان به عنوان عرضه هنرهای نمایشی مخصوصا تئاتر در صحنههای ویژه آن، اندکی بیش از ۲۵۰۰ سال پیش صورت گرفته است، تاکنون کمتر هنرمند و محققی یافت شده که ریشههای تئاتر سیار و تئاتر محیطی را در آئینهای نمایش و شبه نمایشهایی که ریشه در مناسک دینی دارد را نشناسد.
وی ادامه داد: توسعه تئاتر با شعار تئاتر برای همه دیدگاهی است که بر سرلوحه تئاتر ایران قرار گرفته و ضروری است که با روند مجدانه و پیگیر خود و ابتکارات تازه و حضور همه جانبه هنرمندان نمایش در جهت توسعه و تعالی تئاتر ایران گامهای مؤثری در این حوزه برداشته شود؛ شیوهای که از سال ۹۰ با عنوان تئاتر سیار رونق بیشتری گرفته است، با قابلیتهایش به خوبی توانسته است در تحقق شعار، تئاتر برای همه که سالیان سال است توسط سیاستگذاران اداره کل هنرهای نمایشی به سرزبانها افتاده است را عملیاتی کند.
صفیآبادی خاطرنشان کرد: با شروع فاز اول این حرکت در سال ۹۰ و با استقبال مردمی در نقاط مختلف کشور گروه تئاتر آزادگان بر آن شد که برنامهای مدون را تهیه و به سمع و نظر مسؤولان امر برسانیم که انشاءالله در مسیر شناسایی و معرفی بیشتر تئاتر و تحقق شعار تئاتر برای همه حرکتی مفید و عملیاتی صورت دهیم.
این پژوهشگر هنر افزود: لذا برای تکامل و فرآیند آفرینش و به منصه ظهور رسیدن این مهم در جهت جذب حداکثری مخاطبان در بخشهای مختلف دکه سیار نمایش به عنوان یک پروژه استانی و ملی طراحی و ساماندهی شد که بعد از مشورت با فعالان حوزه فرهنگ و هنر به این نتیجه رسیدیم که برای تحقق این مهم لازم است این مقوله برای تمامی هنرها لحاظ شود. پس بر آن شدیم پاتوق فرهنگی هنری به نام دکه فرهنگ و هنر در فضاهای عمومی تعریف و با هماهنگی دستگاههای اجرایی و سازمانهای متولی اقدام به جانمایی و ایجاد آن کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: فعالان این حوزه مخصوصا فعالان حوزه هنرهای نمایشی با ارایه این نوع اجرای نمایش با تمام شرایط و امکانات لازم برای انجام و اجرای آثار نمایشی در قید و بند تالارها نمانند و بر جایجای شهر از دورافتادهترین نقاط تا مرکز شهر حرکت کرده و با آثاری که به اجرا درمیآورند، ضمن عرضه نمایشهایی مؤثر و بامحتوا که به طور قطع در ارتقای فرهنگ و هنر و دغدغههای شهروندی در مناطق حاشیهای شهر تا مناطق مرکزی و جذب تماشاگران به این هنر والا مؤثر باشند.
صفیآبادی اهداف این طرح را به قرار زیر برشمرد:
اعتلای فرهنگ عمومی استان زرخیز خوزستان با رویکرد به گسترش و آشنایی بیشتر مردم با هنر نمایش با نگاه ویژه به زادبومگرایی موجود.
معرفی شاخصهها و ویژگیهای منحصربهفرد هنر نمایش.
بسترسازی مناسب جهت نهادینه کردن فرهنگ شادی مبتنی بر تعالیم اخلاقی و به تبع آن ایجاد امنیت اجتماعی و ایجاد زمینه مناسب جهت رساندن پیامهای تبلیغاتی و ترویجی به صورت صمیمی و نزدیک به اقشار مختلف جامعه.
ایجاد بستری مناسب جهت شناسایی استعدادهای پنهان به شکل منطقهای و مردمی، اشتغالزایی برای هنرمندان جوان و گروههای نوپای تئاتری و حمایت از تئاتر دانشگاهی.
تبلور فرهنگ منطقهای و گسترش فرهنگ سالم هر اقلیم به دیگر مناطق.
غنیسازی اوقات جوانان با استفاده از ابزار هنر.
ارتقای سطح امور هنری جامعه با زبان نمایش و از زبان مردم و البته همافزایی هنرمندان با در کنار هم قرار گرفتن و مستقر شدن در این فضای کاملا عاری از هر گونه تعلق.
صفیآبادی معتقد است: شاید با این ترفند هنرمند بتواند بیواسطه هنرش را به مخاطبان اصلی یعنی عامه مردم و تمامی آحاد جامعه ارایه کند.
انتهای پیام