به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، رادیو تهران دربرنامه شهر آفتاب با حضور آقای شعبانی معاون فنی وعمرانی شهرداری تهران درباره احداث آسفالت درشرق تهران به گفتگو پرداخت .
سوال : در ارتباط با احداث کارخانه آسفالت در شرق تهران دیروز صحبت کردیم و حرف های سازمان محیط زیست را شنیدیم اما می دانیم که سازمان محیط زیست با احداث این کارخانه مخالف است اما شهرداری موافق است خیلی عجیب است که دو تبصره از یک قانون است این وسط و می خواهم بدانم که دلایل شهرداری برای احداث این کارخانه چیست ؟
آقای شعبانی : اگر اجازه دهید مقدمه ای را عرض کنم ، تهران 700 کیلومتر مربع مساحت دارد و از این 700 کیلومتر مربع 15 درصدش را معابر تشکیل می دهد ، حدود 110 میلیون متر مربع معابر داریم اگر عمر آسفالت را در تهران 5 تا 10 سال فرض کنیم حداکثر ما باید ده سال یک بار یکی از معابر را دوباره احیا کنیم و روکش مناسبی را انجام دهیم خود این موضوع یعنی یک و شش دهم تا یک و هفت دهم میلیون تن آسفالت در سال نیاز داریم ، فرض کنیم یک چنین حجم آسفالتی را بخواهیم برای تهران بریزیم ، همین الان کارخانه های آسفالت که داریم محدودیت تولید داریم همین خیابان هایی که در تهران پر از چاله در این محلات است می بینید ناشی از همین کمبود تولید و نبود زیرساخت های تولید است ، پس این مسئله اول برای ایجاد کارخانه و توسعه این به نظر من کالای استراتژیک برای خدمت به شهروندان است ، شما درب منزل را که باز می کنید پایتان را روی معبر می گذارید و این خدمت خدمتی مناسبی برای شهروندان است ، این موضوع اول ، موضوع دوم به لحاظ بحث فنی تولید آسفالت است ، مثلا شما چرا کارخانه ها یا کارگاه های تولید بتن را نمی برید 120 کیلومتر آن طرف تهران قرار دهید ؟ این بتن به خاطر حمل این فاصله از بین می رود و خاصیتی برای استفاده ندارد و آسفالت هم به همین ترتیب .
سوال : این که مسئله آسفالت در شهر تهران بسیار مهم است و به قول شما از غرب به شرق بخواهند بیاورند کیفیتش از بین می رود ، همه قبول اما ما قانون داریم ؟
آقای شعبانی : نه قانون برای همه این موضوعات نیست .
سوال : کارخانه ای مانند کارخانه آسفالت جزو کارخانه های آلاینده نیست با توجه به هوای فعلی شهر تهران که همه داریم دود تنفس می کنیم ؟
آقای شعبانی : همین الان کارخانه آسفالت در کل محدوده استان تهران تعطیل است ، این موضوع موضوعی درست است من چند مقدمه عرض کنم ، موضوع بعدی این است که پس حمل این موضوع به خاطر درجه حرارت و موضوع اجرایی ، به هیچ وجه نباید از یک فاصله حداکثری 10-15 کیلومتری بیشتر باشد چون قطر تهران همین الان اگر غرب تهران کسی بخواهد به شرق تهران از بزرگراه شهید زین الدین و شهید همت و شهید خرازی عبور کند 50 کیلومتر مسافت را باید طی کند ، خود تهران یک ابرشهر است و ما نمی توانیم مانند یک شهرستان کوچک با آن برخورد کنیم، پس حمل ما حمل درستی نیست اگر بخواهیم این کار را بکنیم کیفیت آسفالت به شدت کاهش می یابد .موضوع سوم این است که شما تصورتان از یک کارگاه تولیدی ، من کارخانه هم اسم نمی گذارم از یک مخلوط کننده شن ، ماسه و قیربه خاطر سیاه بودن این محصول فکر می کنیم که آلایندگی بسیار بالایی دارد در صورتی که اصلا این گونه نیست .
سوال : برای احداث یک کارخانه باید مجوزهای بسیاری اخذ شود یکی از این مجوزها هم باید از سازمان محیط زیست گرفته شود که محیط زیست گفته اصلا نه ، ما مجوز نمی دهیم چون از نظر کارشناسی مسئله ایراد دارد ولی سوال من این است که تجربه جهانی در این زمینه چه می گویدهمیشه باید کارخانه آسفالت بغل دست ما باشد و ما آسفالت را بگیریم و در خیابان پهن کنیم ؟
آقای شعبانی : درست است ، موضوع بعدی هم همین است ، شما در صفحات اینترنتی جستجو کنید ببینید کارخانه های آسفالت در کشورهایی که نسبت به ما بسیار سختگیرانه تر عمل می کنند کجاهای شهر است ؟ شهرهای مهم و بزرگشان ، حداکثر به فاصله 5-10 کیلومتر از مرکز شهر ، 15 کیلومتر ، من شهرها را دارم می توانم اسم ببرم برایتان .
سوال : پس شما می گویید تجربه موفق جهانی در این زمینه وجود دارد؟