بازارهای زیان‌ده را بشناسید/ چقدر بازگشت دلار به کانال 50 هزار تومان محتمل است؟

جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 14:41
بازارهای سنتی ایران در هفته سوم اردیبهشت نیز با بازدهی محدودی روبرو بودند و سرمایه‌گذاران یک جا با قرمز پوشی بازارها موجه شدند .

ایمان ربیعی- بررسی بازارهای چهارگانه نشان می‌دهد عقب نشینی بازارها به پرچم داری دلار در هفته سوم اردیبهشت نیز تداوم یافت و سبب شد قیمت سکه و دلار و طلا نیز با افت مواجه شود البته این افت نسبت به هفته‌های قبل کمتر بوده است .

دلار هر چند در سومین هفته اردیبهشت نیز با کاهش قیمت اندکی روبرو شد اما تقلایش برای بازگشت به کانال پنجاه هزار تومان همچنان بی‌جواب ماند . بازگشت دلار به این کانال خالا به سئوال مهمی برای افکار عمومی تبدیل شده است. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند زمان ماندگاری دلار در کانال شصت هزار تومان طولانی است و چسبندگی در بازار لار سبب شده است، روند بازگشت قیمت چندان ممکن نباشد .

از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز بر این عقیده‌اند که در صورت تداوم ثبات سیاسی در منطقه امکان عقب نشینی دلار به کانال پنجاه هزار تومان همچنان وجود دارد . سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی بر این اعتقاد است که دلار در حال حضار حباب قیمتی چندانی را شاد نیست و پیش از این با رشد بیش از اندازه قیمت و ایستادن در محدوده قیمتی بالاتر از ارزش واقعی، مجبور به بازگشت شد اما در شرایط نونی با توجه به تورم ریالی به نظر نمی‌رسد قیمت دلار چندان کاهشی را تجربه کند.

او معتقد است ممکن است در کوتاه مدت این اتفاق رخ دهد. پیش از این یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به این موضوع که نرخ ارز در کشور تحت تاثیر جریان‌های روانی است، گفته است: در سایه جریان‌های روانی انتظارات تورمی شکل می‌‎‌گیرد و این انتظارات نیز عاملی برای افزایش تقاضا و نرخ ارز است.

وی افزود: عده‌ای متخصصِ ایجاد جنگ روانی هستند؛ بنابراین مخالفان دولت در حین رخداد تنش‌‎های سیاسی از ابزار جنگ روانی استفاده می‌کنند؛ البته برخی از ذی‌نفعان نیز از بالارفتن نرخ دلار سود می‌برند؛ در نتیجه شرایطی را ایجاد می‌کنند تا مسیر انتظارات مردم را تغییر دهند.

بازارهای زیان‌ده را بشناسید/ چقدر بازگشت دلار به کانال 50 هزار تومان محتمل است؟

آل اسحاق با بیان این که شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد، گفت: برخی با نشان دادن فضای ملتهب ناشی از بحران‌های سیاسی منطقه، نرخ ارز را بالا می‌برند و اقدام به فروش دلار می‌کنند و سپس با آرام شدن فضا اقدام به خرید ارز می‌کنند تا جیب‌های خود را پر کنند.

به نظر می‌رسد بازگشت دلار به کانال پنجاه هزار تومان تنها در صورتی ممکن است که ثبات سیاسی در نطقه برقرار باشد و این سیاست است که مجوز بازگشت برای دلار را صادر خواهد کرد.

دلار در هفته سوم اردیبهشت کاهشی حدود 250 تومان را تجربه کرد.

طلا پرچمدار ریزش

در اثر کاهش قیمت دلار، بهای طلا در بازارهای ایران نیز با ریزش موجه گردید . نکته اینجاست که کاهش 47 هزار تومانی قیمت طلا در حالی رخ داد که قیمت انس جهانی رشدی اندک در محدوده 1.5 درصدی را تجربه کرد.

روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت سه میلیون و ۴۱۷ هزار تومان رسید و با کاهش ۴۷ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، بسته شد. این هفته طلا با افت ۱.۳۶ درصدی بعد از بورس بیشترین مقدار افت بازدهی را داشت.

سکه چقدر عقب رفت؟

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با ایستادن در محدوده قیمتی ۴۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کاهشی در حدود سیصد زهار تومان را شاهد بود.

روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۸ میلیون و ۴۲۵ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی ایستاد.

بورس باز هم منفی ماند

بورس تهران حالا هم در زمان رشد دلار منفی است هم در زمان عقب نشینی نرخ دلار در بازار.

شاخص کل بورس در هفته سوم اردیبهشت‌ماه 2.02 درصد افت کرد و از ارتفاع دو میلیون و 264 هزار و 917 واحدی در نخستین ساعت معاملاتی هفته، به سطح دو میلیون و 219 هزار و 92 واحد در آخرین ساعت معاملاتی روز چهارشنبه رسید.

شاخص هم‌وزن نیز که طی معاملات هفته گذشته در برخی روزها عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل داشت، این هفته منفی شد. شاخص هم‌وزن به‌ عنوان نماینده معاملات نمادهای کوچک و متوسط بازار سهام، این هفته 12 هزار و 900 واحد پایین آمد و با افت 1.7 درصدی در سطح 737 هزار و 944 واحد قرار گرفت.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.