پلتفرم کتابخوانی آنلاین طاقچه در راستای نیاز جدید بخشی از مخاطبین خود شروع به عرضه و فروش کتابهای چاپی کرد. این پلتفرم دلیل ورود به عرصه فروش کتابهای چاپی را پاسخ به نیاز برخی مشتریان خود داد و تاکید دارد این تصمیم کاری میکند تا طاقچه به عنوان پلتفرم بزرگ تهیه کتاب به کار خود ادامه دهد و کتابهای آنلاین، صوتی و کاغذی را در یک سبد رید به کاربر ارائه کند.
له گزارش دیجیاتو «سیاوش گودرزی»، مدیر روابط عمومی طاقچه با بیان اینکه فروش کتابهای فیزیکی یکی از مسیرهای توسعه فرهنگ کتابخوانی توسط طاقچه است، گفت پاسخ به نیاز مخاطبان از هر طیف و سلیقهای برای طاقچه قابل توجه است. به گفته گودرزی برخی کاربران طاقچه با وجود استفاده از فایلهای دیجیتال همچنان به نسخههای فیزیکی هم اقبال دارند و باید به سلیقه این گروه هم پاسخ داد.
طاقچه، از پاییز امسال در ایمیلی به کاربران خود اعلام کرد که با آمدن کتاب های چاپی یک قدم دیگر به هدف خود، که تبدیل شدن به اپلیکیشنی برای تمام نیازهای کتابخوانان فارسی زبان است نزدیک شده است. پلتفرمی که پیش از این به نظر میرسید صرفا بر شکل دهی به فرهنگ استفاده از کتاب دیجیتال تمرکز دارد، حالا دایره فعالیت خود را گسترده کرده و فروش کتاب چاپی به مخاطبانش را هم وارد این پلتفرم کرده است.
امیرحسین لطیفی، مدیرعامل طاقچه نیز در پی رونمایی از این طرح گفت: «یکی از نیازهای جامعه رو به پیشرفت ما، نیاز به آگاهی است. این نیاز هر روز بیشتر از قبل حس میشود. برای ما که در حوزهٔ فرهنگ و کتاب فعالیت میکنیم، گسترش آگاهی با گسترش کتابخوانی پیوند خورده است. بنابراین سعی ما بر این است که با دادن خدمات متنوعتر، پیوند جامعه و کتاب را تقویت کنیم. اضافه شدن کتابهای چاپی به طاقچه در همین راستاست. ما میخواهیم همه نیازهای مربوط به کتاب کاربر را یکجا در اختیارش بگذاریم.»
اما با وجود تبلیغات گستردهای که طرفداران نسخههای دیجیتال بر کتابخوانی دیجیتال دارند، ورود پلتفرمی دانشبنیان و مبتنی بر تکنولوژی به حوزه فروش کتاب چاپی چرا باید اتفاق بیفتد؟ آیا برنامههای فروش آنلاین نتیجه نداده و حال راهکاری سنتی برای توسعه کسبوکار باید اجرا کرد؟
سیاوش گودرزی در پاسخ به این پرسش دیجیاتو با تاکید بر اینکه هدف طاقچه، پاسخ به نیاز همه مخاطبان خود است، گفت: «در ابتدای ورود طاقچه به بازار خلا کتابهای دیجیتال را احساس کردیم. در گام اول با کتابهای الکترونیکی کار خود را شروع کردیم و در ادامه کتابهای صوتی را هم وارد پلتفرم طاقچه کردیم.»
به گفته او بعد از 7 تا 8 سال طاقچه توانست سهم بازار کتاب دیجیتال را از زیر یک درصد به بالای 8 درصد برساند. اما در ادامه نیازسنجیها متوجه علاقه خیلی از افراد به مطالعه کتابهای چاپی شد.
گودرزی در ادامه توضیحات خود با تاکید بر اینکه حالا کاربر طاقچه همه انواع کتاب را از چاپی، الکترونیکی و صوتی در کنار هم دارد به حق آزادی انتخاب کاربران خود اشاره کرد و گفت: «در چنین موقعیتی کاربر امکان انتخاب بین گزینههای مختلف را دارد و ما به عنوان پلتفرم، هیچ یک از گزینههای او را حذف نکردهایم.»
مدیر روابط عمومی طاقچه با تاکید بر اینکه میتوان بخشهای مختلف بازار را به طور همزمان پوشش داد و منافاتی بین این بخشها وجود ندارد، گفت: «در مواردی بین مخاطبان کتاب صوتی، الکترونیکی و چاپی حتی همپوشانی هم وجود دارد و سعی داریم همه نیازها را برای رشد میزان مطالعه جامعه مورد توجه قرار دهیم.»
به گفته او علاوه بر این همپوشانی بخشی از مخاطبان صرفا به یک نوع خاص علاقهمند هستند که باید به این نیاز هم پاسخ داد.
طاقچه در حال گسترش و توسعه فعالیتهای خود است. همین موضوع این گزینه را تقویت خواهد کرد که آیا طاقچه قصد ورود به حوزه نشر را دارد؟
«طاقچه به بزرگ شدن بازار نشر کمک میکند. از سویی دیگر این پلتفرم با عنوان «طاقچه» ناشر نیست اما پیش از این اقدام به ثبت انتشارات هم کرده است. این اقدام هم در راستای توسعه و بزرگ شدن بازار نشر و در راستای کمک به مولفانی است که امکان انتشار کتاب خود را توسط ناشران دیگر به دلیل مسائل مالی پیدا نمیکنند.»
گودرزی با بیان این توضیحات بر این موضوع تاکید کرد که طاقچه در کنار انتشاراتی که به ثبت رسیده قصد رقابت با ناشران دیگر را ندارد و همواره در تلاش برای توسعه بازار نشر کشور است.
او در پاسخ به این پرسش که چرا انتشاراتی که در کنار طاقچه مشغول به فعالیت است همراه و همنام با طاقچه فعالیت نمیکند، گفت: «روند کاری این دو با هم متفاوت است و هر دو صرفا در یک مجموعه هستند. از همین رو هر دو هویت مستقل از یکدیگر دارند.»
به گفته گودرزی با وجود زمان کوتاهی که از ورود این بخش به طاقچه گذشته، استقبال از آن خوب بوده است. در حقیقت نسبت شروع به کار فروش کتاب چاپی در طاقچه استقبال مناسبی از آن شده و انتظار میرود این استقبال افزایش پیدا کند.
پیش از طاقچه، فروش آنلاین کتاب چاپی در سایتهای مختلف تخصصی و عمومی مثل شهر کتاب، سی بوک و حتی دیجیکالا انجام میشد، اما مزیت رقابتی طاقچه نسبت به گزینههای پیشین چیست که به این حوزه ورود کرده است؟
گودرزی در پاسخ به این پرسش با اشاره به اینکه هیچ کدام از پلتفرمهای قبلی همه انواع کتاب را یکجا در اختیار کاربر قرار نمیدهند، گفت: «طاقچه موقعیتی را فراهم کرده که کاربر انواع کتاب دیجیتال از صوتی تا الکترونیکی را کنار هم داشته باشد و علاوه بر آن امکان خرید نسخههای چاپی هم برای او فراهم باشد.»
او همچنین به امکان مطالعه کتاب توسط کاربران در بخش بینهایت طاقچه به شکل رایگان هم اشاره کرد.
در ماههای اخیر اختلالات اینترنت یکی از بخشهای جدانشدنی از زندگی اینترنتی مردم بوده که از آن نمیتوان ساده گذشت. این اختلالات نه تنها دسترسی به فضای بینالمللی را دشوار کرده بود، بلکه در مواردی حتی دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و سایتهای فعال در بستر داخلی را هم غیر قابل دسترس کرده بود.
حالا این پرسش مطرح است که طاقچه در این مدت چه تجربهای داشته و میزان حضور کاربران درطاقچه چه تغییری داشته است؟
گودرزی در پاسخ به این پرسش با تاکید بر اینکه طاقچه مدافع دسترسی آسان به اینترنت و اپلیکیشنهای متفاوت بدون فیلترشکن و به شکل آزاد است، گفت: «دسترسی کاربران به طاقچه تغییر ویژهای نداشت و حتی میتوان گفت میزان مطالعه هم به نظر میرسد با افزایش همراه بوده است.»
پیش از این طاقچه برنامههایی برای همکاری با دستگاههای کتابخوان اندرویدی اونیکس ارائه داده بود. حالا در راستای توسعه برنامههای طاقچه حالا این پرسش هم مطرح است که بعد از اضافه شدن بخش فروش کتاب چاپی و فعالیت ناشر چقدر امکان اینکه طاقچه دستگاه کتابخوان ارائه دهد، وجود دارد؟
گودرزی در پاسخ به این پرسش با تایید ارائه دستگاه کتابخوان توسط این پلتفرم در آینده نزدیک، گفت: «این دستگاه به نوعی طراحی شده که همه پلتفرمها روی آن سوار خواهد شد و پشتیبانی این دستگاه فقط از طاقچه نیست.»
گودرزی در بخش پایانی توضیحات خود به دسترسیهایی که طاقچه از کاربران خود دریافت میکند، اشاره کرد و گفت: «برخی کاربران مخصوصا در ماههای اخیر نسبت به نوع و میزان دسترسی اپلیکیشنها به دستگاه خود نگرانیهای پیدا کردند. این نکته را باید مورد توجه قرار داد که طاقچه هیچ دسترسی دریافت نمیکند.»
ورود طاقچه به حوزه فروش کتابهای چاپی این گزاره را تقویت میکند که حتما بخش قابل توجهی از جامعه همچنان به در دست گرفتن کتاب چاپی و خواندن آن علاقهمند هستند. این نیاز اما در بستری مبتنی بر دانش و تکنولوژی پاسخ داده شده و حالا کابران میتوانند کتابهای چاپی را هم کنار فایلهای دیجیتال طاقچه تهیه کنند.