به گزارش خبرگزاری برنا، محمدرضا دشتی اردکانی، نماینده مردم اردکان و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب گفت: اولویت حمل و نقل ریلی برای شرایط کشور ما بر همگان مشخص است و از سالها قبل در اسناد بالادستی مختلف و همچنین سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری به صورت مکرر به آن اشاره شده است.
وی افزود: این شیوه حمل و نقل برای هر دو منظور بار و مسافر باید در اولویت مجلس و دولت باشد. البته بخش مسافری به طور مستقیم با مردم عزیز سر و کار دارد و در رفاه ایشان اثرگذار است. لذا باید توسعه کیفی و کمی حمل و نقل ریلی مسافری در دستور کار راه آهن باشد.
رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سفر با قطار میتواند اثرات قابل توجهی در حوزه گردشگری و همچنین زیارت کشور نیز داشته باشد، ادامه داد: بر اساس آمارها، حدود ۶۰ درصد مسافران قطارها در کشور، به مقصد یا از مبدأ مشهد مقدس هستند و راهآهن نقش مهمی در تسهیل زیارت زائران امام رضا (ع) دارد.
وی اضافه کرد: متأسفانه در سالهای گذشته به توسعه این بخش توجه مناسب نشده و حتی تعداد و ظرفیت واگنهای مسافری کشور نیز به میزان قابل ملاحظهای کاهش یافته بود. خوشبختانه با تلاشها و اقدامات صورت گرفته، طی یکسال اخیر مجدداً به بخش مسافری راهآهن بها داده شده و تعداد مسافران ریلی امسال در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.
دشتی اردکانی تصریح کرد: همچنین با توجه به آمارها و با وجود رشد تعداد مسافران، میانگین تأخیر قطارها با کاهش ۲۰ درصدی روبرو بوده است.
دشتی اردکانی یادآور شد: متأسفانه در سالهای اخیر علاوه بر کاهش قابل توجه تعداد لکوموتیوهای فعال کشور و تبدیل آن به گلوگاه توسعه حمل و نقل ریلی، بدهی چند هزار میلیارد تومانی در این حوزه به جای ماند. با توجه به عقبماندگیهای انباشته شده به ویژه محدودیت تعداد لکوموتیوها، بین تخصیص لکوموتیوهای موجود به حوزه بار و مسافر تعارض بیشتری به وجود آمده است.
وی تأکید کرد: خوشبختانه با افزایش بهرهوری و اقدامات جهادی صورت گرفته مجموع حمل بار و مسافر ریلی کشور ۵ درصد رشد داشته که عملکرد خوبی برای سال اول دولت است و امیدواریم با تخصیص منابع بیشتر از سوی دولت و مجلس این مقدار افزایش یابد.
انتهای پیام/