خبرگزاری فارس البرز-علی اقبالی؛ شهر کرج به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران و همجواری با پایتخت از این امر مستثنی نبوده و مشکلات ترافیکی زیادی گریبان گیر آن است. متاسفانه فقدان حمل و نقل عمومی یکپارچه و دراختیار نبودن اطلس یا نقشه راهنمای مسیرهای عمومی، وضعیت حمل و نقل و ترافیک کلانشهر کرج را با آشفتگی فراوانی مواجه کرده است.
کلانشهری که، به علت نبود خلاقیت در سازماندهی، عدم هوشمندسازی و تنوع بخشی به سیستم حمل و نقل عمومی از جمله مترو و بی آر تی و نبود همت لازم برای اصلاح وضعیت موجود، دارای مشکلات عدیدهای در وضعیت ترافیکی خود شده است. برخی مسیرهای شهری پرتردد کرج سالهاست درگیر ترافیک سنگین هستند و باوجود سهلالوصول بودن راهکارهای رفع ترافیک در این مسیرها به حال خود رهاشدهاند.
البته بنظر میرسد ارائه برنامه و راهکار فنی تنها درمان حل این معضلات نیستند و اقدامات نظارتی و پیگیری صحت اجرایی در به ثمر نشستن پروژهها از اهمیت ویژهای برخوردارند. مواردی چون تقاطع غیرهمسطح سهراه گوهردشت، چهارراه دولتآباد (بیمارستان قائم) و ... از مواردی هستند که بدلیل ضعف نظارت و عدم امانتداری سالها معلق ماندند.
نصب علائم راهنمایی در مسیرهایی همچون خیابان شهیدبهشتی و جمعآوری بلافصل آنها نیز یادآور برنامه ریزی نسنجیدع و خلق الساعه هستند که کارنامه دوره پنجم شورای شهر را به چالش میکشند.
امروزه سامانه اتوبوسهای تندرو یا بی آر تی یکی از سیستمهای پرکاربرد حملونقل عمومی در شهرهای بزرگ دنیاست که از مزیتهای آن کاهش ترافیک و آلودگی هوا، افزایش بهرهوری سوخت و ارتقای کیفیت سفرهای درونشهری و در نتیجه رضایت مندی شهروندان است که متاسفانه کلانشهر کرج به دلایل متعدد از این خدمات بهرهمند نیست.
نیازی نیست راه دوری برویم، امروزه سامانه حمل و نقل عمومی در کلانشهرهایی مثل تهران و مشهد به کیفیت قابل قبولی رسیدهاند و توانستهاند اقبال درصد گستردهای از مردم را به خود جلب کنند. بدیهیست فرصتهای ارتقا و بهبود بیشمارند، اما در مقایسه با سامانه حمل و نقل عمومی در کرج حائز رتبه کمی و کیفی بسیار بالاتری هستند.
درحالیکه سامانه اتوبوسرانی در شهرهای مختلف با اپلیکیشنهای اینترنتی تجهیز و محبوب شدهاند، کلانشهر کرج هنوز با اتوبوسهای کهنه و قدیمی، کمبود ایستگاه، نقص خدمات پرداخت الکترونیکی و... دست به گریبان است. در چنین وضعیتی سخن از تجهیز اتوبوسها به خدمات حمل کالسکه و ویلچیر، سیستم موقعیت یاب، پرداخت و شارژ اینترنتی و ... مایه خنده و سخره است، آنهم در حالیکه این خدمات در شهرهای همجوار عادی و رایج هستند.
در همین راستا، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر کرج گفتگویی داشتیم که بدین شرح است؛ طرح خرید هشتاد اتوبوس نو در دستور کار شهرداری قرار گرفته که با تأامین بودجه قابل اقدام است.
رحیمی گفت: متاسفانه طرح خرید و تامین اعتبار درگذشته به شکل عجیبی راکد ماند که این موضوع آزردگیخاطر شهروندان را به همراه داشت.
وی ادامه داد: طرح بی آر تی از میدان حصارک تا میدان کرج در دستور کار قرار گرفته است. اما این مقام مسؤول اشارهای به علت راکد ماندن طرحها و عدم پیگیری آنها نکردند. به هرحال بدیهی بنظر میرسد که کلانشهر کرج با یک و نیم میلیون نفر جمعیت هنوز در زمینه حمل و نقل عمومی با عقبماندگیهای جدی روبروست و خدمات فعلی به هیچ وجه پاسخگوی نیاز شهروندان و در شآن کلانشهری در مجاورت پایتخت نیست.
امروز ترافیک حصارک کرج، چهار راه طالقانی، چهل و پنج متری گلشهر مصداق بارز ناکارآمدی مدیرانی است که نه سواد کافی در زمینه مدیریت شهری داشته اند نه عزم جدی برای مقابله با ترافیک، امروز وقتی شما با خودرو به این مکانها میروی از ترافیک شدید الاالخصوص در ساعات پایانی کار ادارات و اگر هم که هوا بارانی باشد با چشمان خود میبینی که چه ظلمی در این خیابانهای شهر درحق مردم میشود.
این مساله ترافیک تا جایی پیش رفته که امام جمعه کرج نیز در برخی از خطبههای خود به نقد آن پرداخته است.
حالا که روزهای عمر شورای شهر به سرعت بیشتری در حال سپری شدن و دریغ از هرگونه عملکرد قابل دفاع از این مجموعه هستیم، جای سوال پیش می آید که نظارت بر عملکرد مدیرانی که در حوزه مسئله ترافیکی ترک فعل داشته اند به کجا خواهید رسید؟
پایان پیام/