بومی‌سازی ۸۰۰ قطعه قطارشهری در مشهد

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 14 بهمن 1399 - 12:51
شهردار مشهد گفت: تاکنون ۸۰۰ قطعه قطارشهری در مشهد بومی‌سازی شده که این بخش عمده‌ای از آنها حجم مصرفی بالایی دارند.
بومی‌سازی ۸۰۰ قطعه قطارشهری در مشهد

محمدرضا کلائی امروز در آیین رونمایی از دستاوردهای ساخت داخل سیستم‌های ریلی درون شهری کشور که در شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد برگزار شد، ضمن بیان این مطالب و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دوستان ما برای بومی‌سازی از قطعاتی شروع کردند که حجم مصرف بالایی دارد یا اینکه یونیک است؛ مثل دستگاه شستشوی تونل ها و ... . این قطعات در واقع پشتیبانی فنی را رفع می‌کند.

وی در خصوص وابستگی به خارج از کشور در قطعات مترو بیان کرد: تنوعی در ناوگان بهره‌برداری  از قطارشهری وجود دارد. شهر مشهد به همراه کرمانشاه از قطار شهری سبک یا ال.‌آر.تی در خط یک خودش استفاده می‌کند و شاید ورود به موضوع ال.آر.تی صرفه ناشی از مقیاس زیادی نداشته باشد به همین دلیل قراردادی با مپنا بستیم برای ۶۰ واگن که به صورت کامل طراحی داخلی کند، پس اگر این اتفاق بیفتد صددرصد در موضوع طراحی داخلی در خط یک بی‌نیاز خواهیم بود و ملی خواهد شد. منتها در حوزه مترو که مشترک با سایر نقاط کشور است هنوز به ۵۰ درصد  بومی‌سازی قطعات نرسیده‌ایم.

شهرداری مشهد بیان کرد: موضوعات حمل‌ونقل ریلی در شهرها دارای دو بخش است؛  بخش اول، ساخت و توسعه خطوط است که خط دو قطارشهری  مراحل تکمیلی و دسترسی‌های نهایی را می‌گذراند.‌  عملیات عمرانی خط سه و چهار نیز درحال انجام است. بخش دوم، بخش بهره برداری است. حمل‌ونقل ریلی به شدت نیازمند قطعات و تامین و نگهداری است.  عمده خریدها در گذشته خارجی بوده و تامین و نگهداری آن به عنوان یک قرارداد و یک گارانتی در قرار داد اصلی حضور داشته که در حال حاضر بخشی از آنها به دلیل تحریم‌ها یا مشکلات ناشی از نقل و انتقال ارز متوقف شده است  و اگر فکر خاصی انجام نشود دچار وقفه در خدمات می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در دوسال اخیر شتاب زیادی در تولید قطعات مورد نیازش گرفته است. این قطعات بسیار متنوع و بالغ بر ۱۰ هزار قطعه است. شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد بخش زیادی از این قطعات را توانسته با سفارش‌دهی و استفاده از امکانات دانشی دانشگاه شریف، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه فردوسی مشهد و  تولیدکنندگان کوچک دانش‌بنیان داخلی تولید کند. ما این روند را ادامه می‌‎دهیم. این موضوع در کنار حمایت از دانشمندان جوان، اشتغال را نیز به دنبال دارد.

شهردار مشهد در خصوص صرفه‌جویی ارزی تولید قطعات مترو گفت: آن چیزی که برای ما تاکنون اتفاق افتاده، بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان است ولی تجاری شدن آنها، صرفه ناشی از مقیاسی که دارد و اینکه بسیاری از بهره برداران در سایر شهرهای کشور هم عملا از این امکانات استفاده می‌کنند و حتی در تولید قطار شهری ملی و واگن ملی بخشی از این قطعات مورد استفاده قرار می گیرد؛ میزلن صرفه‌جویی ارزی بسیار بالاتر از این رقم خواهد بود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.