واکنش درویشیان به واگذاری رانتی خودرو/ حمله روزنامه جوان به چمران و شورای شهر/ روایت جدیدی از بی‌اعتنایی دولت روحانی به چین

الف جمعه 11 اردیبهشت 1405 - 01:21
هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

حمله روزنامه اصولگرا به چمران و شورای شهر

روزنامه جوان نوشت: «پس از رسوایی فیش نجومی دختر نرگس معدنی‌پور، عضور شورای شهر، مهدی چمران، رئیس محترم شورای شهر که کهنه‌کار عرصه شهری است، از همه‌چیز گفت جز یک عذرخواهی ساده و برکناری خاطی! پیشگیری از بروز چنین رانت‌هایی از وظایف هر مسئولی در جمهوری اسلامی است.

اما کمترین انتظار از اعضای شورای شهر که با تابلوی انقلاب اسلامی و گفتمان خدمت به مردم توانستند آرای مردمی را به خود جلب کنند هم این است که به محض اطلاع (و نه پس از رسانه‌ای شدن موضوع)، به خاطر تضییع بیت‌المال و بروز عملی که موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی شده است، از مردم عذرخواهی و فرد خاطی را هم برکنار کنند.

اما آقای چمران نه تنها هیچ‌کدام از این اقدامات را انجام نداد، بلکه برخلاف فیش منتشرشده مدعی واریز معوقات برای این دختر دهه هشتادی شد و افزایش حقوق سایر کارکنان شهرداری را هم از دیگر دلایلی برشمرد که باعث شده است دختر خانم معدنی‌پور حقوق ۳۳ میلیونی دریافت کند!

تناقضات زیاد دیگری هم از جمله اشاره به رسمی بودن این دختر دهه هشتادی در اظهارات آقای چمران بود که نشان می‌داد ایشان اساساً قائل به اشتباه بزرگ رخ‌داده نیست، بلکه تصور کرده‌اند باید این قضیه را ماست‌مالی کنند! این نحوه مواجهه با فساد، اعتبارزدا و آسیب‌زاست.

آقای چمران و سایر مسئولان جمهوری اسلامی اگر هم آبرویی دارند با هزار و یک دلیل باید آن را فدای انقلاب و آرمان‌های بلندش کنند، نه اینکه انقلاب را خرج خود و مطامع جناحی‌شان کنند. مگر غیر از این است که اعضای کنونی شورای شهر هر چه دارند و ندارند از همین انقلاب و اعتماد مردم است؟ در چنین شرایطی، آنچه از سوی رئیس محترم شورای شهر رخ داد، بدترین نوع واکنش بود.»

***

روایت جدیدی از بی‌اعتنایی دولت روحانی به چین

علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران درباره استقبال نامناسب از شی جینپینگ در سال 94  و در دوران اجرای برجام به فرهیختگان گفت: «آن چیزی که وجود داشت نه موضوع تشریفاتی بلکه رویکردهایی بود که اتخاذ شد. رویکردهایی که در حوزه‌های اقتصادی انتخاب شد. مثلا به آرشیوهای خبری رجوع کنید یا اگر آن زمان در جریان موضوعات بوده باشید، می‌دیدید که از یک‌سری از پروژه‌های ایران چینی‌ها اخراج شدند...

وقتی طرف‌های چینی‌ برای همکاری آمدند ما در ایران صحبتی که مطرح کردیم این بود که چین یک ویژگی خاصی برای همکار ایران شدن ندارد و چین هم مثل بقیه طرف‌های اقتصادی ایران باید همکاری خود را با ایران شکل دهد، پس نمی‌خواهیم نگاه ویژه‌ای به چین داشته باشیم.

درحالی‌که وقتی کشوری در دوره تحریم همراهی می‌کند طبیعی است انتظار دارد حال که فضا قدری بازتر شده –آن زمان را عرض می‌کنم- یک نگاه ویژه‌ای وجود داشته باشد که این را کنار گذاشتند. طرف چینی هم تا جایی که من در جریان هستم، این را پذیرفته بود که این نگاه ویژه را کنار بگذاریم و عادی برخورد کنیم.

اما موقعی که بحث این می‌شد یک نوع رابطه عادی و مدل نرمال اجرای پروژه و تامین مالی پروژه را اجرا کنیم، می‌گفتند چین دوست ماست و باید نوع نگاه و نگارش قرارداد و اسناد مرتبط با قرارداد باید متفاوت با چیزی باشد که طرف‌های غربی یا بانک‌های غربی از ما می‌خواهند.

نتیجه این کار این می‌شود طرف چینی می‌گوید بالاخره کدام طرف هستید؟ این را باید بپذیریم که بالاخره یا چین یک شریک ویژه راهبردی محسوب می‌شود که اگر چنین چیزی است پس باید نوع نگاه به آن ویژه و راهبردی باشد ولی اگر می‌گوییم چین هم شریکی مثل بقیه شرکای اقتصادی ایران است و در صف بایستد، با اینکه رویه خوبی است و براساس آن چیزی که منافع ما ایجاب می‌کند بهترین را بین اینهایی که در صف ایستادند انتخاب می‌کنیم.

در این صورت باید با شرایط مساوی همه در صف بایستند. نه اینکه حالا فکر کنیم اگر بتوانیم اروپایی را درگیر کنیم یا شرکت غربی را درگیر کنیم به دلیل اینکه آنها درگیر می‌شوند و منافع آنها در ایران درگیر می‌شود بهتر است، پس برای آنها شرایط مناسب‌تری را بخواهیم درنظر بگیریم، به نسبت طرف چینی!

این موارد بوده و اینها رویکردهایی است که من خدمت شما بیان می‌کنم که این رویکردها اشتباه بود و نتیجه این اشتباهات هم این شد که هم ما از منافع روابط با آن کشورهایی که با ما در دوران تحریم همراهی کردند نتوانستیم استفاده کنیم و هم آن کشورهایی که به اینجا آمدند سیاسی برخورد کردند و عملا کاری را انجام ندادند و در آمار سرمایه‌گذاری که ابتدا صحبت کردیم خود را نشان داد.

درست است که 11 میلیارد دلار مجوز صادر شد ولی چند میلیارد مربوط به شرکت توتال می‌شد که فقط مجوز گرفت و بعد مجوز باطل شد و یک دلار سرمایه وارد کشور نکرد. یعنی هر دو طرف را از دست دادیم.»

***

پرسش کیهان از سیدمحمد صدر

سیدمحمد صدر دیپلمات سابق و عضو کنونی محمع تشخیص مصلحت نظام چند روز پیش گفتگویی با یکی از روزنامه های اصلاح طلب داشت و در آن گفتگو بر ضرورت احیای برجام و لغو تحریم ها تاکید کرد. کیهان درباره سخنان صدر نوشت: «آقای صدر در این گفت‌وگوی طولانی، به یک سوال اساسی پاسخ نداده و آن اینکه، برجام در دولت سابق، چگونه تنظیم و توافق شد که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از همان فردای پایان انجام تعهدات ایران و آغاز روز اجرای برجام، توانستند زیر تعهدات‌شان بزنند و به تصریح آقای ظریف، 11 تعهد خود را نقض کنند؟!

آیا جز این است که روحانی و ظریف و دیگر مقامات دولتی به صراحت می‌گفتند با اجرای برجام، همه تحریم‌ها یکجا لغو خواهد شد و تحریم‌ها دیگر بازنمی‌گردد؟ با این وجود، تحریم‌های ویزا و آیسا و سیسادا در همان دولت اوباما، از کجا آمد؟ یا هنگامی که به آقایان هشدار داده می‌شد که نامزد انتخابات آمریکا(ترامپ) صراحتا گفته برجام را پاره و لغو می‌کند، چرا به جای اعتنا به هشدار صاحب‌نظران، با ادبیات تحقیر و توهین و انکار مواجه می‌شدند؟

امثال آقای صدر، یا باید همان زمان با هشدار صاحب‌نظران همراه می‌شدند و دولت و وزارت خارجه وقت را از پذیرش توافقی چنین نامتوازن، نامعتبر و فاقد تضمین بر حذر می‌داشتند، یا دست‌کم امروز باید اذعان کنند که به اندازه صاحب‌نظران منتقد، دوراندیشی نداشتند، نه اینکه از موضع بالا ادعا کنند به مسئولان درباره تبعات عدم رفع تحریم‌ها هشدار داده‌اند. رفع تحریم‌ها، مسئولیت و وعده شما با مردم و نظام بوده و بابت دوبرابر شدن آن در روند برجام، بدهکار هستید و قبل از عذرخواهی نمی‌توانید، مطالبه جدیدی داشته باشید.»

***

اگر مسئولان کشور اندکی تدبیر داشته باشند مجالی برای اپوزیسیون باقی نخواهد ماند

فرهیختگان نوشت: «آنچه این روزها جامعه‌شناسان و کارشناسان مسائل سیاسی در تحلیل شرایط ایران می‌گویند این است که اگر نقطه‌ضعف‌ها و کژکارکردی‌ها در داخل ایران به حداقل برسد، دیگر اپوزیسیون غرب‌نشین مجالی برای معرفی آلترناتیو حکومت فعلی و ایجاد پروپاگاندا پیدا نمی‌کند.

مصداق این نقطه‌ضعف‌ها هم امروزه بارز است. حقوق هنگفت دختر دهه‌دهشتادی عضو شورای شهر تهران و ماله‌کشی رئیس شورای شهر تهران، مهدی چمران و بسیاری دیگر از اعضای این شورا یکی از مواردی است که این روزها نمک بر زخم مردم پاشیده. مردمی که با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و انتظار دارند مسئولان هم مانند آنها این مشکلات را لمس و رفع کنند. با این حال، مسئولان حتی یک عذرخواهی ساده هم از مردم نکردند و برای توجیه حقوق 33 میلیونی دختر عضو شورای شهر تهران، از معوقه و حق و حقوق سخن گفتند!

البته تنها این مورد نیست بلکه تعطیلی‌های بی‌ضابطه این روزها بر سر کمبود گاز، تهدیدهای وقت و بی‌وقت نمایندگان مجلس در مجازات عدم رعایت حدود حجاب، تفرقه‌افکنی بین مردم و ایجاد دوقطبی و فیلترینگ ناگهانی و بدون اطلاع به مردم باعث شده تا بدخواهان ایران به فکر آلترناتیو برای به دست گرفتن ایران بیفتند.

درواقع می‌توان گفت این نقاط ضعف داخلی است که مسیر مانور دادن اپوزیسیون خارج‌نشین و غرب را هموار کرده و اگر مشکلات در ایران در حداقلی‌ترین حالت خود باشد، اپوزیسیون هر چقدر هم حنجره بدرد، کسی با آن همراهی نمی‌کند.

از این رو شاید بشود گفت تنها آلترناتیو برای حل مشکلات فعلی ایران، اصلاح از درون است و مردم امید دارند مسئولان شروع‌کننده این اصلاح باشند، نه عقیم‌کننده آن. چهره‌هایی همچون مهدی چمران و حسین جلالی و... به جای آنکه با اظهارات تنش‌زا موج افکار عمومی را به سمت تریبون‌های خارجی سوق دهند بهتر است ضمن پذیرش اشتباهات، ایده‌های اصلاحی ارائه داده و به آلترناتیو داخلی مخرب تبدیل نشوند.»

***

واکنش درویشیان به واگذاری رانتی خودرو

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان بازرس ویژه رئیس‌جمهور درباره دستور روز گذشته رئیس‌جمهور برای برخورد با متخلفان واگذاری رانتی خودرو به برخی دستگاه‌ها به خبرنگار حوزه دولت ایرنا گفت: بازرسی ویژه به محض اطلاع از واگذاری‌های خارج از ضوابط خودرو، موضوع را پیگیری کرد.

وی با اشاره به جلوگیری از واگذاری ۳۴ دستگاه خودروی "هایما" به مدیران ایران خودرو، افزود: ما با مسئولان مربوطه از جمله وزارت صمت مکاتبه کردیم و از آنها توضیح خواستیم که واگذاری‌ها چه میزان بوده و بر اساس چه ضوابطی انجام شده‌ است.

بازرس ویژه رئیس‌ جمهور با بیان اینکه موضوع با جدیت در حال پیگیری است تا مشخص شود کدام دستگاه‌ها متقاضی چه تعداد خودرو بوده‌اند، تاکید کرد این درخواست‌ها از قوای مختلف بوده و گزارش جمع‌بندی بررسی‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان در پاسخ به اینکه در این پرونده دقیقاً چه کسی مرتکب تخلف شده، توضیح داد: ارزیابی این موضوع نیازمند بررسی دقیق است اما افراد و دستگاه‌ها مختلف ممکن است درخواست‌هایی خارج ضوابط داشته باشند، کسی که این درخواست را اجرا می‌کند، قاعدتاً مقصر است ولی درباره این موضوع هنوز نمی‌توان نظر قطعی داد و منتظر توضیحات مسئولان هستیم.

وی خاطر نشان کرد که در موضوع واگذاری خارج از ضابطه خودرو به مدیران ایران خورو، وزیر صنعت نیز همکاری لازم را داشت.

***

با لایحه بودجه 1402، تورم حدود 40درصد خواهیم داشت

نخستین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص بررسی لایحه بودجه 1402 منتشر شد.

در این گزارش با توجه به کاهش اثر شوک قیمتی ناشی از حذف ارز ترجیحی، در سال 1402 پیش بینی شده است که با فرض تداوم وضعیت موجود، نرخ تورم نسبت به سال 1401 کمتر ولی همچنان بالای 40 درصد باشد. ضمن اینکه با وجود نرخ رشد اقتصاد پایین و نرخ تورم بالا کاهش نرخ فقر دور از انتظار خواهد بود. همچنین پیش بینی می شود نسبت کسری تراز عملیاتی به مصارف عمومی منفی 25 درصد باشد.

***

توضیح وحیدی درباره بررسی اقدامات هنرمندان در حوادث اخیر

احمد وحیدی وزیر کشور در گفت و گو با فارس، در مورد بازگشت چهره‌های تلویزیونی که در حمایت از اغتشاشات از رسانه ملی خداحافظی کرده بودند به این رسانه، گفت: همه باید خودشان را متعهد به قوانین بدانند و در چارچوب آن عمل کنند و این مساله برای همه شهروندان صادق است؛ اعم از مجریِ رسانه، هنرپیشه، ورزشکار، سیاستمدار و... همه باید در چارچوب قوانین عمل کنند.

وی افزود: طبیعتا اگر کسی در چارچوب قوانین عمل نکرد این وظیفه برهمگان است که علاوه بر اینکه از او بخواهند در چارچوب قانون عمل کند دستگاه قضائی هم در زمان مناسب به وظیفه‌اش عمل کند و آنها را مورد خطاب قرار دهد؛ در همین راستا اگر توبیخ یا مجازاتی لازم است آن را اعمال کند، این موارد (حمایت چهره‌های تلویزیونی از اغتشاشات) هم شامل آنهاست.     

وزیر کشور در مورد امکان برخورد با این افراد تصریح کرد: اگر از چارچوبی که قانون خروج از آنها را جرم تلقی کرده است عبور کنند طبیعتا وظیفه‌ است که با آنها برخورد شود چرا که هیچ کسی مجاز نیست اقدام خلاف قانون انجام دهد.

وحیدی گفت: اگر اقداماتشان در حد تخلف بوده باشد ممکن است دستگاه های ذی ربط به آنها تذکر دهند، باید بررسی کرد فعلی که انجام داده‌اند مجرمانه بوده یا تخلف؛ اگر مجرمانه باشد دستگاه قضائی باید برخورد کند و اگر تخلف باشد دستگاه ذی ربط باید با آن موضوع برخورد کند.

دکتر مجید سلیمانی عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران درباره نقش سلبریتی ها در حوادث اخیر به ایرنا گفت: «آنها در حوادث اخیر تشدیدکننده بودند، نه ایجادکننده. من بر خلاف بسیاری از جامعه‌شناسان معتقدم بهانه‌های فرهنگی، بخش کوچکی از عوامل جنبش اخیر است.

آنچه اجماع در حمایت یا بی‌تفاوتی تعداد زیادی از مردم را نسبت به اتفاقات اخیر ایجاد کرد، مشکلات اقتصادی گسترده بود که کشور گریبانگیر آن است. متاسفانه برخی از اشتباهات اقتصادی دولت و بسط نگاه لیبرالی در سیاست‌های اقتصادی، این وضعیت را تشدید کرده است و نتایج آن را هم می‌بینیم....

با اطمینان می‌گویم اگر چند کار ویژه اقتصادی در این یکی، دو سال انجام نشود، با شورش‌های گسترده‌تری مواجه خواهیم شد که اصلا به مساله فرهنگ و سلبریتی‌ها هم ربطی ندارد. هرچه افراد ضعیف‌تر شوند انگیزه بیشتری برای حضور در تجمعات و حتی شورش‌های کور در کشور پیدا می‌کنند.

کسانی که می‌گویند «انقلاب به اصطلاح ۱۴۰۱ جنبش فرهنگی است» کاملا در اشتباهند. عمده افراد مشکل اصلی‌شان حجاب نبوده است؛ نظرسنجی‌های سالهای اخیر نشان می‌دهد که اکثر مردم قائل به حجاب هستند؛ هرچند حتی متدینین هم به حجاب اجباری معتقد نیستند. بنابراین مساله اصلی را می‌توان نارضایتی گسترده از اقتصاد دانست.»

***

روایت واعظی از فعالیت های سیاسی روحانی

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری درباره فعالیت های سیاسی روحانی به برنا گفت: «روحانی بعد از پایان دولتش هیچ‌وقت جلسات خود را ترک نکرد و آن زمان که دفتر نداشت درمنزلش جلسه برگزار میشد.

دلیلی نداشت این جلسات رسانه ای شود. روحانی مرتب با وزرای خود جلسه می گذارد و پیرامون موضوعات مختلف بحث و بررسی صورت می گیرد.

این جلسات منظم و هفته ای دو سه جلسه برگزار می شود. مانند جلساتی که خودمان  در ریاست جمهوری با دکتر روحانی برگزارمی کردیم، که خبرش را منتشر نمی کردیم. مهم نتیجه آن بود.

 این سه ماهه به دلیل این شرایط اخیر و برخی خبرسازی ها، جلسات دولت را تشکیل ندادیم. از طرفی مدتها بود که استانداران دولت یازدهم و دوازدهم درخواست ملاقات با آقای روحانی را داشتند و ایشان دوشنبه روزی، وقتی را مقرر کردند و حدود 20 نفر از استانداران قبل آمدند و موضوعات مختلفی در جلسه مورد بحث واقع شد و آقای روحانی هم نکاتی را مطرح کردند که برخی از این مطالب بیرون آمد . این یک مسئله برنامه ریزی شده نبد که بگوییم می خواهد کار جدیدی را شروع کند بلکه  یک سری سوالات و انتقادات هم دراین جلسه مطرح شد.

 طبیعی است که هر آدم سیاسی نمی تواند نسبت به آنچه که در کشورش می گذرد بی تفاوت باشد. روحانی این روز ها یک مقدار خبر می خواند، گزارش می خواند و یک مقدار مطالعه می کند و جلساتی راجع به تاریخ شفاهی دارد، جلساتی راجع به موضوعات اقتصادی و سایر مسائل را هم برگزار می کنند.

با آقای ناطق خیلی ارتباطشان خوب است و همدیگر را همیشه می بینند  و با آقای خاتمی هم ارتباط دارند.»

***

آمار اژه ای از آزادشدن زندانیان در یک ماه اخیر

غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه در نشست شورای عالی این قوه با اشاره به ارفاقات قانونی که به مناسب میلاد باسعادت حضرت زهرا(س) شامل حال بانوان محکوم شد، اظهار داشت: با کار فشرده و قابل تقدیری که از سوی همکاران در ستاد و دادگستری‌های سراسر کشور صورت گرفت، به مناسبت میلاد پر خیر و برکت حضرت صدیقه طاهره(س) بالغ بر ۹۷۵ نفر از محکومین با آزادی مشروط یا سایر ارفاقات قانونی، از نعمت آزادی بهره‌مند شدند و حدود ۶ هزار نفر زندانی در سراسر کشور نیز به مرخصی اعزام شدند.

رئیس عدلیه تصریح کرد: این اعمال ارفاقات قانونی در قبال زنان زندانی و محکوم، به استثنای ارفاقاتی است که دو هفته پیش به مناسبت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، شامل حال قریب به ۳ هزار نفر زندانی واجد شرایط در سراسر کشور شد.

قاضی‌القضات تصریح کرد: طی یک ماه اخیر به مناسبت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم و میلاد باسعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) جمعاً حدود ۴ هزار زندانی واجد شرایط با آزادی مشروط یا سایر ارفاقات قانونی، از زندان آزاد شده‌اند؛ طبیعتاً این زندانیان در زمره افرادی بودند که با بررسی‌های انجام شده، مشخص گردید حضورشان در بیرون از زندان واجد ضرر نیست.

 

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.