احتمال خروج ایران از NPT / ضرغامی: بزرگ‌ترین منکر، بدبین کردن مردم به اساس دین است

الف جمعه 11 اردیبهشت 1405 - 02:55
هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

احتمال خروج ایران از NPT

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در خصوص اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: پارلمان اروپا تصمیم احساسی گرفته است و عقلانیت بر کسانی که این کار را انجام دادند و بر جلسه‌ای که این تصمیم را گرفته، حاکم نبوده است.

وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: ما از ماه‌ها قبل تلاش‌هایی را داشتیم که اتحادیه اروپا مسیر و دیدگاه خودش را اصلاح کند، نتیجه و خروجی کار این شد که آنها به این جمع بندی رسیدند که در اتحادیه اروپا این موضوع مطرح نشود چراکه مصوبات شورای وزیران اتحادیه اروپا برای خودشان الزام آور است اما آنها در سطح پارلمان اروپا  برای اینکه یک نمایشی اجرا کنند، این قطعنامه را تصویب کردند.

وی در گفت‌وگو با خانه ملت، یادآور شد: اقدام امروز مجلس و طرحی که دولت را ملزم و در عین حال نیروهای نظامی اروپا را به عنوان ارتش تروریستی قلمداد می‌کند، یک اقدام مقابله‌ای است. البته در شکل آرایش نظامی نیروهای نظامی منطقه نیز تغییرات عمیقی دارد و تأثیرات مهمی را خواهد داشت.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: با توجه به گفت وگوهایی که با آقای بورل و رئیس دوره ای اتحادیه اروپا داشتم، آنها اظهار داشتند که دنبال اجرای این قطعنامه نیستند و قطعنامه صرفا بیان احساسات بخشی از نمایندگان پارلمان اروپاست.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که خروج ایران از NPT یا اخراج بازرسان آژانس جزو رفتارهای تقابلی ایران خواهد بود، گفت: تعداد اندکی از رهبران سیاسی اروپا هیچ تجربه‌ای در حوزه دیپلماسی ندارند و امروز تنها در رأس دستگاه دیپلماسی قرار گرفته‌اند از جمله وزیر خارجه آلمان، لذا اگر آنها در مسیر عقلانیت حرکت نکنند و مواضع خود را اصلاح نکنند، هر احتمالی متصور است.

سعدالله زارعی درباره این موضوع در کیهان نوشت: «اگر به روند تحولات نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم پس از شکست فاحش برنامه جامع اغتشاشات در ایران، غرب یک سلسله اقدامات سطح دولتی را علیه ایران به اجرا خواهد گذاشت کما اینکه در یکی - دو روز گذشته تحرکات دیگری هم از سوی بعضی از دولت‌های غربی از جمله درخصوص کشتیرانی ایران و اخلال جدید در روابط مالی ایران مشاهده شده است.

بنابراین ما باید بدانیم که غربی‌ها انجام اقدامات سریالی علیه ایران مدنظر دارند. ما در این گام باید به‌طور عملی و نه در قالب چند بیانیه یا یک مصوبه داخلی، به کشورهای غربی نشان دهیم که در این معرکه‌گیری جدید هزینه‌‌های آنان خیلی بیشتر از هزینه‌های ایران خواهد بود.

اگر ما در این صحنه به اقدام تجاوزکارانه غربی‌ها فقط پاسخ کلامی دهیم، حتماً با اقدامات بعدی غربی‌ها علیه خود مواجه می‌شویم. اما اگر آنان در همین قدم متوجه هزینه سنگین شوند، از ورود به مراحل دیگر خودداری می‌کنند.

این قلم قبلاً در همین ستون نوشت، اگر ما در مقابل بازداشت دیپلمات‌های خود در اروپا، اقدام متقابل می‌کردیم، تعدیات بعدی اروپا علیه ایران شکل نمی‌گرفت. حالا هم این‌جا جای بیانیه دادن نیست، جای اقدام است؛ چرا که آنان وارد اقدام شده‌اند.

ممکن است بعضی بگویید تند شدن مواضع و اقدامات ایران علیه امضا‌کنندگان مصوبه پارلمان اروپا، یک تله صهیونیستی - آمریکایی و به قصد انزوای ایران صورت می‌گیرد و لذا ایران باید با خویشتنداری از افتادن به این دام خودداری کند. واقعیت این است که ما در ابتدای یک سلسله اقدامات ضدایرانی قرار داریم و دعوت ایران به خویشتنداری، شرط تحقق این سلسله اقدامات علیه آن است.

ما از خویشتنداری در برابر اقدام غیرحقوقی و غیردیپلماتیک اروپا علیه دو دیپلمات خود خیری ندیدیم تا از خویشتنداری در برابر اقدام علیه مهم‌ترین نهاد انقلابی خود خیری متصور باشیم.»

***
ضرغامی: باید با جوانان گفتگو کرد

به گزارش فارس، عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور گفت: در خصوص اغتشاشات اخیر، نکته‌ای که حائز اهمیت است، مسئله هدف گذاری‌ها در چالش‌هاست، ما باید در هدف‌گذاری‌هایمان توانمندی‌هایمان را در نظر بگیریم و از همه مهم‌تر باید در هدف‌گذاری‌ها باید واقع‌بین باشیم و اولویت‌های نظام را به درستی تشخیص دهیم.

وی افزود: دشمن در این اغتشاشات همه چیز را بسیج کرد و بچه‌های دهه هشتادی ما را به صحنه آورد، اما مقام معظم رهبری فرمودند: «با این نوجوان‌ها درست صحبت کنید.»

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: ما  اگر در مسائل اجتماعی و فرهنگی به درستی و تمام و کمال از رهبر معظم انقلاب دنباله روی می‌کردیم، خیلی از مشکلات فرهنگی امروز را نداشتیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: بزرگ‌ترین منکر در حال حاضر بدبین کردن مردم به اساس دین است و ما اگر نتوانیم با بچه‌های خودمان درست حرف بزنیم دچار مشکل می‌شویم.

ضرغامی خاطرنشان کرد: ما باید برخی از عقب‌ماندگی‌هایمان را بپذیریم، اینکه رهبری فرمودند به لسان قوم باید با جوانان و نوجوانان صحبت کنیم، خیلی مسئله گسترده‌ای است و تبیین این موضوع بسیار مهم است.

ضرغامی به حضور خود در دانشگاه شریف اشاره کرد و گفت: یکی از حرف‌های من در دانشگاه شریف به دانشجویان این بود که من وظیفه دارم به عنوان یک عضو از حاکمیت بدانم که چه اتفاقی افتاده که دانشجویان این حرف‌های زشت و این شعارهای زشت را تکرار می‌کنند و من به دانشجویان شریف گفتم که این تصمیم‌گیران و بزرگان باید بیایند و پای صحبت حرف‌های شما بنشینند و با شما ارتباط برقرار کنند که الحمدالله بعد از این جلسه فضای این دانشگاه به گفته رئیس دانشگاه به کلی تغییر کرد و بهتر شد.

***

برنامه رئیسی درباره چهار حوزه مهم 

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رییسی صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از لایحه بودجه۱۴۰۲ گفت: تمام تلاش دولت این بوده که سال جاری را با رشد اقتصادی دنبال کند، چون ما قبل از آغاز این دولت، چهار دهم رشد داشتیم، اما الان شاهد قریب به چهار درصد رشد اقتصادی هستیم. رشد سرمایه گذاری، کاهشی شدن تورم و رشد تولید را داریم و این ها نشانه‌های خوبی است. پنج درصد رشد تولید داشتیم. رشد تولید و اشتغال را هم داشته‌ایم. با وجود همه تحریم ها شاهد افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی هستیم و به منابع ارزی خود دسترسی داشته‌ایم. سعی کردیم استقراض نشود.

رییس جمهور در ادامه درباره وعده دولت برای ایجاد ۱ میلیون شغل ، گفت: این وعده محقق شده است که این را کافی نمی‌دانیم و باید تلاش بیشتری شود.

رییسی افزود: دولت در زمینه مسکن، معیشت، خودرو و سلامت برنامه کوتاه مدت دارد که حتما وضعیت در آینده نزدیک متفاوت خواهد شد. دشمن دنبال ایجاد ناامیدی است، اما تلاش دولت باید برای ایجاد امید برای مردم باشد. پیام دولت و مجلس باید پیام امیدبخشی به مردم باشد. دشمن دنبال ایجاد تردید و یاس در دل مردم است و تمام تصمیمات ما باید ایجاد امید باشد. دولت در این چهار زمینه، برنامه بلند مدت هم دارد.

رییسی با بیان اینکه وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به منابع و ظرفیت های کشور و همکاری دولت و مجلس، در اجرای منویات رهبری و خواسته مردم، آینده را روشن می‌بینم. همه آمارها بیانگر رشد تولید و سرمایه گذاری و اشتغال است. ما این رشد را ارتقاء خواهیم بخشید و دشمن را شکست خواهیم داد.

میرکاظمی: ریشه تورم را شناسایی کرده‌ایم

به گزارش فارس، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با تأکید بر تلاش برای ثبات اقتصادی گفت: ریشه تورم را شناسایی کردیم، بخشی از آن در منابع و مصارف است که آن را مدیریت خواهیم کرد و این امر مانع استقراض خواهد شد که فشار بر مردم کاهش خواهد یافت زیرا اعتقاد داریم برای اداره دولت نباید به مردم فشار اقتصادی وارد شود.

وی با تأکید بر اینکه میزان پایه پولی در لایحه بودجه 1402 کاهش پیدا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: با تکالیف و تبصره‌هایی که در سایر عوامل تورم ایجاد کرده ایم، بانک مرکزی اضافه برداشت بانک ها را مدیریت خواهد کرد که با این کار افزایش پایه پولی کنترل می‌شود، همچنین از مجلس می‌خواهیم اجازه دهد مدیریت تبصره ها بر اساس آیین نامه تدوین شده از سوی دولت پیش برود تا بتوانیم پایه پولی را مدیریت کنیم.

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد

در ادامه این جلسه کلیات  لایحه بودجه ۱۴۰۲ به رای مجلس گذاشته شد که با ۱۶۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید.

***

سردار سلامی در جلسه غیرعلنی مجلس چه گفت؟

علی‌اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، گفت:‌ نشست غیرعلنی مجلس امروز با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه موضوع اقدام اخیر پارلمان اروپا در رأی دادن به تحریم سپاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و فرمانده کل سپاه در این رابطه گفت ما در زمان دوستی دست‌مان برای مودت و دوستی دراز و در زمان جنگ هم دست‌مان برای پاسخ به دشمنان باز است. سردار سلامی همچنین گفت که اگر اتحادیه اروپا در اقدام شیطنت‌آمیز بخواهد علیه سپاه پاسداران صورت دهد و دست به تحریم سپاه بزند پاسخ  ما به آن‌ها پشیمان‌کننده خواهد بود.

علیزاده خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود بر این نکته تأکید داشت که در فتنه اخیر بخشی از فرماندهی فتنه را اروپایی‌ها را بر عهده داشتند که من در مذاکره با آنها عواقب این کارشان را به آنها گوشزد کردم. در این جلسه هم فرمانده سپاه و هم وزیر امور خارجه هم نمایندگان مجلس همگی بر این امر تأکید داشتند که اگر اتحادیه اروپا دست به تحریم سپاه بزند باید پاسخی قاطع و پشیمان‌کننده به آنها داده شود.

***

انتقاد شدید روزنامه دولت از مولوی عبدالحمید

ایران نوشت: «در مقام سخن، صحبت‌های عبدالحمید چیزی بیشتر از ادعاهای مخالفان جمهوری اسلامی نیست و در نگاه اول نادیده گرفتن این ادعاها بهترین کاری است که می‌شود در قبالشان کرد، اما باید توجه داشت که خطبه‌های عبدالحمید می‌تواند باعث ایجاد تنش و شکاف میان مذاهب شود و امنیت سیستان و بلوچستان را تهدید کند، نه به‌خاطر خود این حرف‌ها که ادعاهایی تکراری‌اند بلکه به‌خاطر جایگاه عبدالحمید در مقام امامت جمعه‌ اهل سنت...

او در تمام طول این مدت تلاش داشته تا در رسانه‌ها چهره‌ای معقول از خود بسازد و به قول خودش در کنار مردم باشد و از مطالبه دست نکشد اما عمده مواضعش هیچ انسجامی ندارند. او حرف‌های خودش را نه حتی در فاصله این جمعه تا جمعه بعدی، بلکه حتی در طول یک سخنرانی مکرراً نقض می‌کند. پیداکردن تناقض در صحبت‌های عبدالحمید سخت نیست؛ همه جمله‌هایی که این روزها از صحبت‌های عبدالحمید تیتر رسانه‌ها می‌شوند با مواضع قبلی او در تناقض‌اند. درواقع این حرف‌ها از دهان کسی شنیده می‌شود که مواضع و رفتارش در دورترین نقطه نسبت به این مطالبات قرار داشته...

کسی از حقوق زنان حرف می‌زند که هنوز اجازه ورود زنان نمازگزار را به مسجدی که امامتش را به عهده دارد نمی‌دهد. درواقع خطبه‌های او مجموع چند جمله چشمگیر و گل‌درشت است که هر کدام به تنهایی معنا دارند و نهایتاً شاید تیتر جذابی برای سایت‌ها و محتوای توئیتر عبدالحمید باشند، اما هیچ نسبتی با باقی حرف‌ها و مجموع رفتارهای او ندارند. او هیچ‌گاه برای ادعاهایش دلیل و مدرکی ارائه نکرده است.

آنچه که او به‌عنوان پشتوانه مواضعش ارائه می‌کند معمولاً از چند جمله تکراری «بررسی‌ها نشان می‌دهد» و «اخبار ناگواری به گوش می‌رسد» فراتر نمی‌رود. امام جمعه مسجد مکی در پایان هر سخنرانی‌اش از پایبندی به وحدت و دلسوزی برای ایران می‌گوید، اما با اظهارات نسنجیده و اغراق‌آمیزش هر هفته روی گسل تنش‌های قومی و مذهبی در کشور راه می‌رود.»

علاءالدین بروجردی، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس در نامه‌ای به مولوی عبدالحمید این پرسش را مطرح کرده است که چرا وی در مقابل اعدام علمای شیعه و سنی در عربستان سکوت کرده است.

به گزارش تسنیم در بخشی از این نامه آمده است: «چرا در برابر زندانی نمودن و اعدام صدها عالم برجسته اهل‌سنت و شیعه عربستان سکوت می‌کنید؟

همین کارنامه است که منجر می‌شود یک متفکر فرهیخته جامعه ما آن را مسجد ضرار بداند و مسجد ضرار یک نماد است که در هر مقطعی  از تاریخ می‌تواند تکرار شود.

آیا می‌دانید جمهوری اسلامی برای مسجد مکی به‌خاطر حضور صدها طلبه غیرقانونی خارجی مورد اعتراض رؤسای جمهور این کشورها قرار گرفته و هزینه سیاسی پرداخت کرده است؟

جناب آقای عبدالحمید، به‌شهادت ده‌ها عالم برجسته اهل‌سنت ایران، وضعیت اهل‌سنت کشور قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست و تعداد مساجد و حوزه‌های علمیه ده‌ها برابر شده است.»

***

انتقاد آموزش و پرورش از تعطیلی مکرر مدارس

دانش‌آموزان در شرایطی وارد ماه بهمن شدند که تمام ماه گذشته (دی) و چند هفته‌ای از ماه‌های قبلتر را هم به مدرسه نرفتند!

محمد محمدی؛ مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با تسنیم درباره تبعات ادامه‌دار شدن تعطیلی مدارس برای دانش‌آموزان اظهار کرد: عمیقاً نگران وضعیت تعطیلی مدارس هستیم! در شهر تهران با کوچکترین سرما یا آلودگی مدارس را تعطیل می‌کنند که این وضعیت برای دانش‌آموزان دبستانی مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

محمدی متذکر شد: به شدت برای وضعیت مدارس شهر تهران نگران هستیم چرا که دانش‌آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی، یادگیری کامل ندارند و از ابتدای تعطیلات تاکنون مکاتبات متعدد محرمانه‌ای داشته و با مراجع ذیصلاح گفت‌وگو کردیم و منتظر توجه آنان به آموزش و تربیت دانش‌آموزان هستیم.

محمدی تصریح کرد: تعطیلی مدارس تنها و نخستین راه حل رفع آلودگی هوا نیست  و وقتی مدارس را تعطیل می‌کنیم، تأثیری بر روی آلودگی هوا ندارد حتی اگر تعطیلی‌ها برای حفظ سلامت دانش‌آموزان باشد تبعات روانی و مادی تعطیلی مدارس بسیار بیشتر است.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.