تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی در ترابری کالا‌های اساسی

صدا و سیما یکشنبه 16 بهمن 1401 - 19:26
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: با توجه به اعمال شدیدترین تحریم‌ها به گروه کشتیرانی، لازم است از ظرفیت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی در واردات کالا‌های اساسی به جای خطوط خارجی، به نحو احسن استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست شورای هماهنگی مدیران ارشد ارگان‌های های دریایی کشور با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به میزبانی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی در این نشست با اشاره به اعمال شدیدترین تحریم‌ها به گروه کشتیرانی طی سال‌های اخیر، تاکید کرد: لازم است تا موانع استفاده از ظرفیت حمل کالا‌های فله کشتیرانی برداشته شود و از ظرفیت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی در واردات کالا‌های اساسی به جای خطوط خارجی، به نحو احسن استفاده شود.

مدرس خیابانی با تاکید بر توسعه ناوگان به عنوان سیاست راهبردی گروه کشتیرانی، از راه‌اندازی خطوط لاینری برای اول بار در دریای خزر خبر داد و گفت: یکی از چالش‌های اصلی گروه کشتیرانی در بنادر خارجی، پهلوگیری کشتی‌های تجاری ایران در بنادر اصلی چین است که لازم است در مذاکرات دیپلماتیک دریایی دو کشور به طور جدی مطرح و حل‌وفصل شود.

در این نشست همچنین علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با تاکید بر پرهیز از ایجاد ساختار‌های موازی و ضرورت حفظ جایگاه تصیم‌سازی و تصمیم‌گیری شورای هماهنگی ارگان‌های دریایی در موضوعات مهمی، چون موضوع اقتصاد دریامحور، اظهار داشت: ارگان‌های دریایی کشور، به عنوان یک مجموعه بین‌المللی و دارای سابقه درخشان در حوزه بازرگانی، باید پرچم‌دار مباحث اقتصاد دریاپایه باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه اقتصاد دریا و با هدف افزایش سهم ایران از تجارت جهانی، ۳۷۱ پروژه بزرگ با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ هزار میلیارد تومان تعریف کرده است، تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم دریایی کشور، توسعه ناوگان دریایی، به ویژه در دریای خزر است.

صفایی با بیان اینکه به سرعت باید ظرفیت ساخت کشتی و به تبع آن، تجارت در دریای خزر را توسعه بدهیم، خاطر نشان کرد: یکی از رویکرد‌های جدی دولت در دریای خزر توسعه ترانزیت و ایجاد سرویس ترانزیتی با اسم خاص در مسیر خزر به بندرعباس و بندر چابهار با تمرکز روی کشور‌های هند، روسیه، قطر و امارات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت تجاری ۶۰ میلیون تنی بین روسیه و هند، تاکید کرد: در صورت راه‌اندازی سرویس ترانزیتی و اتصال این مسیر از طریق دریای خزر به آب‌های جنوبی کشور، می‌توانیم با امکانات موجود، از ۲۵ درصد ظرفیت تجاری استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به قیمت بالا و غیررقابتی بودن سوخت کم‌سولفور، از رایزنی برای اصلاح قیمت این نوع سوخت خبر داد و بر ضرورت استفاده از ناوگان داخلی کشور، از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی، برای صادرات و واردات کالا‌های تجاری تاکید کرد.

صفایی صنعت کشتیرانی را استراتژیک توصیف کرد و اظهار داشت: در نظر داریم در قالب برنامه هفتم توسعه در حوزه تربیت نیروی انسانی دریانورد برای شناور‌های زیر ۳ هزار تن، از مجلس و دولت بخواهیم تا دانشگاه‌های دریایی بتوانند با ظرفیت کامل دریانورد تربیت کنند، زیرا سالانه می‌توان ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر نیروی دریایی جذب کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از اعطای وام به کشتی‌های ایرانی، در صورت نصب سیستم ایرانی پردازش آب توازن، خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۵۰۰ میلیون دلار تجهیزات بندری و دریایی تعریف کردیم که در کنار ۳ هزار میلیارد فاینانس موجود در حوزه دریایی کشور، نوسازی و ایجاد زیرساخت‌های بندری و دریایی با روند رو به رشدی در دست انجام است.

در این نشست، همچنین موضوعاتی همچون ضرورت توسعه فرهنگ دریایی؛ پشتیبانی از آموزش دریانوردان براساس کنوانسیون STCW و پشتوانه‌سازی از به کارگیری ملوان ایرانی در ناوگان دریایی کشور؛ نوسازی و تعمیرات اساسی ناوگان نفتکش جمهوری اسلامی ایران؛ نوسازی ناوگان فرسوده در دریای خزر و خرید شناور‌های جدید با توجه تحولات صورت گرفته در منطقه؛ ایجاد نظام مهندسی دریایی در کشور؛ آمادگی شورای عالی صنایع دریایی برای هم‌افزایی در حوزه دریایی و ضرورت فعال‌سازی شرکت‌های لجستیکی برای پاسخ به تقاضای حمل بار از مسیر ایران، مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.