به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ابرپروژه آزادراه اصفهان – شیراز علاوه بر اینکه چهار دولت و سه رئیسجمهور را به خود دیده، اکنون در حالی به پایان کار نزدیک میشود که تقریبا از یک سال پیش آمار و ارقام حاکی از پایان قطعات اصلی آن بود و تاکید آیتالله رئیسی در سفر 22 مهرماه 1400 به استان فارس بر تکمیل این طرح کلیدی نیز بر همین اساس است و این در حالی است که با توجه به تاکید رئیس جمهور بر تکمیل پروژههای خاک خورده در دولت سیزدهم، در فارس اما به جز افتتاح فاز اول خط دوم مترو آن هم با پیگیری چندین شهرداری و چندین دوره شورا، عملا ابرپروژهها در فارس متوقف شده یا به کندی پیش میروند.
راه آهن جنوب استان فارس که قرار است فارس را به جنوب کشور پیوند بدهد و ریل امید را به شهرهای جنوبی استان ببرد همچنان بلاتکلیف است یا قطار پیشرفت آن به کندی پیش میرود و از پروژه انتقال آب خلیج فارس به فارس نیز اخبار متناقضی به گوش میرسد و در آخرین خبر توقف پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس از صحن شورای شهر شیراز به بیرون مخابره شد که البته توسط اردکانی دبیر شورای راهبردی طرح انتقال آب از خلیج فارس تکذیب شد و طرح ملی اتصال فارس به خلیج فارس نیز که اهمیتی فرامنطقهای و امنیتی داشت فعلا از دستور کار دولت سیزدهم خارج شده است.
برای ارزیابی فنی پروژه آزادراه اصفهان – شیراز و بررسی پیشینه طرح، ابتدا به سراغ عنایت رحیمی استاندار سابق فارس رفتیم که خود شهرسازی خوانده و طی یک دهه اخیر نیز مسئولیتهایی فنی چون مدیرکلی دفتر فنی استانداری و معاونت عمرانی استان را برعهده داشته و رحیمی اما برخلاف اغلب مدیران که به محض اینکه مُهر مدیر سابق یا اسبق بر نام آنها میخورد نسبت به تعامل با رسانهها احتیاط کرده و با بی مهری از مصاحبه طفره میروند با گشادهرویی به سوالات ما پاسخ گفت.
در دوره ما آزادراه اصفهان – شیراز بیش از 92 درصد پیشرفت فیزیکی داشت
رحیمی ابتدا با بیان اینکه در زمانی که وی استاندار فارس بود این طرح بیش از 92 درصد پیشرفت فیزیکی داشت افزود: کل این طرح 225 کیلومتر بود که ما زیر ساخت قطعه هفتم به طول 12 کیلومتر را هم مهیا کرده و آسفالت 7 کیلومتر از این قطعه را هم تمام کردیم و 5 کیلومتر آخر باقی مانده بود که این 5 کیلومتر نیز بیشتر شامل بخشی از زیرسازی و آسفالت میشد.
استاندار سابق فارس افزود: از این 225 کیلومتر در برخی قطعات اتصالاتی خرد باقی بود اما در کل طرح، کار اصلی تمام شده بود و ادامه کار اساسی که باقی میماند نیز شامل آماده کردن جاده برای تحویل به راهداری و پلیس راه بود که بلوک نیوجرسیهای کناره و وسط و علایم راهنمایی رانندگی و خط کشیها را در بر میگرفت وگرنه کار اصلی تمام بود.
عنایت رحیمی افزود: دولت در زمانی که بنده استاندار فارس بودم تمام سهم خود را پرداخت کرد و شریک پروژه یعنی خاتمالاوصیا نیز که در تأمین آورده اندکی عقب بود با حسن تعامل دولت و این قرارگاه، منتظر بودیم آوردهاش را تکمیل کند تا سریعتر کار جمع شود و حتی برای این کار مشروط به اینکه وثیقه را قرارگاه تأمین کند از بانک برای جبران آوردهاش وام گرفتیم و مقرر شد وثیقهها را قرارگاه بگذارد و پروژه تمام شود.
عنایت رحیمی: 4 بار وزیر راه را سر پروژه حاضر کردم
وی با بیان اینکه در آن ایام حداقل 4 بار وزیر راه و شهرسازی را بهعنوان متولی اصلی موضوع بر سر پروژه آوردم افزود: دو بار نیز آقای نوبخت رئیس برنامهوبودجه دولت را به استان آوردم و در هر بار از ایشان بیش از 350 میلیارد برای پیشرفت پروژه، اعتبارات تخصیص دادیم و دوبار نیز وزیر دفاع را بر سر طرح آوردم.
رحیمی در خصوص اینکه از چه ساز و کارهای دیگری برای پیشبرد پروژه بهره میبرد خاطرنشان کرد: هم با وزرا ارتباط خوبی داشتم هم با معاونین رئیسجمهور بهویژه با سازمان برنامهوبودجه کشور که در پیشرفت پروژه نقش اساسی دارد باید مدام تعامل داشت و علاوه بر آن برخی نمایندگان استان نیز انصافا پیگیر این مساله بودند که تعامل خوبی نیز با آنها داشتیم.
وی در پایان ضمن قدردانی از تمام کسانی که برای آسایش مردم زحمت میکشند ابراز امیدواری کرد که با زحمات و پیگیریهایی که بعد از وی در دولت و مجلس در حال انجام است این پروژه به اتمام برسد و مردم از عواید و فواید آن بهره ببرند.
قادری: با این پروژه، شیراز تا بوشهر 2ساعت و تا اصفهان 4 ساعت کوتاه میشود
اظهارات قادری نیز ابعاد دیگری از پیشرفت این پروژه را نمایان میکند و نماینده شیراز و زرقان در مجلس نیز در خصوص آخرین وضعیت عملیات عمرانی آزادراه شیراز - اصفهان اظهار داشت: این آزادراه به طول حدود 240 کیلومتر که فاصله شیراز تا اصفهان را 140 کیلومتر نزدیکتر میکند در 8 قطعه طراحی و در دست اقدام است که قطعات یک تا شش آن حدفاصل ایزدخواه تا تنگ خیاره بیضا بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تقریباً لایه اول و دوم آسفالت آن نیز تمام شده و فقط حفاظهای بتنی و حفاظ حاشیه و روشنایی معابر و علائم راهنمایی و رانندگی آن باقی مانده که آن هم در دست اقدام است و مسئولان استانی تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند که این ۶ قطعه را بهزودی به اتمام برسانند.
قادری با بیان اینکه قطعه هفت از تنگ خیاره تا دوراهی قلات طراحی شده که 64 درصد پیشرفت فیزیکی دارد خاطرنشان کرد: تا شش یا هفت ماه آینده یعنی در نیمه سال 1402 قطعه هفت هم به بهره برداری میرسد و مراحل اداری قطعه هشت نیز در حال انجام است که از دوراهی قلات آغاز میشود و به سمت حسینی الهاشمی ادامه مییابد و به محض اینکه ابلاغ دریافت شود، سرمایهگذار قطعه هشت را شروع میکند.
نایبرئیس کمیسیون جهش تولید مجلس همچنین تشریح کرد: برای اینکه بتوان از قطعات یک تا 6 بهرهبرداری کرد لازم است که یک طرف از مسیر تنگ خیاره به لپویی به عنوان بخشی از حلقه دوم کمربندی شمال شیراز که یک مسیر بزرگراهی است سریعتر به بهرهبرداری برسد تا بهعنوان جاده اصلی مورداستفاده قرار بگیرد و خودروهایی که تا تنگ خیاره میآیند بدون اینکه وارد روستاها بشوند از مسیر خارج روستاها خودشان را به بزرگراه شیراز - اصفهان برسانند و از طریق بزرگراه موجود به شیراز برسند.
نماینده شیراز افزود: مسیر تنگ خیاره به لپویی هم در سه قطعه که هر قطعه نیز هشت کیلومتر برد دارد توسط سه پیمانکار با سرعت در دست ساخت است و تمام تلاش ما این است که همزمان با قطعات یک تا 6 آزادراه به بهرهبرداری برسد.
وزارت دفاع سهم خودش را داده و منتظر بودجه دولت هستیم
وی در خصوص دیگر مزایای این پروژه نیز گفت: با احداث این آزادراه فاصله 6 ساعتی بین شیراز و اصفهان به حدود 4 ساعت و فاصله شیراز تا تهران به 8 ساعت میرسد و سه هزار میلیارد تومان صرفهجویی در سوخت درهرسال به جز صرفهجویی در وقت مردم و از همه مهمتر ایمن شدن مسیر شیراز به تهران و کاهش تصادفات و تلفات انسانی از دیگر مزایای این آزادراه بهعنوان نخستین پروژه آزادراهی استان فارس و یکی از بزرگترین پروژههای آزادراهی کشور است و بهعنوان یک زیرساخت مهم نقش عمدهای نیز در توسعه استان خواهد داشت.
قادری در ادامه در خصوص قطعه هشتم این آزادراه یعنی شروع آزادراه شیراز به بوشهر نیز گفت: آن پروژه هم نیازمند حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است که در نهایت با اجرای آن فاصله شیراز تا بوشهر را که تا پیش از این بیش از 300 کیلومتر بود تا 215 کیلومتر معادل 2 ساعت کاهش بدهد که این پروژه هم تقریباً سرمایهگذارانش مشخص شده و در حال امضای تفاهمنامه هستند وعملیات اجرایی آن با اخذ مصوبه دولتی شروع خواهد شود.
قادری با بیان اینکه مصمم هستیم که پروژه آزادراه شیراز - اصفهان که ارزش روز آن حدود 25 هزار میلیارد تومان است زودتر به بهرهبرداری برسد، گفت: برای پروژه آزادراه شیراز اصفهان، در سال جاری تاکنون حدود 1800 میلیارد تومان سرمایهگذاری شده که بخش عمدهای از آن را وزارت دفاع آورده و بخش اندکی را نیز وزارت راه تامین کرده و وزارت راه و دولت باید سهم خودشان را تأمین کنند.
هرچند خبرگزاری فارس تعجیل بیجا در بهرهبرداری از این پروژه عظیم ملی را جایز نمیداند اما به نظر میرسد در خصوص این طرح که از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری نیز اعتبارات خوبی گرفته درنگ نیز بیش از این جایز نیست و پروژهای که عملیات اجرایی احداث آن از حدود 11 سال پیش آغاز شده و بارها و بارها وعده بهرهبرداری از آن توسط نمایندگان مجلس یا نمایندگان دولت داده شده باید هرچه سریعتر به بهرهبرداری برسد.
گفتنی است در شرایطی که پروپاگاندای رسانهای دشمن تمام تلاشش را میکند که دستاوردهای فراوان نظام را هیچ بینگارد، ساخت طولانیترین مسیر آزادراهی ایران که میتواند سفر بین شیراز و اصفهان را 130 کیلومتر یعنی دو ساعت و نیم کاهش و به 4 ساعت تقلیل بدهد گامی بزرگ در شادکامی و جلب رضایت مردم ایران به ویژه فارس که بی بهره از آزادراه است، خواهد بود و علاوه بر آن اتصال آن به آزادراه شیراز- بوشهر میتواند مرکز کشور را به جنوب متصل و تحولی اقتصادی نیز در جنوب کشور ایجاد کند و آزادراه شیراز – بوشهر که در سفر هیئت دولت به استان، آن نیز جزو مصوبات قرار گرفت و برای آن اعتبار پیشبینی شد نیز هرچه سریعتر آغاز شود.
پایان پیام/