امام جمعه ارسنجان: رشد تولید، نسخه درمان بیماری‌های مزمن اقتصادی است/ لزوم جذاب سازی و ترویج فرهنگ تولید به جای سودآوری

خبرگزاری فارس پنج شنبه 17 فروردین 1402 - 12:05

حجت الاسلام حسینعلی بهرامی در گفتگو با خبرنگار فارس در ارسنجان، با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام "مهار تورم، رشد تولید" اظهار کرد: انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با هدف بسیج امکانات و ظرفیت‌های کشور در راستای ایحاد بهبود و تحول در فضای جامعه صورت می‌گیرد.

وی افزود: شعار سال، مطالبه‌ای منحصر به یک سال خاص نیست، چرا که اساساً بهبود و تحول موضوعی مستمر و زمانبر است. 

امام جمعه ارسنجان، با بیان اینکه شعار سال ۱۴۰۲ "مهار تورم و رشد تولید" از جمله مطالباتی است که در طی سنوات گذشته همواره در بیانات معظم‌له اشاراتی مستقیم و غیرمستقیم بدان وجود داشته، تاکید کرد: انتخاب این شعار برای سال ۱۴۰۲ نشان‌دهنده اولویت‌دارشدن آن به جهت ملاحظاتی خاص در مقطع کنونی کشور است.

 حجت الاسلام بهرامی ابراز کرد: در نگاه نخست این شعار دلالت بر دو مطالبه سلبی و ایجابی دارد و مطالبه مهار تورم به‌عنوان شرط لازم رشد تولید، به درستی مقدم بر آن شده است.

وی گفت: اصولاً در یک شرایط تورمی به‌ویژه تورم‌های بالا امکان برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی و توسعه بنگاه‌های تولیدی وجود نداشته و سرمایه‌گذاران رغبتی به ورود در عرصه تولید نخواهند داشت.

 خطیب جمعه ارسنجان بر لزوم رشد تولید اشاره کرد و افزود: رشد تولید، نسخه درمان برخی بیماری‌های مزمن اقتصادی کشور نظیر نرخ بیکاری بالا، وابستگی به خام‌فروشی و تنوع کم سبد صادراتی کشور است.

او جذاب‌سازی تولید برای عموم مردم و ترویج فرهنگ تولید به‌جای سودآوری را یک مهم اساسی توصیف کرد و گفت: انتظار مردم جذاب‌سازی تولید و حاکم‌شدن فرهنگ سودآوری ناشی از کار و فعالیت مولد اقتصادی به‌جای فرهنگ سودآوری بادآورده از محل دلالی و سفته‌بازی است.

 بهرامی،بر ضرورت بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید و همچنین تسهیل راه‌اندازی مشاغل خرد و متوسط تاکید کرد و بیان داشت: پرهزینه‌کردن هر نوع سودآوری از روشهای غیر مولد و رقیب تولید باید در دستور کار قرار داشته باشد.

 او ادامه داد: در این راستا نه‌تنها دولت بلکه سایر قوا و بخش‌های حاکمیتی نیز باید به فراخور اختیارات و مسئولیت‌های خود و با عزمی راسخ به پشتیبانی دولت وارد میدان شوند. 

رئیس شورای فرهنگ عمومی ارسنجان اضافه کرد: دستگاه‌ها، رسانه‌های تبلیغی، ترویجی و آموزشی باید به توسعه فرهنگ کار و تولید اهتمام جدی ورزند،ولی متاسفانه آنچه در غالب رسانه‌های رسمی و غیر رسمی ترویج می‌شود با وضعیت مطلوب در این زمینه فاصله معناداری دارد.

مولدسازی منابع راکد و کم بازده

او در بخش دیگری از سخنان خود مولدسازی منابع راکد و کم بازده را یکی از راهبردهای اصلی در راستای رشد تولید در کشور دانست و گفت: نرخ پائین بهره وری در کشور نشان می‌دهد در این زمینه کوتاهی هائی صورت گرفته است.

حجت الاسلامی بهرامی بیان کرد: بسیاری ازمعادن، بنگاه‌های متوسط و بزرگ، پالایشگاه ها، نیروگاه‌ها و... در کشور در حال فعالیت هستند که بازدهی آنها پائین‌تر از استانداردهای بین‌المللی است، از طرفی ظرفیت‌های مغفول و بکر بسیاری در کشور داریم که هنوز نتوانسته‌ایم آنها را در مدار تولید و ایجاد ارزش افزوده قرار دهیم.

 استفاده از ظرفیت مجموعه‌های دانش‌بنیان در رشد تولید

به گفته وی؛ ظرفیت‌های بی‌نظیر مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان کشور که طی چندسال اخیر به‌خوبی توانسته‌اند به اعتماد و حمایت‌های حاکمیتی پاسخ مناسبی دهند نیز می‌تواند به مانند یک شتاب‌دهنده قوی به رشد تولید ملی کمک نماید.

 لزوم مردمی‌شدن اقتصاد

  امام جمعه ارسنجان تاکید کرد: نکته‌ای دیگر که باید به آن اشاره داشت، اینست که موفقیت دولت و حاکمیت در اجرای سیاست‌های تحولی و بهبود دهنده شرایط اقتصادی به‌شدت وابسته به همراهی و همکاری مردم است، متاسفانه تصور غالب در سیاست‌گذاری اقتصادی در ۴ دهه اخیر این بوده که هر سیاست ابلاغی از سوی دولت به ناچار و ناگزیر باید از سوی مردم پذیرفته شود.

بهرامی تصریح کرد: ناگفته پیداست که عدم اقناع‌سازی و همراه‌کردن مردم با سیاست‌ها منجر به هزینه‌های فراوانی به کشور شده و حتی از منظر اثربخشی نیز در غالب موارد خروجی‌ها با اهداف تفاوت بسیاری داشته است.

وی متذکر شد: باید به این حقیقت اذعان داشت که سیاست گذاری اقتصادی جاده‌ای یکطرفه و رویکردی دستوری از بالا به پائین نیست، زیرا مردم از ابتدای انقلاب در بطن همه تحولات و اصلاحات بوده‌اند و هرکجا که مردم و اقناع‌سازی آنها نادیده گرفته شده دستاوردها ناچیز بوده است.

 خطیب جمعه ارسنجان عنوان کرد: اگر مردم حسن نیت و صداقت در گفتار و رفتار مسئولین را ببینند حاضرند هزینه‌ها و دشواری‌های رسیدن به اهداف و آرمان‌ها را بپردازند و در اینصورت مجالی برای عرض اندام معاندین و مخالفین نخواهد ماند.

 او در خاتمه افزود: مدیریت و هدایت افکار عمومی در راستای تحقق اهداف اقتصادی موضوعی است که متاسفانه کمتر مورد توجه بوده و ضروریست بدان اهتمام جدی داشت.

پایان پیام/خ

منبع خبر "خبرگزاری فارس" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.