مستندسازی از حضور نخستین پلنگ در منطقه سرو کشمر بردسکن

خبرگزاری مهر دوشنبه 20 بهمن 1399 - 16:02
مشهد - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از ثبت حضور یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده سرو کشمر در بردسکن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تورج همتی گفت: منطقه پیشنهادی حفاظت شده سرو کشمر در ۹ کیلومتری شرق شهر بردسکن و در فاصله ۵ کیلومتری روستای علی آباد کشمر واقع شده و مشاهده این گونه ارزشمند محیطبانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه ثبت این اتفاق خوشایند، توسط محمد عباس‌زاده همیار محیط زیست و از فعالان حوزه حیات وحش منطقه انجام شده است، ادامه داد: پلنگ گربه‌سانی محتاط است و به همین دلیل مشاهده آن به راحتی ممکن نیست، چون یکی از گونه‌های پرچم و بسیار ارزشمند درچرخه تنوع زیستی است، مشاهده و ثبت آن در یک منطقه ضمن اینکه گواهی بر غنای زیستگاهی بوده، مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

وی ضمن تجلیل از طبیعت دوست بردسکنی که تصاویر و فیلم‌های تهیه شده را به همراه مختصات و موقعیت جغرافیایی و نیز زمان و تاریخ دقیق مشاهده، برای بررسی تخصصی در اختیار کارشناسان حوزه حیات وحش قرار داده است، تصریح کرد: با توجه به پوشش گیاهی مطلوب در وسعت ۱۵ هزار هکتاری منطقه پیشنهادی حفاظت شده سرو کشمر که در رشته کوه شمال شرقی بردسکن واقع شده و از لحاظ اکولولوژیکی سه اکوسیستم کوهستانی، تپه ماهور و آبی را شامل می‌شود، این زیستگاه، برای گونه‌های پستاندار علفخوار همچون کل، بز و نیز قوچ، میش و دیگر گونه‌های حیات وحش نیز بسیار مناسب بوده و براساس آخرین سرشماری‌های انجام شده، رشد جمعیت گونه‌های علفخوار در منطقه مطلوب ارزیابی شده است.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.