نامه تهدیدآمیز قانونگذاران آمریکا به دادستان کل دیوان لاهه

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 19:56
اقتصادنیوز: گروهی از قانونگذاران آمریکایی در نامه‌ای به دفتر دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری او را تهدید کرده‌اند از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های اسرائیلی خودداری کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، 12 عضو جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا در این نامه خطاب به «کریم خان»، دادستان دیوان بین‌المللی دادگستری اقدامات اسرائیل در جنگ غزه را «دفاع مشروع از خود» توصیف کرده و نوشته‌اند: «سراغ اسرائیل بروید، سراغتان خواهیم آمد.»نگارندگان نامه نوشته‌اند: «با صدور قرار بازداشت شما مشروعیت قوانین اسرائیل، نظامی حقوقی و شکل دموکراتیک آن را زیر سوال می‌برید.»

آنها اضافه کرده‌اند: «صدور قرار بازداشت برای سران اسرائیل نه تنها غیرموجه خواهد بود بلکه ریاکاری‌ها و معیارهای دوگانه سازمان شما را نشان خواهد داد.»سناتورهای آمریکایی از اینکه دیوان بین‌المللی کیفری اقدام به صدور قرار بازداشت برای مقام‌های ایران، رئیس‌جمهور سوریه، رهبر حماس و رئیس‌جمهور چین نکرده انتقاد کرده و آن را مصداق آنچه به ادعای آنها «ریاکاری» خوانده شده ذکر کرده‌اند.

خبر مرتبط
حکم بازداشت نتانیاهو به جریان افتاد/ بی بی دیوانه شد؟

اقتصادنیوز: تحلیلگران صهیونیست به اوضاع آشفته «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره و از وحشت وی از صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین المللی کیفری خبر دادند.

این گزارش‌ها در شرایطی منتشر می‌شوند که برخی گزارش‌های رسانه‌ای طی دو هفته گذشته از آماده شدن دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور قرار بازداشت علیه سران اسرائیل از جمله «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر «یوآو گالانت»، وزیر جنگ و «هرزی هالوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم حکایت دارند.

دیوان بین‌المللی کیفری که مستقر در شهر «لاهه» هلند است وظیفه رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت‌های جنگی را به عهده دارد. این داداگاه از سال ۲۰۲۱ در حال تحقیق درباره احتمال وقوع جنایت‌های جنگی توسط ارتش اسرائیل و گروه‌های فلسطینی است. گفته می‌شود «عملیات ۷ اکتبر» (عملیات طوفان‌الاقصی) و جنگ غزه نیز اکنون به دامنه موضوعات مورد تحقیق توسط دیوان بین‌المللی دادگستری اضافه شده است.

چند روز قبل‌تر وب‌سایت اسرائیلی والانیوز در گزارشی از «تماس‌های بی‌وقفه» نتانیاهو با بایدن برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت علیه سران رژیم اسرائیل خبر داده بود. با آنکه آمریکا جزو کشورهای امضاکننده اساسنامه رم برای تشکیل دیوان کیفری بین‌المللی نیست اما این دادگاه بابت اثرپذیری از نظرات مقام‌ها در واشنگتن مورد انتقاد قرار گرفته است.

سناتورهای آمریکایی خطاب به کریم خان نوشته‌اند: «چنانچه اقدام به صدور قرار بازداشت برای سران اسرائیل کنید ما این اقدام را نه فقط تهدید علیه حاکمیت اسرائیل بلکه علیه حاکمیت ایالات متحده تلقی خواهدیم کرد. کشور ما در چارچوب قانون "محافظت از نظامیان آمریکایی" نشان داده برای محافظت از حاکمیت خود تا کجا پیش خواهد رفت.»

در بخش دیگری از نامه آمده است: «ایالات متحده حملات سیاسی توسط دیوان بین‌المللی کیفری علیه متحدانمان را تحمل نخواهد کرد. سراغ اسرائیل بروید، سراغتان خواهیم آمد.»سناتورها نوشته‌اند: «چنانچه اقداماتی را که در آن گزارش آمده عملی کنید ما حمایت ایالات متحده از دیوان بین‌المللی کیفری را قطع کرده، کارکنان و دستیاران شما را تحریم می‌کنیم و شما و خانواده‌های شما را از ورود به ایالات متحده منع خواهیم کرد. به شما هشدار داده شده است.»

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.