شروع ماراتن ایجنت‌ها در لیگ برتر فوتبال/ سقف بودجه کارآمد است؟

شنبه 20 خرداد 1402 - 07:45
نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال ایران در حالی از امروز آغاز شده است که فدراسیون فوتبال تصمیم به تغییرات گسترده در ایجاد انضباط مالی باشگاه‌ها گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر ایران برای فصل آینده از امروز بیستم خردادماه آغاز شده و تا ۸ شهریور ادامه خواهد داشت تا باشگاه‌ها طبق قوانین جدیدی که از سوی فدراسیون فوتبال وضع شده است اقدام به جذب بازیکن کنند.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال با آگاهی از مشکلات باشگاه‌ها در بخش مالی خبر از زیان ده بودن تمام باشگاه‌های لیگ برتر فصل گذشته داد؛ آماری تکان‌دهنده برای فوتبالی که همچنان شیپور حرفه‌ای‌گری در دست دارد اما با وجود کاهش بدهی‌ها، تیم‌هایش همچنان زیان ده هستند.

فدراسیون فوتبال برای حل این مشکلات تصمیم به وضع سقف بودجه باشگاه‌ها گرفته است تا از این طریق بتواند در آمدها و هزینه‌های باشگاهی را کنترل کند و جلوی زیان ده بودن آنها را بگیرد. وضع این قانون البته انتقادات زیادی را به دنبال داشته است و خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند فدراسیون ضمانت اجرایی کافی برای انجام آن را ندارد.

این در شرایطی است که تاج در آخرین مصاحبه خود مدعی شد فدراسیون در حال بررسی طرح‌هایی است که باشگاه‌ها را ملزم به رعایت این قانون می‌کند.

تاج روز گذشته در حاشیه تمرین تیم فوتبال امید در این خصوص گفت: ضمانت اجرایی آن در کمیته انضباطی دو بند دارد. اول اینکه اگر کسی قراردادش را خارج از سیستم ثبت قرارداد کند، طرف مقابل می‌تواند اعتراض کند. دوم این است که به هر جهت باید جریمه مالی بگذاریم که کسی خارج از این شکل قرارداد ثبت نکند. ما پیش‌تر یک تجربه داشتیم که سقف قرارداد برای بازیکنان بود، اما الان برای بازیکن سقف قرارداد نداریم. ما بودجه‌ای به باشگاه‌ها دادیم که شما باید مشخص کنید که چقدر می‌خواهید هزینه کنید. هر آنچه که خودشان می‌گویند باید همان‌قدر هزینه کنند.

وی به یکی دو مورد دیگر از مواردی که از آن به عنوان ضمانت اجرایی طرح نام می‌برد اشاره کرد و از احتمال بازنده شدن تیمی خبر داد که قانون را دور بزند: «ا ضمانت اجرایی ابلاغیه سقف قرارداد باشگاه‌ها این است که کمیته انضباطی دو بند دارد که اگر کسی خارج از آن رقم قرارداد را ثبت کند طرف مقابل چه بازیکن و چه مربی می‌تواند اعتراض کند و نتیجه ۳ بر صفر شود. دومین ضمانت این است که جریمه‌های مالی برای این کار در نظر بگیریم که کسی نرود خارج از چارچوب ثبت کند.»

تاج در حالی بسته نقل و انتقالاتی برای فوتبال کشور تعریف کرده است که به خوبی در جریان پول‌های زیر میزی است. او با آگاهی از ورود گسترده‌ای جنت‌ها به قراردادهای بازیکنان و بازار داغی که ناخودآگاه ایجاد می‌کنند خواهان پیگیری ارکان قضایی در قراردادهای منعقده شده است.

تجربه نشان داده است دلال‌های بدون مجوز از سوی فیفا و فدراسیون فوتبال ایران به راحتی روش‌های دور زدن قانون‌هایی که می‌تواند نظم مالی ایجاد کنند را یاد گرفته و به بدنه مدیریتی باشگاه‌های پر طرفدار کشور و همچنین تیم‌های متمول صنعتی تزریق کرده‌اند. حال باید دید در کارزار نقل و انتقالات تابستانی فوتبال ایران تا چه اندازه مقابل این حاشیه گرفته می‌شود و آیا باز هم پول‌های کثیف در شالوده اصلی قرارداد بازیکنان و مربیان لیگ برتری وجود خواهد داشت یا قوانین جدید آن را کمتر خواهد کرد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.