باید از تولید پوشاک بومی محلی حمایت شود

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 14:51
مدیر انجمن مد و لباس استان ایلام گفت: یکی از دلایل گرانی پوشاک ایرانی واردات محصولات اولیه است، اکثر پارچه‌های مصرفی از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شوند.

«اسما یوسف‌زاده» با حضور در ایسنا اظهار کرد: استفاده از لباس‌های بومی و محلی استان ایلام طی مدتی در حال کمرنگ شدن بود، از دلایل آن می‌توان به گرانی پارچه مناسب برای دوخت لباس بومی و محلی و عدم تنوع محصولات در این زمینه اشاره کرد که خوشبختانه با حضور طراحان جدید و برنامه‌های آن‌ها و حمایت‌هایی که از لباس‌های بومی و محلی انجام شد، وضعیت استفاده از این لباس‌ها بهتر شده است.

یوسف‌زاده ادامه داد: استفاده از سخمه و گلونی ایلامی اخیراً بسیار مورد استقبال و استفاده قرار گرفته‌ است. گلونی یک پوشش سر زنان کرد و لر است که در شهرها و استان‌های دیگر مانند لرستان، کردستان و مهاباد استفاده می‌شود.

‌مدیر انجمن مد و لباس استان ایلام گفت: متأسفانه به دلیل یک ذهنیت غرب‌گرا و البته تبلیغات بسیار گسترده و غلط آن‌ها در حوزه مد و لباس، برخی از مدهای حاضر در کشور و حتی استان برگرفته از مدهای غربی است.‌

وی گفت: حتی این لباس‌ها به نسبت پوشاک ایرانی ارزان‌تر نیز هستند که یکی از دلایل آن استفاده کمتر از پارچه و زمان صرف شده برای تولید آن است. مطمئناً خریداران نیز سمت لباس‌هایی می‌روند که قیمت مناسب‌تری داشته باشند. همچنین لباس‌هایی که قیمت پایین‌تری داشته باشند در تیراژ بیشتری تولید می‌شوند.

یوسف‌زاده افزود: کارگران عرصه تولید پوشاک به دلیل دستمزدهای پایین کمتر در این عرصه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: تولیدکننده‌ها برای تولید انبوه نیاز به حمایت گسترده‌ و به موقع دارند، متاسفانه بسیاری از تولیدکننده‌ها، محصولات خود را با برندهای دیگر از جمله برندهای خارجی به بازار ارائه می‌دهند، یکی از دلایل این کار نبود بازار مناسب برای فروش این محصولات است.

یوسف‌زاده در خصوص گرانی پوشاک ایرانی نیز گفت: یکی از دلایل این موضوع واردات محصولات اولیه است، اکثر پارچه‌های مصرفی از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شوند، حتی مواد مصرفی نیز مانند نخ و لایه‌های مورد استفاده در خیاطی وارداتی هستند. همچنین محصولات اولیه داخلی نیز قیمت‌های بسیار بالایی دارند. استهلاک وسایل مورد استفاده در تولید پوشاک نیز یکی دیگر از مشکلات تولید کنندگان این عرصه است.‌

وی ادامه داد: اگر تولیدکنندگان پوشاک ایرانی بازاریابی مناسبی در این عرصه داشته باشند راحت‌تر می‌توانند محصولات تولیدی خود را در بازار داخل به فروش برساند، اگرچه این موضوع نیاز به حمایت مالی به موقع نیز دارد. ایلام یک شهر مرزی است و اگر حمایت‌ها به موقع و به درستی انجام گیرد یک فرصت مناسب برای صادرات تولید کننده‌های داخل را دارد. همچنین صادرات پوشاک از مرز عراق می‌تواند یک فرصت مناسب برای ارزآوری نیز باشد.

یوسف‌زاده افزود: یکی دیگر از مشکلات تولید کنندگان عرصه پوشاک، تعلق گرفتن تسهیلات است، تولید کنندگان برای گرفتن یک وام کوچک باید مدت‌ها رفت و آمد داشته باشند، گاهی این کار ماه‌ها طول می‌کشد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.