پرسپولیس با این وضعیت در آسیا حرفی ندارد

شنبه 20 خرداد 1402 - 07:30
سرمربی تیم ملی در پایان اردوی به اصلاح مینی‌کمپ ملی‌پوشان اسامی 25 بازیکن را برای حضور در تورنمنت کافا اعلام کرد.

فرهیختگان: سرمربی تیم ملی در پایان اردوی به اصلاح مینی‌کمپ ملی‌پوشان اسامی ۲۵ بازیکن را برای حضور در تورنمنت کافا اعلام کرد. لیستی که نشان می‌دهد سرمربی تیم ملی می‌خواهد تیمش با تمام قوا در مسابقات اشاره‌شده شرکت کند. در لیست اشاره‌شده تیم‌های استقلال و پرسپولیس هر کدام چهار نماینده دارند و سپاهان هم سه بازیکن دارد. انتظار می‌رفت در لیست تیم ملی نام بازیکنان جوان بیشتری را ببینیم که این اتفاق رخ نداده است. در این میان عدم حضور نفراتی چون سید‌حسین حسینی، میلاد سرلک و شهریار مغانلو هم که در اردوی قبلی تیم ملی حاضر بودند، جالب توجه است. مخصوصا مغانلو که در هر دو بازی دوستانه تیم ملی مقابل روسیه و کنیا در ترکیب اصلی قرار داشت. 

یکی از نکات قابل بحث لیست قلعه‌نویی قرار گرفتن نام علیرضا علیزاده در بین هافبک‌های نفوذی و حتی مهاجمان تیم ملی است. بازیکنی که در فصل گذشته در نقش هافبک دفاعی برای گل‌گهر ۲۳ بازی انجام داد و یک گل به ثمر رساند. از لحاظ آماری و تاثیرگذاری میلاد سرلک وضعیت بهتری‌ نسبت به این بازیکن دارد. مخصوصا اینکه سرلک از لحاظ سنی دو سال کوچک‌تر از علیزاده ۳۰ ساله است و بازی‌های بین‌المللی بیشتری هم در کارنامه فوتبالی خود همراه با پرسپولیس و تیم ملی دارد. در هر صورت برای اینکه بهتر و کامل‌تر به این قضیه پرداخته باشیم با مرتضی کرمانی‌مقدم همکلام شدیم. مهاجم سابق سال‌های پرسپولیس و تیم ملی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در مورد مسائل مختلف پیرامون تیم ملی و پرسپولیس پاسخگوی سوالات شد. 

 باید به نظر سرمربی تیم ملی احترام گذاشت

کرمانی‌مقدم در ابتدای صحبت‌هایش ضمن احترام به نظر امیر قلعه‌نویی گفت: «هر زمانی که لیست تیم ملی اعلام شده انتقاداتی را به همراه داشته است و این بار هم همین قضیه را شاهد هستیم. اما واقعیت امر این است که سرمربی تیم ملی براساس اندیشه‌های خودش نفرات را انتخاب می‌کند و نمی‌شود از او خرده گرفت. زمانی می‌توان از سرمربی تیم ملی انتقاد کرد که بازیکنان مدنظرش نتوانند در تیم ملی عملکرد خوبی داشته باشند و نفرات بهتر از آنها بیرون خط مانده‌اند. در آن صورت هر انتقادی به حق است. در شرایط فعلی هم باید دید که در ذهن سرمربی تیم ملی چه می‌گذرد و او چه برنامه‌ای برای استفاده از نفراتی که به اردو فراخوانده دارد.» 

 از برخی اسامی تعجب کردم

وی در ادامه اضافه کرد: «به شخصه وقتی اسامی تیم ملی را دیدم از قرار گرفتن برخی نام‌ها در لیست تعجب کردم و در عین حال از نبود چند بازیکن در این لیست متعجب شدم. به هر حال جا داشت از پرسپولیس که قهرمان دو جام بوده و 10 بازی اخیرش را برنده شده نفرات بیشتری به اردو دعوت می‌شدند. 4 بازیکن برای تیمی که دو جام را به دست آورده چندان مناسب نیست. مخصوصا اینکه در سال‌های اخیر پرسپولیس همیشه حداقل 6 نماینده را در تیم ملی داشته است. به‌طور مثال علی نعمتی در نیم‌فصل دوم جزء بهترین بازیکنان پرسپولیس در دفاع چپ بود. یا میلاد سرلک که به نظرم بهترین هافبک دفاعی لیگ است. همین‌طور سروش رفیعی که به‌عنوان یک هافبک طراح نقش زیادی در موفقیت پرسپولیس در این فصل مخصوصا نیم‌فصل دوم داشت. حتی سعید صادقی که این آخری‌ها خیلی خوب بود. اما یک موضوع خیلی مرا متعجب کرد و اینکه چرا نام شهریار مغانلو در لیست تیم ملی نیست. او بهترین مهاجم لیگ بود و توانست آقای گل هم بشود. از نظر فیزیک بدنی هم شرایط خیلی خوبی دارد. نمی‌دانم شاید قلعه‌نویی روی سردار آزمون و مهدی طارمی در خط حمله حساب کرده و بقیه نفرات چندان برایش اهمیتی ندارند. همان‌طور که گفتم باید به نظر سرمربی تیم ملی در هر شرایطی احترام گذاشت.» 

 قرمز و آبی ملاک انتخاب قلعه‌نویی نیست

پیشکسوت فوتبال ایران در ادامه خاطرنشان کرد: «در فضای مجازی می‌بینم که هواداران پرسپولیس بابت لیست تیم ملی از قلعه‌نویی دلخورند اما به شخصه بعید می‌دانم که او با دلیل سهمیه استقلال و پرسپولیس را در تیم ملی یک اندازه کرده باشد. قلعه‌نویی سال‌ها در این فوتبال بازی و مربیگری کرده و خوب می‌داند که چطور عمل کند. او به‌عنوان فردی که باید پاسخگوی نتایج تیم ملی باشد به هیچ عنوان دنبال این نخواهد بود که قرمز یا آبی بودن را ملاک انتخاب نفراتش قرار دهد. فکر کنم تساوی سهمیه فعلی دو تیم هم اتفاقی بوده باشد. تاکید می‌کنم تا زمانی که تیم ملی وارد یک تورنمنت مهم نشده نمی‌توان‌ این تیم را تحت هدایت قلعه‌نویی قضاوت کرد.» 

 پرسپولیس نباید این شرایط را داشته باشد

کاپیتان سال‌های دور پرسپولیس با انتقاد از وضعیتی که برای این تیم بعد از قهرمانی در دو جام به دست آمده، گفت: «واقعا تعجب می‌کنم که پرسپولیس در دو جام قهرمان شده اما هنوز معلوم نیست فصل بعد سرمربی و مدیرعاملش چه کسی است. این وسط وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی به دنبال پیاده کردن برنامه و سیاست‌های خود در هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستند و این دو باشگاه را بلاتکلیف گذاشته‌اند. آقایان بهتر است زودتر جلسات خود را برگزار و تکلیف مدیریت باشگاه پرسپولیس را مشخص کنند تا این باشگاه بیشتر از این زمان را از دست ندهد. نظر من این است که چرا باید وزارت یا سازمان به مدیرعامل دیگری برای پرسپولیس فکر کند وقتی عملکرد رضا درویش در این باشگاه خوب بوده است. در شرایط فعلی باید از او حمایت کنند تا بتواند یک تیم خوب برای لیگ قهرمانان آسیا ببندد.» 

 یحیی باید گزینه اول و آخر پرسپولیس باشد

وی با تاکید بر اینکه کادرفنی پرسپولیس نباید تحت هیچ شرایطی تغییر کند، اظهار داشت: «یحیی سه چهار سال بالای سر این تیم بوده و این فصل هم هر دو جام را به دست آورده است. در چنین شرایطی فکر کردن به مربی دیگر اشتباه است. برعکس باید شرایطی را فراهم کرد تا یحیی با فکر آسوده و با آرامش تمام بماند. قبول دارم خسته است و فصلی سنگین را پشت سر گذاشته اما مربیگری همین است. مخصوصا در تیم بزرگی چون پرسپولیس که باید همیشه و در هر شرایطی خواسته هواداران را برآورده سازید. هواداران و بازیکنان هم قطعا موافق ماندن یحیی هستند. پس دست زدن به این تیم که یک مجموعه کامل موفق بوده حیف است.» 

 قوانین دست و پای پرسپولیس را می‌بندد

کارشناس فوتبال کشورمان با انتقاد از قوانین اتخاذ‌شده برای تیم‌های لیگ برتری عنوان کرد: «خنده‌دار است که تیم‌های عربی به دنبال جذب ستارگان فوتبال دنیا هستند اما در ایران قوانینی را از خود در می‌آوردند که مانع آمدن بازیکنان خارجی خوب به فوتبال‌مان شود. از طرفی هم برای داخلی‌ها سقف می‌گذارند تا یک‌سری از بازیکنان دنبال ترک فوتبال ایران باشند. با این روش توقع داریم که نمایندگان‌مان در لیگ قهرمانان با تیم‌های الهلال، الاتحاد، السد و... رقابت کند. اگر این قوانین تغییر نکند شک نکنید پرسپولیس هیچ حرفی در آسیا برای گفتن نخواهد داشت. تیم‌های ما اگر به دنبال موفقیت در آسیا هستند باید 4، 5 بازیکن خوب خارجی بخرند. کدام بازیکن خارجی با کیفیت حاضر است با قرارداد ریالی به ایران بیاید؟ با این قوانین فقط تیم‌های خودمان را برای حضور در آسیا تضعیف می‌کنیم. یحیی هم حق دارد که از این قوانین شاکی باشد. این‌طوری بازیکنانی مثل گولسیانی را هم از دست می‌دهد. حداقلش این بود که مسئولان و تصمیم‌گیرندگان برای نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان قوانین بهتری در نظر می‌گرفتند. در مورد سقف بودجه هم شک نکنید تیم‌های صنعتی به طریقی قوانین را دور می‌زنند اما پرسپولیس و استقلال چون دولتی هستند باید سقف بودجه را رعایت کنند که اینجا هم باز این دو باشگاه هستند که متضرر می‌شوند.»

منبع خبر "برترین‌ها" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.