ضرورت هدفمند شدن حمایت‌های ارزی

چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 12:57
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هدفمند شدن حمایت‌های ارزی را خواستار شد و عنوان کرد: با وجود تامین ارز ارزان برای واردات کالا‌های اساسی توفیق چندانی در کنترل قیمت‌ها نداشته ایم.
ضرورت هدفمند شدن حمایت‌های ارزی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، سید شمس‌الدین حسینی با اشاره به رفع مشکلات ارزی و ارائه پیشنهادات لازم برای این بخش، اظهار کرد: بنده معتقدم که ما نمی‌توانیم نظام ارزی را مستقل از نظام اقتصادی ببینیم کما اینکه نظام اقتصادی را هم می‌بایست هماهنگ و همسو با مباحث دیگر دید.
 
نماینده مردم «تنکابن» در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که آیا ما دیپلماسی اقتصادی را در مدیریت اقتصاد کم اهمیت می‌دانیم؟ و اینکه آیا ما دیپلماسی اقتصادی را در مدیریت ریسک‌ها، کم اهمیت می‌دانیم؟ گفت: به طور کل نظام تدبیر در اقتصاد ایران ایجاب می‌کند که ما به سمت یک سیستم و در واقع نظام منسجمی در حوزه‌هایی همچون حمایت، قیمت گذاری و نظارت - دخالت حرکت کنیم.
 
حسینی با بیان اینکه نظام‌های حمایتی ما در سالیان گذشته آن هم در عرصه‌های مختلف نتوانسته به صورت بهینه و هدفمند عمل کند، اظهار کرد: ما حتی در حوزه توزیع کالای اساسی برای اینکه در واقع از مصرف کننده و همچنین تولید کننده حمایت کنیم به سمت این رفتیم که بر فرض ارز را با نرخ ارزان‌تر تامین کنیم، اما تجارب حاصله نشان داده که در این شرایط تقاضا برای ارز بالا رفته و در نهایت مصارف ارزی افزایش پیدا کرده است؛ این در حالی است که ما با در نظر گرفتن این رویکرد نیز، توفیق چندانی در کنترل قیمت‌ها نداشته ایم.
 
حسینی با ذکر این نکته که ما قیمت گذاری‌هایی را انجام می‌دهیم که نمی‌توانیم آنها را در عمل پیاده کنیم، بیان کرد: قیمت گذاری دستوری و ترجیحی همه این موارد ذیل نظام حمایت تعریف شده اند؛ بنابراین نوع حمایتی که در پیش می‌گیریم هدفمند نیست، همچنین ما در این فرایند مجبور هستیم قیمت گذاری دستوری را انجام دهیم و سیستم نظارتمان هم یک سیستم ناظر کارآمد نیست لاجرم در بسیاری از مواقع این موضوعات منجر به دخالت و اختلال‌های بعدی می‌شود.
 
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین بنده در زمینه بازار ارز معتقدم که می‌بایست روی این سه مولفه کلیدی اعم از «حمایت»، «نرخ گذاری و قیمت گذاری» و همچنین چگونگی «نظارت - دخالت» تجدید نظر کنیم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.