به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز همایش مطالبهگری رتبهبندی معلمان توسط مجمع فرهنگیان و بسیج فرهنگیان همدان در سالن جلسات تبلیغات اسلامی برگزار شد.
این مراسم با حضور حجت الاسلام احمدحسین فلاحی؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس، محمود نقوی؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان و جمعی از فرهنگیان برگزار شد که البته یکی از مدعوین حمیدرضا حاجیبابایی؛ دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این جلسه حضور نداشت.
رئیس مجمع فرهنگیان همدان ابتدا در این جلسه ضمن خیرمقدم به جمع حاضر اظهار کرد: سال گذشته مجمع فرهنگیان همدان تشکیل شد و تاکنون فعالیتهای خوبی در حوزه مطالبهگری و احصاء مسائل فرهنگیان داشته که امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.
در ادامه مراسم سه نفر از فرهنگیان مطالبات و مشکلات خود را در خصوص رتبهبندی عنوان کردند و مسئولان نیز پاسخهایی دادند.
خانم عبدالملکی یکی از فرهنگیان با بیان اینکه امروز شاهد اجرای رتبهبندی معلمان هستیم اظهار کرد: طی دو سال اخیر مطابق برنامه ششم توسعه موضوع خاک خورده رتبهبندی معلمان پیگیری شد که در شان و منزلت معلمان اجرایی شود و محقق شد اما مشکلاتی دارد.
وی با بیان اینکه بعد از ۱۳ سال و با هزینه ۴۰ هزار میلیارد تومان در حالی این طرح اجرایی شد که مطلع شدیم ۷۰ درصد معلمان به نتایج رتبهبندی اعتراض داشتند گفت: ایردهای رتبهبندی در سامانه وجود دارد و روش سنجش دارای اشکالات زیادی است.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه گره زدن کسب امتیاز این بخش با تایید مدیران مدارس نیز دارای ایرادهایی است و نظر شخصی آنها در امتیازات گره خورده است افزود: بانک اطلاعاتی معتبر پژوهشها موجود نیست که باعث سوء استفادههایی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه برخی از فرهنگیان متدین، جهادگر و انقلابی فاقد رتبه شدند و احساسات آنها در مواردی خدشهدار شده است گفت: از دغدغههای اصلی معلمان پژوهشگر این است که سنجهها دقیق باشد و جلوی سودجویان گرفته شود ضمن اینکه اطلاعرسانی در خصوص برخی پژوهشها نظیر روایت پژوهشی صورت نگرفته است.
این فعال فرهنگی بیان کرد: ۳۰۰ امتیاز میتواند از سوی مدیر لحاظ یا کسر شود گاهی مشکلاتی به دنبال دارد از طرفی تقدیر معلم با نامههای دریافتی قابل سنجش نیست.
آقای محمدی؛ یکی دیگر از فرهنگیان همدان نیز با بیان اینکه سنجش با تقدیرنامه ابزار مناسبی نیست و برای معلمان ابهامات زیادی در بسیاری از بندهای رتبهبندی وجود دارد اظهار کرد: در این رتبهبندی سابقه تجربی را مدنظر قرار دادند و سابقه دانشگاهی لحاظ نشده است.
خانم علیبخشی نیز با بیان اینکه بارگذاری مستندات ایرادهایی دارد و به وزارت آموزش و پرورش مربوط است اظهار کرد: در استان همدان نیز فیلم نحوه برگزاری مستندات به مدارس ارسال نشد.
وی با اشاره به اینکه برخی ارزیابان نگاه واحدی ندارند و سوال اینجاست چطور ارزیابان انتخاب شدهاند؟ عنوان کرد: میانگین رتبهبندی محاسبه نشده و کمترین لحاظ شده که این عادلانه نیست.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه مشکل اعتبار در اجرای رتبهبندی بوده و باید ابتدا تامین اعتبار میشد افزود: برای همه ادارات فوقالعاده ویژه قرار دادند و گفتند فرهنگیان رتبهبندی دارند و رتبهبندی هم به این شکل پیش رفت و در نتیجه از دو موضوع محروم شدیم.
وی با بیان اینکه اطلاعرسانی در خصوص طرح رتبهبندی به خوبی صورت نگرفت و گاهی اطلاعات از کانالهای خارجی دریافت میشد و کانالهای داخلی خوب ظاهر نشدند خاطرنشان کرد: متاسفانه مدرکگرایی در این طرح مدنظر قرار گرفته است، حالا هم تنها به فکر این هستیم که ابتدا مستنداتی چون عکس را تهیه کنیم و بعد به باقی کارها برسیم.
علیبخشی افزود: در مورد بازنشستگان هم مشکلاتی داریم و حقوقها عادلانه نیست،از طرفی سازمان بازنشستگی زیر بار رتبهبندی نرفته و این هم عادلانه نیست.
وی با بیان اینکه این کمبودها ابتدا به مجلس برمیگردد و برآورد هزینه رتبهبندی ۵۲ هزار میلیارد تومان بوده اما آنچه کمیسیون بودجه به آموزش و پرورش داده ۳۸ میلیارد تومان است و این شد که معلمان شب عید حقوق دریافت نکردند گفت: آقای حاجیبابایی گفته بود بودجه تامین شده اما چرا پرداخت نشد؟ کاش بود و توضیح میداد! طرح رتبهبندی معلمان مشکل زمانبندی هم داشت و مجلس باید پاسخگو باشد.
حجتالاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز قبل از آغاز سخنانش اعتراضی به تاخیر در برگزاری این مراسم داشت و در ادامه اظهار کرد: این جلسه به حقی در شفافیت بحثهاست و مواردی که عنوان شد را باید پیگیری کرد.
وی با بیان اینکه در خصوص موردی مطرح شد باید گفت این طرح نبود و لایحه بود و دولت سابق برای اجرا ۵ هزار میلیارد تومان قرار داده بود گفت: رتبهبندی یکی از چالشیترین لایحهها بود و برآورد ما برای رتبهبندی معلم ۵۲ هزار میلیارد تومان میشد که با تغییر دولت به ۳۸ هزار میلیارد و نهایت به ۴۱ میلیارد تومان رسید.
عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دانشگاه برای پایه رتبهبندی ۹ ماه تبدیل وضعیت استاد طول میکشد و باید ۷۰ صفحه پر کند و بارگذاری مطلب را داشته باشد گفت: ما نمیخواستیم رتبهبندی به مشکلات دانشگاه گرفتار شود.
وی با بیان اینکه ما نمیخواستیم معلم را به عنوان یک کارمند ببینیم گفت: اشکال در شیوهنامه بود و زمان اجرا کم بود اما سازمان برنامه و بودجه نیز اصلا مقصر نبود.
فلاحی با اشاره به اینکه در عدم پرداخت به موقع حقوق معلمان که حادثه تلخی بود کمیسیون ما چهار دستگاه را مقصر شناخت که گفتیم اعلام کنند افزود: آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه، سازمان استخدامی و معاون اول مقصر شناخته شد و با پیگیریها همان شب اول حقوق پرداخت شد.
وی با اشاره به کوتاهی در جذب معلم طی دورههای قبل و کمبود معلم در استان گفت: یکی از الزامات مجلس شیونامه و آئیننامه رتبهبندی توسط آموزش و پرورش بود که اصلاح شود و البته اقداماتی آغاز شده است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نوع نگاه به آموزش و پرورش خوب نیست و ما هم این نوع رتبهبندی را نمیپذیریم افزود: تربیت ارزیابان متعلق به سازمان استخدامی است و مقصر اصلی تنها آموزش و پرورش نبود و یکی از مقصران سازمان آموزش و استخدامی است.
وی با بیان اینکه یکی از اشکالات این است که رتبهبندی را به حقوق معلم گره زدند که دیدیم دیر هم حقوق پرداخت شد تصریح کرد: نباید رتبهبندی را به حقوق گره میزدند، خروجی ما در شاخصبندی تربیت دانشآموزان است و خروجی نباید مقاله باشد.
فلاحی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار میلیارد تومان ۶ ماهه دوم در بازنشستگی به درستی اجرا نشده است ادامه داد: مشکل این است سازمان برنامه و بودجه سهم صندوق را کم کرده و کمیسیون هم به این ایراد گرفته است.
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات به فروش اموال مازاد گره خورده، در حالی که در آموزش و پرورش اموال مازاد نداریم و مشکل این است که به خوبی از مراکز استفاده نشده است افزود: همسانسازی موضوع جدایی است؛ از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد معلمان شامل رتبهبندی میشوند و قبل از آن همسانسازی است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه ۳۰ درصد معلمان به رتبهبندی معترض هستند و اصلاح شیوهنامه باید از سوی آموزش و پرورش باشد و سرپرست وزارتخانه نیز کار را آغاز کرده است خاطرنشان کرد: امیدواریم حواشی انگیزه مقدس ما را خدشهدار نکند، با تمام گلایههایی که از سوی معلمان وجود دارد و قبول داریم اما هدف رتبهبندی توجه به شان معلم و تربیت دانشآموزان است که امیدواریم به آن برسیم.
وی با اشاره به اینکه اشکال کلی در آمارها وجود دارد و در لایحه دولت قبلی اعتقادی به رتبهبندی وجود نداشت خاطرنشان کرد: ۴۲ هزار میلیارد تومان اعتبار کار بزرگی است، در حل مشکلات بودجهای نمیتوان افزایش سقف را برای دولت در نظر گرفت اما سال گذشته معافیت مالیاتی را برای سلبریتیها و موسسات کنکوری حذف کنیم تا بودجه آنها را در این بخش فرهنگیان هزینه کنیم.
فلاحی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم پاداش و همسانسازی معلمان را محقق کنیم گفت: اینکه مشکلاتی وجود دارد و حقوقها مکفی نیست مسئله به قدرت خرید پایین جامعه برمیگردد و تنها آموزش و پرورش را هم شامل نمیشود و دیگر بخشها هم این مشکلات را دارند.
وی با تاکید بر اینکه باید نظام عدالت در پرداخت اجرایی کرد تا مشکلات حل شود که دولت نیز دنبال اجرای آن است افزود: ۲۰ درصد افزایش حقوق رتبهبندی که امسال پیشنهاد داده شده نه برای همه بلکه باید پلکانی باشد و عدالت رعایت شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز با بیان اینکه موضوعات مطرح شد اما ای کاش یک نفر از معلمان از مزایای رتبهبندی میگفت تا زحمات دو ساله مجلس و دولت بیان شده باشد گفت: تقلیل بودجه هشت سال آموزش و پرورش در دولت قبل را شاهد بودیم اما این دولت سعی کرد نواقص را رفع و رتبهبندی را حل کند.
محمود نقوی با تاکید به اینکه ایرادها را باید بپذیریم و اشکال داریم اما نباید تلاشها نادیده گرفته شود گفت: تفاوت دیدگاه از سوی دولت قبل نسبت به رتبهبندی وجود داشت، ما جزو تشکل انقلابی هستیم و باید ضمن اینکه مشکلات را میگوییم نقاط قوت و مزایا را هم مطرح کنیم.
وی با بیان اینکه در این دولت اعتبارات آموزش و پرورش چهار درصد افزایش یافت گفت: امسال بیش از ۹۰ هزار نفر استخدامی داریم در حالی که نگاه دولت قبل خصوصیسازی بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان افزود: ۹ سال وعده رتبهبندی را به ما دادند اما اجرا نشد و کاری کردند تا همه ما نسبت به آن دیدگاه منفی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه با منفیبافی در فضای مجازی، برخی مدارک را بارگذاری نکردند و دیر کار انجام شد عنوان کرد: آموزشیاران معلم ۶۵ درصد رتبهبندی را دریافت میکنند که در واقع ۹۷ درصد معلمان این رتبهبندی را دریافت میکنند.
نقوی با بیان اینکه گفته میشود ۷۰ درصد به رتبهبندی معلمان معترضاند در حالی که طبق آمار وزارت ۳۰ درصد بوده و ۳۰۰ هرار نفر را شامل میشود گفت: دو روز پیش در وزارتخانه جلسه داشتیم و اولویت اول ما نیز طرح رتبهبندی بود.
وی گفت: در استان ۱۷۵ هزار نفر نتوانستند رتبه بگیرند که یا اعتقادی به رتبهبندی ندارند یا برخی از بازنشستگان نیامدند و خود برای آنها رتبه وارد کردیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه اصل مشکل انتظارات ایجاد شده در ۱۰ سال بوده و دوم زمان کم بارگذاری مدارک گفت: ایرادهایی با ما وارد است و باید آن را رفع کرد اما کمیسیون آموزش و دولت ایستادند تا این طرح اجرایی شد.
وی با اشاره به اینکه کار بسیار بزرگی انجام شده و باید مدافع طرح باشیم و انتقادها را هم بیان کنیم تا نواقص برطرف شود اما از روز اول برخی با بدبینی وارد رتبهبندی شدند عنوان کرد: فرصت کم، اشکال در سامانه و نبود مدارک برای بارگذاری بود اما اگر سال قبل با ۴۲ هزار میلیارد تومان رتبهبندی را اجرا نمیکردیم معلوم نبود چه بلایی سر آن بیاید!.
نقوی با بیان اینکه فرصت اعتراض فراهم شده و پذیرفتند اختیار محدودی به جای ارزیابان برای رسیدگی به ما بدهند که اگر چنین باشد بسیاری از مشکلات حل میشود گفت: طبقه اول ساختمان آموزش و پرورش میز رسیدگی به شکایت در طول هفته فعال است و معلمان مراجعه و موارد را عنوان کنند.
وی در ادامه گفت: سال گذشته ۱.۳ درصد سهمیه استخدامی را داشتیم و امسال ۳.۲ درصد شد و در غرب کشور رتبه اول را داریم که باید قدردان بود چراکه قبلا وضعیت مناسبی نداشتیم و کمکاری در جذب نیرو بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان افزود: نباید اینطور القا شود که کاری صورت نمیگیرد؛ اقدامات خوب دولت و مجلس که نگاه به آموزش و پرورش را تغییر داده را باید ببینیم، برای نمونه سه برابر سالهای قبل استخدامی داریم.
وی در ادامه با بیان اینکه برخی از معلمان پیشدبستانی نادیده گرفته شده بودند و مدارک در اختیار آنها قرار نمیدادند که تاکید کردیم این مدارک داده شود افزود: در رتبهبندی ۸۰ درصد هیات علمی پیشنهاد بوده اما در صحن علنی چیز دیگری تصویب شده است.
نقوی با اشاره به اینکه افزایش ۲۰ درصدی دریافتی امکان دارد و مجلس آن را پیشنهاد داده است افزود: لایحه خدمات کشوری همچنان ایرادهایی دارد چراکه در فرودین ۱۴۰۱ نوشته شده و دارای اشکال است.
وی با بیان اینکه در رتبهبندی نیز برخی از رتبهها بسیار کم است اما در مجموع هدف این بوده که معلمان تلاش کنند و خود را بهروز کنند تاکید کرد: تا ۱۱ اردیبهشت زمان اعتراض قطعی است اما به دنبال این هستیم زمان را افزایش دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان افزود: ۲۸ میلیارد تومان سنوات ارفاقی درخواست دادیم اما فعلا داده نشده اما میتوانیم تا ۱۰ میلیون تومان را تامین کنیم.
وی با اشاره به اینکه حقوق را سیام پرداخت میکنیم اما نقدینگی و خزانه گاهی تامین نمیشود و از خزانه دیر به حساب ما میآید به همین خاطر گاهی به تاخیر میافتد گفت: آنچه مطالبه ماست آموزش و پرورش در راس باشد که البته روند به این سمت و سوست اما اما میطلبد این نگاه تقویت شود.
پایان پیام/۸۹۰۲۶/