ماجرای تولید بنز توسط ایران/ صنعت هسته‌ای وارد خودروسازی شد

گسترش نیوز دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 - 09:05
عباسی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده از صنعت هسته‌ای در خودروسازی می‌تواند کارآمد باشد کما اینکه پیش از این یک نمونه از آن را در زمینه ساخت رله‌های خودرو اجرایی کردیم. اگر این اقدام بر روی سایر قطعات خودرو صورت بگیرد، کیفیت خودروهای ساخت داخل نزدیک به بنز خواهد شد.

اخیراً یاسر جبرائیلی، که از دی ماه سال ۹۸، با حکم محسن رضایی، ریاست مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام را برعهده گرفت  از سرازیر شدن صنعت هسته‌ای در خودروسازی خبر داد.

این مقام مسئول در توئیتی نوشت: امروز میزبان مدیرعامل ایران خودرو و مدیر عامل یکی از شرکتهای سازنده سانتریوفیوژ بودیم و امکان سر ریز فناوری تحصیل شده در صنعت هسته‌ای به صنعت خودرو را بررسی کردیم. از آقای فاطمی امین بابت همراهی و ایده پردازی تشکر می‌کنم. پیشرفت، اتفاق نیست؛ فرآیندی پر زحمت است که باید طی کرد.

جبرائیلی

جبرائیلی در حالی این خبر را اعلام کرد که هیچ‌گونه توضیحی درباره آن نداد و تنها به اطلاع‌رسانی توییتری بسنده کرد. بر همین اساس خبرنگار گسترش‌نیوز در گفتگو با رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی درباره چگونگی روند سر ریز شدن صنعت هسته‌ای در خودروسازی گفتگو کرد.

فریدون عباسی دوانی، رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ضمن استقبال از ایده به کارگیری صنعت هسته‌ای در خودروسازی به گسترش‌نیوز گفت: استفاده از صنعت هسته‌ای در خودروسازی می‌تواند کارآمد باشد کما اینکه پیش از این یک نمونه از آن را در زمینه سدیگاخت رله‌های خودرو اجرایی کردیم.

او افزود: به این ترتیب که از استانداردهای ماشین‌های پیشرفته استفاده کردیم و ۵۶ تست استاندارد را بر روی رله خودرو اعمال کردیم، اگر این اقدام بر روی سایر قطعات خودرو صورت بگیرد، کیفیت خودروهای ساخت داخل نزدیک به بنز خواهد شد.

عباسی دوانی ضمن تاکید بر لزوم ورود صنعت هسته‌ای به خودروسازی تصریح کرد: در حقیقت این تفکر ما بوده که سر ریز فناوری در حوزه هسته‌ای را به قسمتی از صنعت تسری بدهیم. در حال حاضر ما در حوزه انتخابیه از سرمایه‌گذاری بخشی خصوصی در این زمینه استفاده کردیم و راه‌حل‌ها و روش‌های مربوط به فناوری پیشرفته، را به آنها معرفی کردیم و آنها موفق شدند.

فریدون-عباسی

نماینده مردم کازرون و کوه چنار در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: بنابراین به زودی این قطعات تولید خواهند شد. لذا اظهارات امثال افرادی نظیر رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام درست است، مشروط بر اینکه به افراد با تجربه فرصت بدهیم، البته صرف با تجربه بودن کافی نیست بلکه افرادی که قرار است در حوزه تسری صنعت هسته به خودروسازی اقدام کنند باید دیدگاه اقتصاد مقاومتی، باور به تولید داخل داشته باشند و استانداردهای دقیق را بر روی ساخت قطعات اعمال کنند. اگر این اقداکات صورت بگیر حتماً در تولید خودرو با کیفیت بنز موفق خواهیم شد.

عباسی دوانی در توضیح نتیجه آزمایشی که در مورد رله‌های خودرو صورت گرفته، ادامه داد: استفاده از رله‌هایی که با فناوری پیشرفته ساخته شدند امر دشواری نیست اما وقتی استانداردها اعمال شوند، می‌تواند کارساز شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چرا پیش از این از صنعت هسته‌ای در خودروسازی استفاده نمی‌کردند؟ خاطرنشان کرد: پیش از این ما روی کار نبودیم به این معنی که تفکر ما نبوده است. واقعیت امر این است که ما بخش خصوصی را قانع کردیم که در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

عباسی دوانی در پایان یادآور شد: از این رو کارگاهی کاملا استاندارد برای تولید رله‌هایی که با فناوری پیشرفته ساخته شده‌اند، را راه‌اندازی کردیم که در حال تولید نمونه هستند و انبار را مملو از این رله‌ها می‌کنند، وقتی کارخانه قرار است افتتاح شود، نیاز بازار هم شناسایی شده و در کارگاه مذکور باید وزانه ۲۴ هزار رله تولید کنیم. واقعیت امر این است که بخش خصوصی باید باور کند سود تولید بیشتر از دلالی است اما تولیدی که ریشه و پایه داشته باشد.

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.