خبرگزاری فارس، کازرون_ طیبه خسروی؛ این روزها در همه جای شهر، صحبت از معلم جوان، با انگیزه و پر تلاشی است که با دانش آموزان خود رابطه بسیار خوب و دوستانه ای دارد و توانسته است با وجود تجربه کم در همین مدت کوتاه در سطح عالی بدرخشد. این جوان پر تلاش در کنار یاد دهی، علاقه وافری به یادگیری دارد و معتقد است برای استاد و دانش آموز، یادگیری باید دوطرفه باشد.
او به عنوان معلم نمونه کشوری و ملی انتخاب شده و از افتخارات قشر فرهنگی جامعه و شهرستان کازرون است، دقایقی با هم به گفتگو نشستیم.
فارس: لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و بگویید از کی جذب آموزش و پرورش شدید و از کجا آغاز کردید؟
بابانظری: مجید بابا نظری، متولد سال ۱۳۶۶، مدرس ریاضی در مقاطع آموزش متوسط ۱ و ۲ هستم و در حال حاضر دانشجوی دکتری در رشته ریاضی آنالیز می باشم. در سال ۱۳۹۵ از طریق آزمون استخدامی و ماده ۲۸ جذب آموزس و پرورش شدم.
با توجه به اینکه خانواده ام یک خانواه فرهنگی است در انتخاب شغلم خیلی تاثیرگذار بودند. مادر و خواهرم معلم هستند. من هم از همان اوایل دوران کودکی، شدیدا علاقه به معلمی داشتم. به طوری که در بانک صادرات نیز استخدام شدم اما علاقه ام به معلمی باعث شد انصراف دهم و راه خودم را در مسیر علایقم پیدا کنم.
۲ سال به عنوان سرباز معلم در مهر، لامرد و گله دار، در مقطع ابتدایی پایه ششم تدریس می کردم. بعد از آن در شهر کازرون و روستا های اطراف مشغول تدریس هستم. در طول چند سال خدمتم از پایه ششم تا دوازدهم تدریس داشتم.
فارس: قبل از هر صحبتی ابتدا دیدگاهتان را نسبت به شغل معلمی بفرمایید؟
بابانظری: معلمی شغل نیست و ما نباید به چشم شغل و حرفه به آن نگاه کنیم بلکه به قول دکتر رجایی که می فرمایند: معلمی عشق است که اگر غیر از این باشد باید رهایش کرد. معلم، زیر بنای همه مشاغل در جامعه است و سنگ بنای تمام مشاغل را معلم بنا می گذارد.
پیشرفت یک جامعه در گرو پیشرفت، فراغ بال و آسایش یک معلم است
همانطور که در کشور آلمان از صدراعظم آن کشور پرسیدند چرا حقوق یک معلم از حقوق یک پزشک بیشتر است گفت: شما چطور انتظار دارید، پزشکی که زیر دست یک معلم تربیت شده حقوقی بالاتر از معلم داشته باشد.
در جامعه ما با استناد به این جمله زیبا که معلمی شغل انبیاست، همه معلمین با دیدگاهی متفاوت تر از بقیه جوامع و با عشق و علاقه در این مسیر مهم گام بر می دارند و ارزش معنوی این کار بسیار بالاست.
فارس: با اینکه سابقه کار طولانی ندارید اما چگونه این پیشرفت حاصل شد و توانستید این گونه خوش بدرخشید؟
بابانظری: همه لطف خداست. من خاک پای همه معلمین و اساتید هستم. در کنار الطاف بی کران خداوند و مهر و محبت همکاران، سعی کردم سطح مطالعه ام را بالا ببرم و فقط به تدریس خشک و خالی اکتفا نکنم. سه سال پی در پی به عنوان معلم نمونه شهرستان انتخاب شدم و امسال نیز معلم نمونه کشوری و همچنین معلم نمونه ملی انتخاب شدم. از بین ۲۴ معلم نمونه از سطح کشور دونفر انتخاب شدند که بنده نیز در این مرحله حضور داشتم. طی مصاحبه حضوری که از ما داشتند، لیاقت و سعادت این را داشتم که در سطح کشوری و ملی مطرح شوم.
وقتی در همان اوایل خدمتم به عنوان سرگروه انتخاب شدم حدود ۳۰ نفر از همکاران با تجربه زیرگروهم بودند.
دانشگاه فرهنگیان کازرون برای ماده بیست و هشتی ها، نهضتی ها، و کسانی که تازه لباس معلمی را برتن داشتند، تدریس می کردم. ابتدایی پایه ششم را تدریس می کردم که کارم به پایه متوسطه ۱ و بعد متوسطه ۲ رسید. تجربه تدریس در همه پایه ها را داشتم.
فارس: اگر به گذشته برگردید، ترجیح می دهید کدام راه را انتخاب کنید؟
بابانظری: با وجود این که تسهیلات و حقوق بانک قطعا بهتر از فرهنگی بودن است من با افتخار باز هم همان شغل معلمی را انتخاب می کردم.
برای من خدمت در جهت آموزش به فرزندان سرزمینم افتخار بزرگی است که لذت ان را باهیچ عوض نخواهم کرد.
فارس: نقاط ضعف سیستم آموزشی چیست؟
بابانظری: از نقاط ضعف سیستم می توانیم به بالا بودن جمعیت دانش آموزان اشاره کنیم که این مهم با تعداد دبیران و مساحت کلاس ها سنخیت ندارد.
یارکشی در سیستم آموزشی جالب نیست
توزیع دانش آموزان در مدارس مختلف به عنوان نخبه یا تیزهوش ایراد دارد. بر چسب زدن روی مدارس و اینکه مدارسی چون تیزهوشان، شاهد، سمپاد و غیر انتفاعی داشته باشیم، این یارکشی ها جالب نیست. مثل این است که در بازی فوتبال یارکشی انجام شود و همه بازیکن های قوی یک طرف و بازیکن های ضعیف هم طرف دیگر باشد
سیستم آموزشی باید توازنی در پخش کردن شاگردان بین مدارس داشته باشد.
گروه ها باید ناهمگون باشد. ناهمگون به چه معنی است؟ یعنی اینکه دانش آموز قوی به دانش اموز ضعیف درس یاد دهد و تبعیضی بین دانش اموزان نباشد.
مدارس باید از نظر پخش نیروی انسانی، امکانات، تجهیزات آموزشی، کامپیوتری و ...هیچ تفاوت و تبعیضی نداشته نباشد.
جهت بالا بردن کیفیت آموزشی و تاثیر گذاری تدریس اگر بخواهیم تدریس اثر بخش تر باشد، دبیران ریاضی با نرم افزار ها اشنایی داشته باشند.
نرم افزارهایی که هر کدام کار خاصی را انجام می دهند. آشنایی با نرم افزارها توسط معلمین در تدریس تاثیر بسزایی خواهد داشت.
فارس: راهکارهایی جهت بالا بردن انگیزه درس خواندن در دانش آموزان را عنوان کنید؟
بابانظری: راهکارهایی که می تواند انگیزه دانش آموزان را بالا ببرد تلفیقی ازهنر و درس است که من در درس خودم مثال می زنم چون ریاضی برای بیشتر دانش آموزان خشک، سخت و سنگین است. باید سعی شود با بازی و تفهیم مطالب به صورت گروهی در اردو توام باشد.
مثلا برای یاد دهی و تفهیم وترها در دایره می توانیم انها را به پارک ببریم و با نشان دادنفواره ها به انها یاد دهیم، یابرای یاد دهی اعداد می توانیم از روش ریاصی با بازی استفاده کنیم.منچ یا مارپله گزینه درستی است که با هر حرکت صعودی و یا نزولی معنای جمع و تفریق را بفهمند.
مورد دیگر اینکه هر معلمی باید فقط معلمی کند و روی این هدف وقت بگذارد. برای تحقیق، پژوهش و مقاله نویسی وقت بگذاردو در کل سواد و علمش را ارتقا دهد. اگر از این فرصت استفاده نشود ویا مثلا به علت فشار های اقتصادی که با مشکلات موجود پیش رو در جامعه با آن روبرو هستیم، همکاری مجبور شود در کنار این شغل به کارهای دیگر بپردازد، اینجا روی آموزش و تربیت نسل جدید تاثیر خواهد گذاشت.
بهتر است آموزش و پرورش همه همکاران دبیر را طوری توانمتد سازد که با علم روز و روش های نوین و فناوری آشنا شوند تا بتوانند فناوری نوین را در تدریس خود به کار ببرند و از تدریس سنتی فاصله بگیرند. فراینر یادگیری باید دوطرفه باشد تا نتیجه و خروجی خوبی ارائه شود.
معلم باید نقش هدایتگر داشته باشد و دانش آموز را به سمت و سویی درست هدایت کرده و هل بدهد تا جرقه ای در ذهن دانش آموز زده شود و با خودش بگوید این همان است که می خواستم و ایجاد انگیزه شود.
امکانات و تجهیزات در مدارس هم بسیار موثر است. نبود سیستم کامپیوتری و تجهیزات کافی در مدارس نیز می تواند از نقطه ضعف های سیستم آموزش باشد.
کاربرد درس در طبیعت نیز یکی از راهکارهای دیگر می تواند باشدکه دانش اموز را به درس بیشتر راغب کند و ایجاد انگیزه نماید.
مثلا در مورد تشابه و کاشی کاری در ریاضی که اگر بلد باشند. مثلا به آنها بگوییم اگر یک کاشی کار، بنا یا معمار ریاضی دان باشد .ریاضی بلد باشد چقدر کارش جذاب تر و زیباتر خواهد بود.
دادن تحقیق و تکالیف عملکردی به دانش آموزان راهکار خوبی است. به چالش کشیدن دانش آموزان در حوزه هایی که ذهن انها روشن شود.
معرفی مفاخر و دانشمندان ایرانی به عنوان مثال: تحقیق در مورد گذشتگان ما که چه کردند در مورد ریاضی که موفق بودند این مسائل باعت می شود آنها بیشتر علاقمند شوند و درس به ظاهر سنگین و خشک ریاضی برای انها جذاب و شیرین شود.
فارس: انتظار شما به عنوان یک فرهنگی از مسؤولان چیست؟
بابانظری: انتظارم از مسیولین این است که از نظر بهداشت روانی شرایط لازم برای دبیران و دانش آموزان در همه ابعاد فراهم شود تا همکاران با خیالی آسوده تر به تربیت نسل آینده بپردازند.
برای دانش آموزان نیز بستری فراهم شود تا با استفاده از امکانات و وسایل بازی لازم و دست سازه ها مراحل یادگیری را راحت تر طی کنند.
پایان پیام/د