دکتر اصغر کشتکار در حاشیه بازدید از مراکز دانشگاه علمی کاربردی خوزستان که امروز (۲۳ اردیبهشتماه) انجام شد، اظهار کرد: سازماندهی و برنامهریزی جدید همراه با برنامه تحولی دولت در دانشگاه علمی کاردبردی دنبال میشود. این دانشگاه جامع، طبق مصوبه شورای عالی فرهنگی از سال ۷۱ به عنوان یک ستاد شروع به کار کرد؛ ستادی که بازوی اجرایی نظام علمی کاربردی است و ماموریت این است که تمام منابع انسانی، مالی و زیرساختی کشور را مدیریت کند و برای اشتغال آموزش دهد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: دانشگاه علمی کاردبردی پیش از این تشکیلات دولتی داشت که در سال ۹۶ تعطیل شد و همه مراکز آن اکنون خصوصی است و مدیریت منابع انسانی و مالی آن نیز خصوصی است و باید در جهت آموزش برای اشتغال مدیریت شود.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: دومین ماموریت دانشگاه این است که هر آموزشی نباید ارائه شود بلکه آموزشهایی باید داده شود که طبق آمایش منجر به اشتغال شود. صحبتهایی که امروز در خصوص دانشآموختگان بیکار میشود نباید در دانشگاه علمی کاربردی وجود داشته باشد و تقریبا هم وجود ندارد. انواع رشتههای موجود، در نهایت منجر به اشتغال میشوند.
وی افزود: وظیفه بعدی ما توانمندسازی شاغلان در بخشهای مختلف است که باید با مهارتهای کاربردی و علمی آشنا شوند بنابراین توسعه آموزش باید هدفمند، کیفی و منجر به نتیجه باشد.
کشتکار با اشاره به فعالیت ۳۲ واحد استانی دانشگاه علمی کاربردی افزود: در واقع در کل کشور ۳۲ دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد و مراکز خصوصی، زیرمجموعه این دانشگاهها فعالیت میکنند.
وی با اشاره به اجرای طرح آمایشی در این دانشگاه گفت: طبق آمایش سرزمینی، سیاستهای کلان و برنامهریزی پنج ساله مشخص است و اینکه در هر استان، امروز و فردا چه شغلیهایی وجود خواهند داشت. آمایش، وسیعتر از نیازسنجی است و در آن، ماموریت هر استان مشخص شده است. وقتی برنامه را اجرا میکنیم به این نتیجه میرسیم که برخی کدرشتهها، دیگر مورد نیاز کشور نیست و یا داوطلب سمت آن نمیرود و یا اشباع شدهاند، بنابراین رشتهها را تعطیل میکنیم.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در پذیرش گذشته، ۲ هزار و ۵۰۰ کدرشته را غیرفعال کردیم و برای پذیرش امسال نیز حدود یک هزار رشته غیرفعال میشوند اما در مقابل، ۱۲۵ رشته جدید که تبدیل به حدود یک هزار کدرشته شدهاند، اضافه شدهاند؛ این رشتهها پرطرفدار هستند و اقبال عمومی از آن موجب افزایش پذیرش ۲۰ درصدی شد.
وی ادامه داد: مشکل اساسی کشور، بیکاری است؛ اگر بیکاری تحصیل کردهها رفع شود که مورد توجه همه است، کلی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز حل میشوند. به این منظور دانشگاه علمی کاربردی، ۳۲ استان را به ۹ منطقه تبدیل کرد و برای هر منطقه نیز معین تعیین کرد. من نیز معین منطقه ۷ یعنی استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان هستم و برای تشکیل تفکر آمایش به استانخوزستان سفر کردهام. در این سفر با ۱۷ مرکز در استان خوزستان و استانهای دیگر نشست خواهیم داشت و در این نشست، سیاستهای دانشگاه تدوین میشود و اگر مشکلاتی وجود دارد، حل میشود.
قائم مقام دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به در نظر گرفتن مدل برای هر استان در این دانشگاه افزود: مجوز مراکز جدید علمی کاربردی تنها با تضمین اشتغال صادر میشود تا وقتی که دانشجو وارد میشود شغلش از قبل تعیین شده باشد. مراکز درجه یک تا سه داریم و مراکزی داریم که در آستانه تعطیلی هستند. میخواهیم مراکز خوبمان را عرضه کنیم؛ مراکزی که هیچ امکاناتی از دولت نمیگیرند و به بودجه دولت وابسته نیستند و از مراکز دولتی، موثرتر و قویتر هستند به عنوان نمونه مراکزی که خلبانی را آموزش میدهند.
وی با تاکید بر راهاندازی مراکز جدید به تضمین اشتعغال بیان کرد: ما هنوز در مرحله راهاندازی مراکزی هستیم که با تضمین اشتغال کار میکنند و در این خصوص، مهندسیشده نگاه میکنیم. واضحترین تعریف تضمین اشتغال این است که مثلا در حوزه پتروشیمی، با توجه به سرمایهگذاری و توسعه منطقه، در پنج سال آینده ۵ هزار نیرو آموزش خواهیم داد. این آموزشها به دو شکل هستند؛ نیروهایی که برای ارتقا آموزش میبینند و خود شاغلاند و دیگری نیروهایی که به کارگیری خواهند شد، اینها از روزی که وارد دانشگاه میشوند کارکنان آن رده شغلی خواهند بود.
کشتکار افزود: بعضی از رشتهها خوداشتغالی و برخی دیگر تفننی هستند که متفاوتاند و در این پروسه، به ده دستهبندی از اشتغال میرسیم.
وی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی در کل کشور حدود ۲۴۰ هزار دانشجو دارد. در سال گذشته، برنامه راهبردی دانشگاه تدوین شد و به تصویب هیات امنا رسید. این برنامه پنج ساله استراتژیک است که هم باید برش منطقهای داشته باشد و هم زمانی بنابراین برای امسال، برش یک ساله از آن را برای هر استان داریم و این برنامه ابلاغ شده است.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص دیگر برنامههای این دانشگاه، گفت: توسعه دانشگاه شاید مساوی توسعه اشتغال در کشور باشد. مراکز جدید تنها با تضمین اشتعال ایجاد میشوند و باید دید که مراکز موجود نیز چقدر باید سمت اشتغال بیایند. از نکات مهم دیگر، توسعه کمی و کیفی برگزاری دورههای کوتاه مدت و تک پودمان در سال جاری است.
وی یادآور شد: به این سمت میرویم که فارغالتحصیلان دانشگاههای دیگر به اضافه افراد جویای تخصص، را آموزش دهیم که منجر به صلاحیت حرفهای میشود.
کشتکار در خصوص بینالمللیسازی این دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد: در این خصوص خیلی خوب پیش نرفتیم؛ وزیر علوم، از اولین ماموریتهای دانشگاه علمی کاربردی را تبدیل شدن به قطب تربیت تکنسین منطقه عنوان کرد. منظور از تکنسین، کاردان نیست. تلاش زیادی در این حوزه انجام شده است و تعداد قابل توجهی دانشجوی خارجی گرفتیم اما نه در حدی که میخواستیم.
وی افزود: تعدادی از مراکز باید بینالمللی شوند و در این خصوص شاخصه وزارت علوم که مجوز بینالمللیسازی را به مراکز میدهد، متفاوت است. در حال تعامل هستیم تا بتوانیم مجوز بینالمللیسازی را برای ۱۰ تا ۱۵ مجوز بگیریم. در حال حاضر برخی مراکز، دورههای کوتاه مدت بینالمللی دارند اما باید به صورت ساختاری برای دانشگاه تعریف شود.
کشتکار گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی زیرساخت دارد؛ تجهیزات خوب، مدرس، محیط آموزشی داریم و تنها چیزی که برخی دانشگاهها فاقد آن هستند، خوابگاه و مراکز تغذیه است. شاید در این مدت نتوانستیم تمرکز کنیم.
انتهای پیام