برخلاف تصور اغلب مردم نە ترسناک است و نە وحشتناک، بلکە تجربە هیجانانگیزی است کە تنها لازمە آن داشتن مهارت و تجربە و رعایت تمامی مسائل ایمنی است.
خودروهای آفرودی دارای ویژگیهایی خاص و مخصوص راەهای سخت و دشوار است و علاقەمندان بە این تفریح میخواهند در تفریحی هیجانانگیز خود را بە چالش بکشانند.
شهر مریوان، یکی از جاذبەهای گردشگری استان کردستان است کە در ۱۲٥ کیلومتری غرب سنندج قرار دارد و از جاذبەهای گردشگری طبیعی بینظیری برخوردار است و هرسالە مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور بە این شهر زیبا سفر میکنند.
مریوان شهری مرزی با جاذبەهای طبیعی، قلەهای مرتفع، درەهای سرسبز، جنگلهای بلوط و مقصد خوبی برای تجربه آفرود سواری است.
روستای سیف، میراجی، آبشار گویلە، روستای درەتفی، مرانە، گاگل و ... جزو بهترین مقاصد مریوان برای آفرود سواری است.
در کنار تجربەهای هیجانانگیزی کە این نوع تفریح بە گردشگران عرضە میکنند، بحث نابودی محیط زیست بە وسیلە آفرودها مطرح است کە رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان مریوان معتقد است کە آفرود مریوان بە هیچوجە تهدیدی برای محیطزیست نیست.
ریبوار مردوخی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: آفرود مریوان تهدیدی برای محیط زیست محسوب نمیشود، چرا کە تیم آفرود مریوان تنها از مسیرها و جادەهای تعیین شدە تردد و کاملا زیر نظر سمن ها فعالیت دارند و وارد پوشش گیاهی منطقە نمیشوند.
وی عنوان کرد: بە جرات میتوان گفت قویترین تیم آفرود ایران، تیم آفرود مریوان است.
مردوخی بیان کرد: تیم آفرود سواری مریوان با کمترین هزینە نسبت بە سایر شهرها در حال انجام فعالیت و برگزاری تورهای گردشگری است.
وی از اجرای ۲٨ تور گردشگری از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: تیم آفرود مریوان در زمستان سال گذشتە نیز در شرایط سخت و برف و بوران و مسدود شدن جادەها و راەهای روستایی، مسیر سنندج، مریوان تا مرز باشماق، سقز را پوشش دادە و بە زنان باردار و بیمارهای آپاندیسی امدادرسانی کردە است.
رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان مریوان، این هیات بە مدت پنجسال زیر نظر ادارە ورزش و جوانان شهرستان مریوان تشکیل و خوشبختانە تاکنون عملکرد مثبتی داشتە است.
ریبوار مردوخی در ادامە سخنان خود افزود: این هیات متشکل از ۱۲ کمیتە است کە در حال حاضر ۳ کمیتە آفرودسواری، کمیتە واکنش سریع و کمیتە موتورسواری آن فعال است.
وی تصریح کرد: بیشترین مشکل این هیات در بحث کمیتە موتورسواری است و تاکنون قانونی کە در فدراسیون برای کمیتە موتورسواری تعریف شدە در مریوان اجرایی نشدە است.
مردوخی تاکید کرد: مریوان در بحث کمیتە آفرود سواری و موتورسواری دارای انسانهای خبرە و صاحب سبک است.
وی خاطرنشان کرد: کمیتە موتورسواری مریوان اگر در قالب قانونی اجرایی شود، از بسیاری از آلایندگیهای صوتی و محیط زیستی جلوگیری خواهد شد، زیرا بە دلیل عدم حمایت و اجرای آن در قالب قانونی موتورسواران ناچار هستند برای آمادەسازی خود برای مسابقات در سطح شهرستان تردد کنند.
مردوخی بە بحث پلاکگزاری ورزشی موتورهای سنگین و کراس اشارە کرد و افزود: این طرح در تهران و حتی در شهرستان دهگلان نیز اجرایی شدە، اما تاکنون در مریوان اجرایی نشدە است.
وی در ادامە سخنان خود از فعالیت ۳۰۰ موتور سوار در هیات خبر داد و گفت: هیات موتورسواری و اتومبیلرانی مریوان تنها هیاتی است کە تاکنون هیچگونە هزینە دولتی دریافت نکردە و هیچ اسپانسری هم از آنها حمایت نکردە است.
مردوخی در ادامە بە افتتاح پیست اتومبیلرانی و موتورسوای مریوان در چند سال اخیر گریزی زد و اظهار کرد: چندسالی است کە از افتتاح این پیست با حضور مسئولان استانی و شهرستانی میگذرد، اما هنوز کە هنوز است تعیین تکلیف نشدە است.
وی یکی از مشکلات هیات اتومبیلرانی را مربوط بە عدم وجود پیست اتومبیلرانی و موتورسواری دانست و خاطرنشان کرد: با شروع فعالیت پیست اتومبیلرانی مریوان، دریفتکاران، آفرودسواران و موتورسواران تمرینات خود را در قالب پیست انجام و جو فرهنگی مریوان هم افزایش مییابد.
رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان مریوان، مریوان را دارای ظرفیتهای بسیاری در حوزە آفرود دانست و یادآور شد: میراجی و آبشار گویلە منطقەای مستعد و مناسب برای مسیرهای آفرودسواری است کە میتواند بە قطب گردشگری کشور تبدیل شود.
انتهای پیام