محمد حکیمآذر در گفتوگو با ایسنا درخصوص زبان و ادبیات فارسی و لزوم حفاظت از آن اظهار کرد: خط و زبان فارسی در سیر حرکت تاریخی خود با رخدادهای زیادی روبهرو بوده و دگرگونیهای زیادی را پشت سر گذاشته است، در دوران پیش از اسلام با تغییر نظامهای پادشاهی و دست به دست شدن قدرت زبان هم تابعی از حکومت مرکزی بوده است؛ پس از ورود اسلام به ایران و رخدادهای شگرفی که در زیست فرهنگی ایرانیان پدید آمد زبان پارسی با زبان عربی آشنا شد و داد و ستد واژهها بین این دو زبان نیز آغاز شد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد افزود: حدود 14 قرن است که از این مرحله عبور کردهایم اما اکنون در مرحله تکان دهنده و دگرگون کننده دیگری از تاریخ زبان فارسی قرار داریم، در عصر ما فرایند جهانی شدن، سلطه زبان انگلیسی به عنوان زبان فراگیر ارتباطات در دنیا، ظهور فناوریهای نو و دیجیتالیزم سبب شده که تمامی زبانها و نه فقط فارسی در معرض فشارها و تحولات بزرگی قرار بگیرند.
وی ادامه داد: یکی از نمودهای این تحولات ظهور شیوههای نگارش نو در رسانههای مجازی و فضای سایبری است، در نسل جوان و نوجوان سرعت انتقال پیامها و رساندن هرچه سریعتر مضمون بر همهچیز برتری دارد درواقع برای این نسل، پاکیزهنویسی و رعایت اصول نگارش و دستور زبان اولویت نخست نیست و اساساً ساختن شکلکها یا استیکرها در برنامهها و نرمافزارهای ارتباطی به همین موضوع بر میگردد که انتقال پیام به هر شکل و با هر هدفی بر هر چیز دیگر برتری دارد.
حکیمآذر عنوان کرد: یکی از نتایج استفاده از شیوههای جدید در سخن گفتن و نوشتن، شلختگی در نگارش است که امروزه به روشنی میتوان آن را دید، دامنه این شلختگی آن قدر فراگیر شده که حتی سازمانها، خبرگزاریها و نهادهای رسمی را هم در گرداب خود گرفتار کرده است البته این مشکل فراگیر همه زبانها در عصر دیجیتال است و برای حل آن نیازمند برنامهریزیهای دقیق، سرمایهگذاریهای سنگین در حوزه فرهنگ و آموزش درست و جدی زبان در نظام آموزشی هستیم.
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد اضافه کرد: سرمایهگذاری در حوزه فرهنگ بسیار دیر بازده است و شاید اگر امروز بذری در زمین فرهنگ بپاشیم بیست سال دیگر آن را برداشت کنیم ولی نتیجه این سرمایهها به اندازهای به سود فرهنگ، زبان و معیشت مردم خواهد بود که هیچ فردی توانایی مخالفت با آن را ندارد.
وی با بیان اینکه تا زمانی که هر نهادی در کشور، برای خود شیوه یا شیوههای سلیقهای نگارش، مکاتبات اداری و رسمالخط را برگزیند اوضاع زبان و ادبیات فارسی به همین آشفتگی است، تصریح کرد: تا زمانی که در نظام آموزش و پرورش که متکی بر فراگیری سطحی تست محور است، اهمیتی به دروسی چون انشا، تاریخ، دستور زبان، متون ادبی و بلاغت داده نمیشود وضعیت همین خواهد بود که میبینیم البته شاید تمکین کردن به فرهنگستان و تصویب قانون جدید برای الزام همه دستگاهها به رعایت اصول درستنویسی و احترام به خط و زبان فارسی بتواند اندکی این وضع را بهبود بخشد ولی لازم است این مشکل از پایه و آموزش و پرورش حل شود.
حکیمآذر خاطرنشان کرد: بروز این شلختگی فرهنگی را میتوان تابعی از وضعیت اقتصادی دانست درحقیقت هرگاه اقتصاد و معیشت مردم بهبود یابد و اوضاع اقتصادی به رفاه اجتماعی بینجامد میتوان انتظار داشت که نه تنها وضع زبان، خط و نگارش که وضع هرکدام از مشخصههای فرهنگی بهبود پیدا کند و این موضوع تنها به وسیله تغییر در سیاستهای اقتصادی به دست میآید.
انتهای پیام