استایل هدیه تهرانی، همیشه مورد توجه خانمها و آقایان بوده است؛ او ابتدا با فیلم غریبانه به سینما معرفی شد؛ با اینحال در این اثر چندان درخشش خاصی نداشت؛ ناگهان در سال 1378 زنی جسور با استایلی خاص برای آن زمان در ویلاهای اعیانی به مردم نشان داده شد؛ هستی مشرقی در قرمز؛ اثری از فریدون جیرانی. پلیورهای زیبای هدیه تهرانی و پالتوهای شیکی که به نسبت دهه 1370، تن هر خانمی نبود؛ استایل این بازیگر را بسیار جذاب کرده بود. هدیه تهرانی بعدها، فیلمهای دیگری را هم با تابوشکنی فرهنگی بازی کرد؛ مثلا شوکران، خانهای روی آب، دنیا و حتی فیلمهای کمدی خانوادگی، مانند دختر ایرونی؛ در تمام این فیلمهای دهه 1380 هم هدیه، استایلی مورد توجه داشت. با این حال او در دهه 1390 یا فیلم بازی نکرد یا اگر بازی کرد؛ نقشی کوتاه داشت؛ یا تیپ زنی زخم خورده را بازی میکرد. اخیرا در انتهای دهه 1390 و ابتدای قرن جدید در فیلمهایی ظاهر شده که خیلی استایل متفاوتی از چهره و البسه او نشان میدهند؛ با هم نگاهی داریم به استایل این بازیگر در کارنامه هنری و زندگی اجتماعی او.
فیلم قرمز، یکی از جذابترین فیلمهای عاشقانه تاریخ ایران است؛ اگرچه هدیه تهرانی و زوج بازی او، هر دو در این فیلم درخشیدند اما اشعههای این درخشش به مراتب برای هدیه، بیشتر بود؛ کسی شوهر او را دوست نداشت؛ همه عاشق جسارت این زن، برای مبارزه با یک شوهر پولدار عاشق اما بیمار روانی شده بودند. داستان فیلم روایتی عاشقانه کلاسیک اما بومی اما مشکل هزاران زن ایرانی بود که کتک میخورند اما دم نمیزنند اما این زن، با استایلی مدرن و جلوتر از مد روز، تبدیل به الگویی شد که زنان بتوانند با تکیه بر آن برای حق خود بجنگند.
زمانی که هدیه تهرانی وارد سینما شد؛ بیشتر خانمها لباسهای گشاد و دوخت خانگی میپوشیدند؛ دامنهای بلند و نه چندان زیبا؛ روسریهای ساده تیره یا کرم در بهترین حالت شالی نخی با عرض زیاد، دور سر و سینه خانمهای کشیده میشد. این رویه در فیلم قرمز شکسته شد؛ هدیه تهرانی با شلوار جین مقابل دوربین آمده بود. پلیورهایی برند خارجی با رنگهای خاص میپوشید یا شومیز چهارخانه گشاد. مثلا این پالتو زیبای بنفش سیر او را ببینید که چطور با این روسری طرح پلنگی، ست شده است. استایل یک زن ثروتمند و شیک برای دهه 1370.
هدیه تهرانی صورتی ساده دارد اما وقار و ابهت او هر زنی را دنبالروی او میکند و هر مردی را شیفته. برای اینکه جذابیت این چهره همیشه در چشمها بدرخشد؛ طراحان لباس او، همیشه برای او یک سرپوش ساده را در نظر میگیرند و رنگی تند که زیبایی ایرانی چهره و اندام او را نشان دهند.
چندی بود که طرفداران هدیه تهرانی از اینکه دیگر فیلمهای جنجالی بازی نمیکرد و استایل جذابی را از خود نشان نمیداد؛ به ستوه آماده بودند. دهه 90 هدیه تهرانی خیلی کم کار بود؛ اگر هم بازی کرد؛ چند فیلم سینمایی بود که یادگار عمر را در چهره او به جا گذاشته بود؛ بنابرانی کمکم درخشش این ستاره بیبدل، کم سو شد و حالا هدیه دیگر ابهت نداشت؛ بیشتر نقش زنان ستمدیده روزگار معاصر ایران را بازی کرد؛ که برای کنار زدن مرد تنبل، خیانتکار یا ناکارآمد خود تلاش میکنند اما دیگر مجبوراند؛ بسوزند و بسازند. این چهره هدیه تهرانی برای طرفدارانش تلالویی نداشت؛ بنابراین او را از بعد فیلم مسخره باز با چهرهای بهودیافته که انگار چند عمل زیبایی طبیعی انجام داده باشد؛ دیدیم.
تهرانی با این تصویر به همه نشان داد که اگر دستی به صورتش ببرد؛ هرچند کم و اندک؛ باز هم منبعی پر درخشش چون خورشید را به تماشاگران ارائه خواهد داد. او حتی با ظاهری کم آرایش و بدون براشینگ موهایش هم میان لنز دوربینها میدرخشد.