حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی عبدوس روز یکشنبه، ۱۴ خردادماه در مراسم بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و شصتمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد ماه که در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از سوالاتی که از قدیم مطرح بوده و امروز هم مطرح است، مربوط به فلسفه وجودی علمای دینی میشود و اینکه چرا به عالمان دینی و روحانیون نیاز داریم. جواب آن یک کلمه است و همان فلسفه وجودی که برای انبیا و امامان وجود دارد، همان فلسفه وجودی برای علمای دینی است.
وی افزود: حدود ۱۱۱۵ سال است که از غیبت امام عصر(عج) میگذرد، در این مدت علمای دینی، خلا غیبت امام عصر(عج) را پر کرده و با بیان احکام خدا برای مردم، آنها را هدایت کردهاند؛ همان طوری که پیامبر اکرم(ص) نیز میفرمایند: علما، وارثان پیامبران در علم، هدایت و راهنمایی هستند.
وی با بیان اینکه در این تاریخ طولانی، علمای اسلام برای هدایت مردم از سه شیوه استفاده کردند و همگی هم برای خدا بوده است، تشریح کرد: دسته اول علما، گفتند که "زورمان به حکومتهای جور نمیرسد چرا که این قدرتها دارای اسلحه، ارتش و امکانات هستند و ولایت را جایز نمیدانستند" بنابراین آمدند و با حکومتها قهر کردند و دنبال کارهای فرهنگی مثل تربیت طلاب، نوشتن کتاب و ساخت مدرسه و مسجد رفتند. عالمان بزرگی چون مرحوم شیخ مرتضی انصاری معروف به شیخ اعظم، مرحوم میرزای قمی و مرحوم آیت الله حائری یزدی با حکومت قطع رابطه کرده و دنبال کارهای فرهنگی بودند.
عبدوس افزود: دسته دوم علما هم گفتند که " نباید با حکومتها قهر کنیم تا هرکاری دلشان بخواهند کنند، بلکه باید وارد حکومت شده و مسئولیت قبول کنند و در جهت هدایت مردم کار کنند" که بر این اساس شخصیتهایی مانند سید رضی و سیدمرتضی شاگردان شیخ مفید در حکومت ۱۲۰ ساله آل بویه مسئولیتهایی داشتند. محقق کرکی نیز از طرف شاه اسماعیل صفوی به شیخ الاسلامی رسید و جمعه اصفهان بود.
وی ادامه داد: شیخ بهایی که یکی از شخصیتهای بزرگ اسلام در مشهد مدفون شده است، در لبنان متولد شده و در کودکی به ایران آمد و در زمان حکومت صفویه، شیخ الاسلام شد و در ایران درس داد و بر اساس وصیتش هم در محل درسش دفن شد.
وی گفت: خواجه نصیرالدین طوسی نیز یکی از عالمان کم نظیر و از مفاخر فرهنگ عالم شیعه است که در دوران سلطه مغولها بر ایران میزیست. مغولها، بودایی و بت پرست بودند و تمامی کتابها را به جای هیزم میسوزاندند و گنبد و مسجدها را خراب کرده و علمای شیعه و سنی را میکشتند. خواجه نصیرالدین در دوران خلافت هلاکوخان مغول، نخست وزیر شد و نگذاشت که این کشتار ادامه یابد.
عضو جامعه روحـانیت مبارز تهران اظهار کرد: علامه حلی نیز قبل از رسیدن به سن بلوغ، مجتهد و عالم فرزانه بزرگ بود و در دوران نوه هلاکوخان، زندگی میکرد. در آن دوران چون مذهب رسمی ایران سنی بود، با زیرکی کاری کرد تا شیعه شود. بر اساس دستور سلطان آن زمان، دستور داده شد تا در نمازهای جمعه اسم ۱۲ امام برده شود و سکهها به نام امامان بزنند.
وی با اشاره به دسته سوم علمای دینی، گفت: این دسته از علما نیز گفتند که " ما حکومتها را ظالم میدانیم و به حکومت وارد نمیشویم بلکه مبارزه میکنیم و با سقوط حکومت، خودمان حکومت تشکیل میدهیم" بر این اساس شخصیتهایی چون میرزا حسن شیرازی، سید محمد مجاهد، سید جمال الدین اسدآبادی، شیخ فصل الله نوری و امام خمینی(ره) از جمله روحانیون این دسته هستند.
وی تاکید کرد: طی این ۱۱۱۵ سال بعد از غیبت امام عصر(عج) علمای بسیاری شهید شدهاند و زندان رفتهاند اما هیچ مجتهد و فقیهی برای ۲۴ ساعت نتوانست یک حکومت ظالم را ساقط کند و فقط یک نفر بعد از غیبت امام زمان(عج) موفق به این کار شد و آن هم امام(ره) بود.
عبدوس گفت: امام (ره) شخصیت مخلصی بود که همه عمر ۸۹ ساله خود را برای خدا صرف کرد و با کمک مردم توانست یک قدرت پادشاهی را که دنیا از آن حمایت میکرد، با امداد خدا و کمک مردم سرنگون کند و جمهوری اسلامی را تاسیس کرد.
وی افزود: پدر امام خمینی(ره)، آیت الله سید مصطفی بود و از پدر و پدربزرگی مبارز و شجاع زاده شد. پدر امام(ره) با تفنگ بر دوش به محراب میرفت و با حکومت مرکزی و خانهای زورگوی منطقه درگیر بود که در نهایت نیز وقتی امام (ره) پنج ماهه بود، شهید شد. مادرش نیز هاجر احمدی یک زن شجاعی بود که قوم خویش خود را پس از شهادت همسرش جمع و به تهران رفت و با پافشاریهایش، حکم اعدام قاتلان همسرش را گرفت.
وی ادامه داد: امام (ره) در ۲۸ سالگی با همسرش ازدواج کرد و صاحب هفت اولاد شامل چهار پسر و سه دختر شد که دو پسرش در کودکی فوت شدند.
عضو جامعه روحـانیت مبارز تهران گفت: امام(ره) نظام جمهوری اسلامی را پایه گذاری کرد و یک انسان سیاسی بود و به شهید مصدق علاقه داشت و در جوانی همواره نطق شهید را گوش میکرد. میدانست این نظام دشمن زیادی دارد و چنان آن را معماری کرد که هیچ دشمنی حریف آن نشد. بر این اساس، مردم را پای کار آورد و انتخاب رهبر، نمایندگان، خبرگان و شورا را برعهده مردم گذاشت.
وی افزود: در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی، امام(ره) یک خواهرزادهای داشت که از شهر خمین کاندیدا شده بود. برادر بزرگتر امام(ره) از این خواهرزاده حمایت میکرد ولی این خواهرزاده در انتخابات رای نیاورد و یک معلم گمنام انتخاب شد. برادر امام(ره) در نامهای به ایشان خواستار ابطال آن انتخابات شد. امام(ره) بعد از دریافت نامه، خندهای کرد و گفت که وقتی در شهر من، خواهرزاده من با حمایت برادرم رای نمیآورد، این همان دلیلی است که در این مملکت انتخابات آزاد است.
وی ادامه داد: در جریانات اخیر نیز دیدیم که دشمن ۴۴ سال از تمام ابزارها استفاده کرد و نتوانست نظام را از بین ببرد و در نهایت از تمام تبلیغات و نیروها استفاده کرد تا رهبری را تضعیف کند. در جریانات اخیر نیز بیشترین حملات بر رهبری شد.
عبدوس گفت: الان هم دشمن از کارهای خود ناامید شده و بر روی مسئله کشف حجاب تمرکز کرده است. در این راستا گاهی برخی دانسته یا نداسته بلندگوی منافقان آمریکا و اسرائیل میشوند و حرفی بدون آگاهی میزنند.
وی افزود: هر کشوری قوانینی دارد و شرایط زندگی در هر کشور را تعیین میکند. قانون مجلس جمهوری اسلامی نیز میگوید که کشف حجاب، جرم است. از سویی فرمان و دستور خدا است. امروز هر کسی در هر مسئولیتی باشد، حرفی بزند که مردم را ناامید و مایوس کند و انقلاب را تضعیف کند، فردا شرمنده شهدا خواهد بود.
حجتالاسلام والمسلمین میکائیل اسکندری، رئیس شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز، گفت: مراسم بزرگداشت ارتحال امام(ره) و قیام خونین ۱۵ خردادماه با حمایتهای مادی و معنوی استاندار محترم و امام جمعه محبوب تبریز از اوایل اردیبهشتماه سالجاری با تشکیل جلسات متعدد نسبت به برگزاری قریب بر ۱۵۰ عنوان برنامه از قبیل نشستهای بصیرتی و تبینی ابعاد شخصیتی امام (ره)، انتشار فراخوان برنامههای فرهنگی چون شب شعر و کتابخوانی، کرسیهای آزاداندیشی، جلسات پرسش و پاسخ و برنامه ریزی برای اعزام سه کاروان پیاده، دوچرخه سوار و خودرویی به مرقد امام (ره) اقدام کرده است.
انتهای پیام