تبدیل خط یک بی ارتی به تراموا و برقی کردن تاکسی‌های پایتخت

صدا و سیما دوشنبه 12 تیر 1402 - 14:06
نشست خبری علیرضا زاکانی صبح امروز دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ در محل کارخانه واگن‌سازی شهر تهران پس از تحویل و رونمایی از ۶ رام قطار باز آماد ( اورهال ) شده با حضور جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امروز دومین میزگرد خبری تخصصی ما برگزار می‌شود، گفت: میزگرد اول ناظر بر حوزه شهرسازی برگزار شد و امروز پیرامون حوزه حمل و نقل گفتگو می‌کنیم. بزرگترین مشکل تهران ترافیک و سپس آلودگی هواست و پس از آن مردم از بد مسکنی و بی مسکنی ناراضی هستند.به دنبال کاهش تقاضای سفر با مناسب‌سازی، افزایش ارائه خدمات و برقی‌سازی حمل و نقل عمومی هستیم

هزینه در حوزه حمل و نقل را سرمایه گذاری می‌دانیم
زاکانی با اعلام اینکه امروز قدرالسهم حمل و نقل عمومی ۳۴ درصد است و ما بقی تردد‌ها خودروی شخصی است، افزود: ما در الگو‌های مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی، کمبود ناوگان و فاصله معناداری از وضع مطلوب هستیم. در حوزه حمل و نقل هزینه را سرمایه گذاری می‌دانیم و امیدواریم بتوانیم شرایط را تغییر دهیم و هدف گذاری ما این است که در پایان دوره ششم مدیریت شهری ۷۰ درصد در حمل و نقل عمومی و ۳۰ درصد در بخش خودرو‌های شخصی، جابجایی مردم را شاهد باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم سطح میزان جابجایی را از طریق مناسب سازی و در دسترس قرار دادن خدمات از طریق هوشمندسازی کاهش دهیم، گفت: سعی می‌کنیم خدمات در دسترس شهروندان قرار بگیرد تا تردد کاهش پیدا کند.

زاکانی با بیان اینکه اقدام ما برای کاهش سفر، افزایش خدمت است تا بتوانیم شرایط خود را از ۳۴ درصد سهم حمل و نقل عمومی در سفر‌های درون شهری به ۷۰ درصد برسانیم، افزود: بخش سوم سیاست‌های ما برقی سازی و رفتن در مسیری است که حمل و نقل عمومی برقی داشته باشیم؛ بنابراین سیاست اول کاهش تقاضای سفر از طریق مناسب سازی، سیاست دوم افزایش ارائه خدمات از ۳۴ به ۷۰ درصد و سیاست سوم برقی سازی حمل و نقل عمومی است تا بتوانیم از طریق این سه گام ترافیک شهر و آلودگی هوا را کاهش دهیم.

وی همچنین گفت: برای هر بخشی از حمل و نقل یک برنامه مدونی را طراحی کرده ایم که این برنامه در بخش مترو، اتوبوس، ون، مینی بوس، تاکسی، موتورسیکلت و دوچرخه بسته‌ای را ایجاد می‌کند تا بتوانیم خاستگاه خود را به بهترین شکل داشته باشیم.
شهردار تهران با پرداختن به سه راهبرد کلی افزود: امیدواریم با این سه راهبرد نظم و ساماندهی شهر را بر مدار حمل و نقل عمومی داشته باشیم و بتوانیم گره‌های بزرگ مثل ترافیک و آلودگی هوا را باز کنیم.
 شهردار تهران در ادامه گفت: در هر بخشی یک برنامه ریزی دقیق داریم که نخستین مورد آن توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان مورد نیاز است. ۷ خط مترو را تحویل گرفتیم که در این ۷ خط ۲۵۳ کیلومتر خطوط به اضافه حدود ۱۴۰ ایستگاه تحویل ما شد. اولویت را به ۷ خط موجود دادیم، اما تهران ۱۱ خط طراحی شده دارد که ۷ خط آن که شروع شده هم تکمیل نشده است. مطالعات نشان می‌دهد که اگر ۷ خط تکمیل شود ۶۰ درصد مطلوبیت استفاده از مترو افزایش پیدا می‌کند.

در دوره ششم مدیریت شهری هر ۲ ماه تقریبا یک ایستگاه مترو افتتاح شده است
زاکانی  گفت: ۲۲ ماه و یک روز از خدمتگزاری ما در شهرداری می‌گذرد و توفیق داریم که ۱۴ کیلومتر خطوط مترو و ۱۰ ایستگاه را افزایش دادیم. امسال نیز ۲۲ کیلومتر خط متروی جدید داریم و خطوط ۴ و ۶ و ۷ را کامل می‌کنیم. ۱۳ ایستگاه دیگر نیز امسال افتتاح می‌کنیم که البته یک مورد آن افتتاح شده است.

۷ خط مترو امسال تکمیل می‌شود
شهردار تهران  افزود: علاوه بر این امسال خط پرند در حومه نیز به طول ۲۰ کیلومتر افتتاح می‌شود. از ۲۷۰ کیلومتر خط مترو، ۲۲ کیلومتر در داخل و ۲۰ کیلومتر در خارج به آن اضافه می‌شود، به اضافه ۱۳ ایستگاه که یک مورد آن افتتاح شده است و امسال پایان این ۷ خط را اعلام می‌کنیم.

خط ۹ مترو به صورت ۲ طبقه احداث می‌شود
وی با تأکید بر اینکه امسال هفت خط تکمیل می‌شود، اظهار کرد: خطوط الحاقی نیز ظرف دو سال خاتمه خواهیم داد و در کنار آن چهار خط جدید خواهیم داشت که بخشی از حفاری تونل خط ۱۰ تا یک ماه آینده آغاز می‌شود. در بخشی دیگر تفاهم نامه خط ۹ را هفته آینده منعقد خواهیم کرد که این خط یک خط دو طبقه است و علاوه بر آن خط ۸ و ۱۱ را سال آینده آغاز خواهیم کرد.

 بازآماد یا (اورهال) و ارتقای قطار DC برای اولین بار
زاکانی با بیان اینکه امروز برای اولین بار واگن DC را  بازآماد کرده ایم، یادآور شد: غیر از خط پنج که لوکوموتیو دارد و دو طبقه است، در خطوط شهری ۱۲۹ واگن AC و ۴۲ رام قطار AC داریم که در گذشته دو رام از این واگن‌ها بازسازی شده بود، اما تا امروز این نحوه از بازسازی که اینگونه ارتقاء پیدا کند، به هیچ عنوان صورت نگرفته بود. افتخار داریم برای اولین بار یک رام قطار DC پلاس بازسازی شده و ارتقاء یافته را تحویل می‌دهیم. دو رام نیز در مسیر ارتقاء و بازسازی است و شاهد این هستیم که ۶ رام قطاری که وعده بازسازی آن را داده بودیم، وارد مدار قرار می‌گیرد. ۲۳ رام دیگر نیز تا پایان سال وارد جریان خدمت خواهند شد.

هزینه  بازآماد (اورهال) قطار‌ها حدود یک نهم خرید آنهاست
وی با بیان اینکه خرید هر رام قطار ۳۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد، اما رقم بازآماد ۴۰ میلیارد تومان به میزان تقریبا یک نهم است،گفت: کنار این مسیر که یک مسیر سه ساله است، مقرر شده کلیه رام‌های نیازمند به بازسازی را ارتقاء دهیم و دو اتفاق دیگر را نیز دنبال کردیم. مصوبه‌ای در سال ۱۳۹۵ داشتیم که بنا بود ۶۳۰ دستگاه واگن برای تهران در نظر گرفته شود که از همان سال مانده بوده و توفیق پیدا کردیم در سال قبل با سازمان مدیریت تفاهم نامه و توافق نامه تنظیم کنیم و امروز تعهدات کاملاً و به شکل صد درصد انجام شده و ۱۵ درصد پیش پرداخت برای کشور خارجی تسهیلات ارائه داده و در یک بازه حداکثر دو ماهه به حساب شرکت خارجی واریز خواهد شد. امیدواریم بتوانیم این ۶۳۰ دستگاه را با ۱۶۰واگن دیگر که در مجموع به ۷۹۰ واگن می‌رسد، داشته باشیم. موضوع دانش فنی و تولید و گسترش فناوری را نیز در داخل کشور دنبال خواهیم کرد.

به تعداد اتوبوس‌های پایتخت تا مهرماه ۴۰۰دستگاه اضافه می‌شود
شهردار پایتخت در ادامه این نشست با بیان اینکه تغییر الگو‌های بهره مندی از خطوط بی آر تی نکته دوم فعالیت هاست، افزود: به دنبال این هستیم کاستی‌ها از طریق هوشمند سازی در این بخش کاهش یابد. نکته بعدی این است که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده اساسی را وارد ناوگان خواهیم کرد. امروز بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و امیدواریم بتوانیم ۵۰۰ دستگاه دیگر اضافه کنیم. ۴۰۰ دستگاه ملکی شهرداری و ۱۰۰ دستگاه بخش خصوصی است که با این تعداد به سه هزار دستگاه تا مهر امسال می‌رسد. قرارداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیز منعقد شده و بالغ بر هزار و ۲۵۰ دستگاه امسال تحویل داده خواهد شد.

افزایش حدود هزار اتوبوس طی ۲۲ ماه از عمر مدیریت شهری اخیر تهران
وی با بیان اینکه با اسنا برای ۵۰۰ دستگاه، عقاب ۱۰۰ دستگاه، سبلان ۵۰۰ دستگاه مینی بوس و عماد خودرو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی قرارداد بسته ایم، یادآور شد: در حال رایزنی برای انعقاد قرارداد‌های جدید هستیم که غیر از تعهدات وزارت کشور است. ما ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس بر اساس اسناد بالادستی نیاز داریم که هزار و ۸۶۰ دستگاه تحویل گرفته ایم و امروز دو هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم. تا پایان امسال ۱۲۶۰ دستگاه نوسازی و ۵۰۰ دستگاه بازسازی می‌کنیم و با هزار و ۷۶۰ دستگاه خطوط ما متحول خواهد شد.

زاکانی از تغییر مهندسی خطوط خبر داد و افزود: تراموا را نیز از طریق شورا و مسیر خاص خود دنبال می‌کنیم تا مردم در سال آینده از این الگو استفاده کنند. از سویی دیگر به دنبال برقی سازی وسایل حمل و نقل عمومی هستیم. پول ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه پرداخت شده، اما با سایر مجموعه‌ها نیز وارد عمل شدیم به عنوان مثال با مپنا تأمین ۵۰۰ دستگاه را مطرح کرده ایم.

انعقاد تفاهم نامه برای خرید ۳۰ هزار ون
وی با بیان اینکه کار جدی دیگر ما این بود که بتوانیم در مسیر مترو، تراموا و اتوبوس شرایط را به سمتی ببریم که الگوی جدید دیگری داشته باشیم، گفت: با تفاهمی که با وزارت صمت داشتیم تفاهم نامه ۳۰ هزار ون را منعقد کردیم که برابر با نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است و شرایط این ون‌ها ارتقاء یافته است. با ایران خودرو دیزل نیز برای تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس واردمذاکره شده ایم که اگر وزارت کشور تأمین نکرد خودمان خریداری خواهیم کرد تا برای مهر امسال به ناوگان اضافه شود.
وی با پرداختن به تولیدات داخل عنوان کرد: در این واگن سازی محصول جدیدی را می‌بینیم که ۱۱۳ دستگاه واگن تولید می‌کند که بدنه ۷ واگن را آماده می‌کنیم. امیدواریم از ارتباط بین واگن سازی، مپنا و جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی این مسیر را برویم. ترک تشریفات آن را گرفتیم و امروز می‌توانید شروع این اقدام را ببینید که این یک افتخار ملی است.

زاکانی یادآور شد: در مترو امروز حدود ۲۷۰ کیلومتر خط داریم و ۱۵۰ ایستگاه، همچنین ۱۵۰۰ واگن داشتیم که از این تعداد ۲۸ دستگاه از رده خارج شده و دو سوم آن نیاز به بازسازی دارد. امروز بازسازی را در اولویت گذاشتیم البته علاوه بر بازسازی به دنبال ارتقا نیز هستیم.

 موضوع روشن کردن کولر اتوبوس‌ها را پیگیری می‌کنیم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره استفاده از کولر در ناوگان و بحث سرفاصله‌ها در خطوط مترو گفت: هیچ راهی جز تقویت ناوگان نداریم. در موضوع اتوبوس امسال هزار دستگاه افزایش داریم و ۵۰۰ دستگاه جدید است و وارد کار می‌شود و ۵۰۰ دستگاه را بازسازی می‌کنیم. در واگن، نوسازی امسال دست ما را نخواهد گرفت، لذا همین بازسازی و نوسازی امکانی را ایجاد می‌کند که در مترو سرفاصله‌ها را کمتر کنیم و در اتوبوس خدمت بهتری داشته باشیم.
شهردار تهران افزود: برای بحث کولر قاعده این است که باید برای رفاه مسافرین رانندگان از کولر استفاده کنند و بنده این موضوع را دنبال می‌کنم.

طی ۲۲ماه اخیر به اندازه نصف کل ۱۴سال گذشته واگن بازسازی شده است
شهردار تهران تصریح کرد: از سال ۸۵ تا ۹۹ طی ۱۵ سال ۴۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده بود، اما از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و در این ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن را بازسازی کردیم و بازسازی ۴۲ واگن در حال انجام است. به طوری که تا خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن را بازسازی می‌کنیم و تحویل می‌دهیم.

وی گفت: سه رام قطار از رده خارج شده را نیز بازسازی و ارتقا می‌دهیم و وارد میدان کار و خدمت می‌کنیم. در حوزه اتوبوسرانی ۲۱۰ خط اتوبوس داریم که از این خطوط ۳۰ درصد آن ۷۰ درصد مسافران را جابجا می‌کنند، اولین نکته ما مهندسی خطوط بود. در طراحی ۹ خط بی آرتی داریم، اما درواقع ۸ خط فعال داریم که البته نیاز به بازطراحی دارند، ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم، اما اتفاقاتی که رقم‌زدیم این بود ۳۶۰ دستگاه اتوبوس جدید اضافه کردیم که ۱۷۲ دستگاه از طریق کمک وزارت کشور تهیه شده و ما بقی را از ظرفیت شهرداری خریداری کردیم.

تبدیل خط یک بی ارتی به تراموا طی ۱۸ماه
زاکانی ادامه داد: در راستای برقی سازی، خط یک بی آرتی را به تراموا تبدیل می‌کنیم. تفاهم نامه آن را هفته بعد می‌بندیم که خط یک بی ارتی از ترمینال شرق تا ازادی تبدیل به تراموا شده تا الگویی جدید را در تهران داشته باشیم. برآورد ما این است که سالانه جابجایی ۵۵ میلیون مسافر را از طریق این خط داشته باشیم. تلاش می‌کنیم در ۱۸ ماه این خط را ایجاد کنیم.

خرید ۴۰ ون ویژه معلولان
شهردار تهران با اشاره به تقویت ناوگان کم توان های جسمی و حرکتی گفت:  ۴۰ دستگاه ون نیز در حال خریداری است تا بتوانیم خدمات خوبی را به این قشر از شهروندان ارائه دهیم.

۵۵ درصد ساخت واگن‌ها داخلی سازی خواهد شد
زاکانی در پاسخ به موضوع محوریت خودکفایی در نوسازی مترو گفت: ما دانش فنی را در مجموعه اندوخته می‌کنیم و از سویی برای ۶۳۰ دستگاه واگن نیز بخش عمده‌ای از آن داخلی سازی خواهد شد. در نهایت ۵۵ درصد این واگن‌ها داخلی سازی خواهد شد، اما ۱۱۳ واگن ملی که تعهد داده شده، تعهد ما بدنه، مپنا بوژی، بخش خصوصی ترمز و الحاقات است که ما بخش خود را آغاز کرده ایم که ۸۵ درصد آن بومی است و قطعاً و یقیناً ما از کشور‌هایی خواهیم بود که جشن خودکفایی را برگزار خواهیم کرد.

ورود متروباس‌ها تا پایان سال به ناوگان حمل و نقل عمومی
وی در ادامه این نشست درباره با خرید اتوبوس‌های متروباس و هدف از خرید این اتوبوس‌ها گفت: در حال خرید از تولیدکننده داخلی هستیم. در ترکیه این اتوبوس‌ها استفاده می‌شود. ما هزار دستگاه اتوبوس را امسال وارد خواهیم کرد و از سویی دیگر نیز تفاهم نامه متروباس را به تعداد ۱۰۰ دستگاه دنبال می‌کنیم که برای این بخش به ترکیه سفر کرده ایم. کارخانه‌ای در تبریز تولیدکننده این متروباس‌هایی است که در ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و چند دستگاه را پایان سال تحویل خواهند داد. این اتوبوس‌ها فوق العاده با کیفیت است و با توجه به بازدید تیم ما و جلسه بنده با تولیدکننده، به این نتیجه رسیدیم که کیفیت آن فوق العاده است. امیدواریم شاهد خدمت رسانی این نوع از الگوی حمل و نقلی باشیم. تمام این دستگاه‌ها نو و جدید است.

اتمام الحاقیه ۳ خط مترو تا ۲سال دیگر
شهردار تهران درخصوص خطوط مترو افزود: خط ۶ و ۴ و ۲ الحاقیه داشته که اتمام آن ۲۴ ماه طول می‌کشد و آن چیزی که برآورد اولیه خطوط ۷ گانه بود تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

اجرای خط ۸ مترو سال آینده شروع می‌شود
زاکانی گفت: مشکل منابع داریم، اما در آن نمانده ایم و از آن فرصت خلق می‌کنیم. بدهی را می‌دهیم و پس از پرداخت، بیش از ۵۰ درصد بدهی، تسهیلات می‌گیریم. خط ۱۰ نیز مستثنی از این قاعده نیست. برای خط ۱۰ با قرارگاه خاتم و خط ۹ با مپنا قرارداد بسته ایم. برای خط ۸ پشتیبان مالی خارجی و طرف اجرای داخلی با بخش خصوصی داریم که سال آینده شروع می‌شود.
شهردار تهران اضافه کرد: هر کیلومتر مترو ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه بر می‌دارد که همه این کار‌ها از طریق مولدسازی انجام می‌شود. هدف ما ۱۴۱۰ است تا پرونده‌های شهر را ببندیم و امیدواریم بحث مترو را زودتر از آن جمع کنیم.
وی همچنین گفت: از سال گذشته ابداع جدیدی داشتیم و مناطق مان را پشتیبان مترو قرار دادیم. ۱۴ منطقه پشتیبان مترو است و درباره مناطق دیگر نیز آن‌ها را پشتیبان سایر حوزه‌ها قرار دادیم. مثلا در خط ۶ عمده آن توسط خود منطقه ۶ پشتیبانی می‌شود.

واردات اتوبوس، مصوبه دولت است و سازمان محیط زیست نمی‌تواند مخالفت کند
زاکانی درخصوص اختلاف قیمت برای واردات اتوبوس و خرید اتوبوس‌های داخلی بیان کرد: مساله واردات اتوبوس، مصوبه دولت است و سازمان محیط زیست نمی‌تواند مخالفت کند چرا که خود سازمان در جلسات و کارگروه‌های دولت بوده است. برای واردات هزار دستگاه، مصوبه دولت را داریم. در مصوبه، بحث کارکرده یا کار نکرده مطرح نیست. در این مصوبه واردات با قابلیت و کیفیت مطرح است. ضمن اینکه بنا نیست فقط از اروپا بیاوریم. اتوبوسی که ما می‌آوریم باید قابلیت‌های استاندارد را داشته باشد و باید طبق تفاهم اقدام کنیم.
وی گفت: اینکه اتوبوس نو یا کارکرده بیاوریم هنوز تصمیم گیری نکرده ایم و در حال تحقیقات هستیم. با چند گروه وارد مذاکره شده ایم، اما اتوبوس‌های کم کارکرد حدود یک سوم قیمت نو را خواهند داشت. همچنین درباره ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت‌های داخلی قرارداد د بسته ایم که ۲۶۰ دستگاه را می‌توانتد تا پایان سال به ما ارائه دهند.

تخصیص مازاد درآمد شهرداری به حوزه زیرساخت‌ها و بدهی‌ها
شهردار تهران در خصوص واگن ها، سوپر اپلیکیشن استفاده از مترو و بازنگری خطوط بی. آر. تی توضیح داد: در بی. آر. تی مطالعات گسترده‌ای را شروع کرده ایم. به طوری که خطوط را به سه دسته تقسیم کرده ایم، اما همه آن‌ها را به سمت هوشمندسازی و نظارت دوربینی می‌بریم. برخی از این خطوط از وسط به کنار می‌آیند و باند کندرو به خط بی. آر. تی تبدیل می‌شود. در بخشی از آن‌ها دو طرف جمع می‌شود و فقط وسط خیابان بسته می‌شود و خط بی آرتی با خطوط جدا می‌شود و با دوربین کنترل می‌شود. حتی در بعصی مواقع با نمایش خط سبز امکان تردد سایر خودرو‌ها نیز به این محدوده ایجاد می‌شود. در بخش دیگر نیز ساماندهی از جنبه‌های دیگر را داریم.
وی با پرداختن به بحث هزینه‌کرد افزود: هزینه کرد در مترو و اتوبوس بالاست. در موضوع اضافه درآمد‌ها نیز اضافه درآمد‌ها را به حوزه زیرساخت‌ها و بدهی‌ها می‌بریم. در سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان هزینه تسویه با پیمانکاران را که از سال ۸۹ مانده بود، پرداخت کردیم. بیش از ۸ هزار میلیارد تومان هم بدهی بانک‌ها داده ایم که بیش از دو برابر آن را تسهیلات گرفتیم.
زاکانی بیان کرد: در بحث ای. بی. تی، کیف پول، سوپر اپلیکیشن و تسهیلات نیز در مورد مترو این کار انجام و کامل شده، اما برای اتوبوس کامل نشده است. در مورد اینکه برای مترو این کار را شروع کنیم یا اینکه برای شروع منتظر اتوبوس بمانیم، هنوز تصمیم نگرفته ایم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.