در همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال مطرح شد: امیدی برای به وجود آمدن حکمرانی داده در کشور وجود ندارد

دیجیاتو سه شنبه 27 تیر 1402 - 19:21
پنل حکمرانی داده در همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال برگزار شد. The post در همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال مطرح شد: امیدی برای به وجود آمدن حکمرانی داده در کشور وجود ندارد appeared first on دیجیاتو.

در پنلی که با موضوع حکمرانی داده در ایران در همایش «فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال» برگزار شد. «امیر ناظمی»، صاحب‌نظر سیاستگذاری فناوری، «ناصر حکیمی» مشاور مدیرعامل بانک تجارت و «روزبه ترابی»، مدیرعامل دلفین درباره مفهوم داده در ایران به گفتگو پرداختند.

 امیر ناظمی، صاحب‌نظر سیاستگذاری فناوری و رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات‌ با اشاره به اینکه مفهوم داده در دنیای فیزیکی و فضای مجازی متفاوت است، گفت: «معمولا وقتی درباره مالکیت داده صحبت می‌کنیم، معنای داده در جهان فیزیکی به ذهنمان می‌رسد. درحالیکه در دنیای مجازی حق مالکیت معنایی ندارد. بلکه حق‌های تکه‌تکه‌شده‌ای داریم که از حق مالکیت گرفته شده است.»

او همچنین گفت که ما نمی‌توانیم هربار درباره این حقوق توافق کنیم بلکه آن‌ها را در پکیجی به نام لایسنس داریم. او باور دارد این لایسنس است که حقوق مختلف را به رسمیت می‌شناسد.

به گفته ناظمی مسئله حکمرانی داده نیز چیزی به جز حق تصمیم‌گیری نیست. اینکه چه کسانی در چه فرایندی در خصوص چه مسائلی و تحت چه شرایطی حق دارد برای داده‌ها و حقوق تصمیم‌گیری کند. داده‌هایی که به واسطه حقوق تکه‌تکه شده به دست آمده‌اند.

او همچنین گفت: «در سال‌های آینده باید استارتاپ‌هایی شکل بگیرند که کارشان تحلیل و پردازش داده باشد: « این استارتاپ‌ها باید با شرکت‌های بزرگ مانند دیجی‌کالا و اسنپ همکاری کرده و داده‌های آنان را پردازش کند.»

ناظمی همچنین به فرصت‌های جدیدی که به واسطه قانونگذاری داده به وجود می‌آید اشاره کرد و ادامه داد: «این فرصت جدید که به واسطه رگولیشن به وجود می‌آید رگ تک نام دارد و هنوز در ایران جای کار دارد.»

به گفته این صاحب‌نظر سیاستگذاری درباره اهمیت اوپن‌دیتا، متاسفانه شرکت‌ها تصور می‌کنند که بااین روش چیزی را از دست می‌دهند اما اینطور نیست و اوپن‌دیتا مهم‌ترین ابزار اکوسیستم‌ساز است.

امیر ناظمی معتقد است تخصصی بودن این حوزه باعث می‌شود که هیچ امیدی به اینکه در کشور ما حکمرانی داده به وجود بیاید نداشته باشیم؛ چراکه این موضوعات خیلی پیچیده بوده و مجلس ایران هم آنقدر تخصصی در این زمینه ندارد: «ضمن اینکه توسعه چیزی جز تعریف حقوق جدید و تعریف سازوکار برای آن‌ها نیست.»

در ایران چیزی به نام GDPR نداریم

ناصر حکیمی، مشاور مدیرعامل بانک تجارت نیز عقیده دارد ما در ایران چیزی به نام GDPR نداریم: «با این حال حاکمیت باید امکانی را فراهم کند تا هرپلتفرمی داده‌ای را که از کاربر می‌گیرد به او پس دهد.»

به گفته او داده و محصول از یکدیگر جدا هستند و داده می‌تواند به صورت جداگانه خلق ارزش کند. برای مثال می‌توان از داده‌هایی که از علایق و سلایق مشتری به‌دست می‌آید، او را بهتر فهمید و محصولی مطابق خواسته‌اش تولید کرد.

«روزبه ترابی»، مدیرعامل دلفین نیز باور دارد حکمران بهتر است کاری نکند تا کسب‌وکارها خودشان صلاح خود را در مدیریت داده‌ها پیدا کنند. او همچنین گفت که بعضی وقت‌ها نگاه‌ها سمت حکمران و بعضی وقت‌ها سمت کسب‌وکارها است اما کسی حرفی از حق مردم در این زمینه (حفاظت از داده‌ها) نمی‌زند.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.