فرآیند گزینش در دستگاه تعلیم و تربیت به کلی متحول شده است

خبرگزاری مهر شنبه 31 تیر 1402 - 18:47
زنجان-مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: فرآیند گزینش در دستگاه تعلیم و تربیت به کلی متحول شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اسماعیلی روز شنبه با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی آموزگاری مدارس ابتدایی و استثنائی در سال گذشته گفت: برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز در دوره ابتدایی و در مدارس استثنائی آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته برگزار شد. که استان زنجان نیز با توجه به اعلام نیاز خود به وزارت متبوع سهمیه گزینش ۳۴۶ نفر معلم را در این آزمون داشت. به همین منظور حدود دو و نیم برابر این تعداد یعنی ۸۰۰ نفر برای گزینش های بعد از آزمون دعوت شده اند.

مدیر کل آموزش و پرورش با اشاره به تغییرات صورت گرفته در آزمون استخدامی آموزگاری دوره ابتدایی و استثنائی گفت: در آزمون استخدامی این دوره، روش انتخاب معلمان متفاوت با سال های گذشته است. امسال نمره علمی داوطلب ۴۰ درصد و مصاحبه حضوری و سنجش صلاحیت های عمومی و حرفه ای ۶۰ درصد در موفقیت وی برای پذیرش و استخدام در آموزش و پرورش تاثیر دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در آزمون استخدامی امسال، علاوه بر منابع مربوط به معلومات مورد نیاز برای تدریس در دوره ابتدایی و تدریس برای دانش آموزان با نیاز های ویژه، از منابع بصیرتی و مهارتی نیز استفاده شده است.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به تحول در روند گزینش معلمان گفت: مصاحبه حضوری داوطلبان پذیرفته شده در آزمون، امسال به طوری کلی متحول شده و با نگاه ویژه ای پیگیری می شود. در فرآیند گزینش افراد، سعی در ایجاد عدالت حداکثری در گزینش معلمان آینده است.

به همین منظور ارزیابان حرفه ای به صورت ویژه دوره های خاصی را گذراندند و در نهایت ارزیابانی که امتیاز کافی را در آزمون پایانی ارزیابان کسب کرده اند برای مصاحبه با افراد، انتخاب شده اند.
فرآیند ارزیابی داوطلبان پذیرفته شده در آزمون استخدام مراحل مختلفی دارد. از مراحل ارزیابی حرفه ای که شامل تعامل و گفت و گو و بحث های چند جانبه گرفته تا مراحل شبیه سازی تدریس در فضای واقعی و سنجش مهارت های تدریس و ایجاد ارتباط موثر با اولیای دانش آموزان.

اسماعیلی افزود: برای سنجش موضوعات گفته شده فضای اتاق های ارزیابی و چینش صندلی ها و المان های موجود در اتاق متناسب با فضای واقعی تدریس و حضور معلم در کلاس در نظر گرفته شده اند.

مدیر کل آموزش و پرورش در پایان هدف از تحول در فرآیند گزینش معلمان را تمرکز بر عدالت در انتخاب نیروی انسانی دانست و افزود هدف ما گزینش نیروی لایق از همه جهت برای نیل به بهره وری حداکثری نیروی انسانی در دستگاه عظیم تعلیم و تربیت است.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.