کاهش سرعت سیر قطار باری به کمتر از سه کیلومتر در ساعت

صدا و سیما پنج شنبه 05 مرداد 1402 - 13:11
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ و نقل ریلی از کاهش سرعت سیر قطارهای باری به کمتر از 3 کیلومتر در ساعت خبر داد و گفت: این موضوع تاثیر منفی روی ترانزیت ریلی خواهد گذاشت.

کاهش سرعت سیر قطار باری به کمتر از سه کیلومتر در ساعتسبحان نظری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: طلب شرکت‌های حمل و نقل ریلی بار و مسافر از راه آهن به ده ماه رسیده است و راه آهن به بهانه کمبود بودجه، تمایلی به پرداخت این طلب‌ها ندارد.
وی افزود: متاسفانه شرکت‌های مالک لکوموتیو در دو ماه اخیر مجبور شدند لکوموتیو‌ها را زمین گیر کنند و، چون سرمایه‌ای برای نگهداری لکوموتیو، تامین روغن، فیلتر و قطعات یدکی ندارند، این زمین گیری سرعت سیر قطار‌های باری و مسافری را بیش از پیش کاهش داده است.
نظری با بیان اینکه مسئولان راه آهن پاسخگوی نامه‌های بخش خصوصی نیستند افزود: مدیرعامل راه آهن با بخش خصوصی ضدیت دارد و تشکل‌های صنفی را به رسمیت نمی‌شناسد و ما به دفعات با مجلس و وزارت راه و شهرسازی درباره مشکلاتمان مکاتبه داشتیم، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده ایم.
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی تاکید کرد: هم اکنون سرعت سیر قطار‌های باری به زیر سه کیلومتر در ساعت رسیده است و یک واگن باری بطور متوسط در روز ۶۰ کیلومتر سیر دارد که این کاهش سرعت به تولید برخی محصولات صنعتی از جمله فولاد ضربه می‌زند و ترانزیت ریلی هم تقریبا تعطیل خواهد شد.
نظری با بیان اینکه این مشکلات، دامن گیر سفر‌های اربعین نیز خواهد شد یادآور شد: مسئولان راه آهن تعداد زیادی از لکوموتیو‌های باری را به بخش مسافری منتقل کرده اند که باعث سقوط میزان حمل بار شده است. 
وی افزود: امسال در مقایسه با سه سال گذشته افت ۳۰ درصدی را در حمل بار از طریق ریل تجربه خواهیم کرد و این درحالی است که برخلاف هدف توسعه ناوگان واگن باری و شبکه حمل و نقل ریلی، در ۲ ماه اخیر تعداد لکوموتیو‌های فعال از ۱۷۵ دستگاه به ۸۰ دستگاه لکوموتیو رسیده است. 
نظری خاطر نشان کرد: دسترسی اتوماسیون اداری بین انجمن صنفی و راه آهن که سال‌ها برقرار بود، قطع شده و راه آهن، نامه‌های ستادی خود را از طریق پست ارسال می‌کند که حدود یک هفته زمان می‌برد در صورتی که فاصله راه آهن تا انجمن تنها ۱۰ کیلومتر است و این‌ها به دلیل رویه‌های لجبازانه مدیر ارشد راه آهن با بخش خصوصی است.
وی گفت: راه آهن در سال جاری، هم از لحاظ بار و هم در بخش مسافری به شدت افت کرده است و با ادامه این وضعیت، به احتمال قوی سوانح بزرگی در آینده در راه آهن خواهیم داشت همان طور که هم اکنون نیز هر هفته، یک یا دو سانحه پر خسارت داریم. 
وی افزود: به طور مثال یک ماه پیش هم یکی از قطار‌های باری در بندرعباس از مسیر خارج و وارد مجتمع فولاد هرمزگان شد که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به همراه داشت و در نتیجه این حادثه، لکوموتیو ران نیز فوت کرد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.