میوه، همیشه بخش جداییناپذیر سبد مصرفی خانوادهها بوده و هیچکس منکر نقش این محصول در سلامتی انسان نیست و خیلی از خانواده ها سعی میکنند تا حداقل میوه را در میان ارزانترینها پیدا کنند.
تابستان امسال بود که نوشتیم گرانی میوه موجب شده دست اغلب خانوادهها برای انتخاب، بسته باشد و از این رو به سراغ میوه هایی میروند که توان خرید حداقلی آن را دارند؛ و اکنون میگوییم که خریداران دیگر توان خرید حداقلها را هم ندارند.
میوه در بازار یزد فراوان است و تاکنون بحثی بر سر کمبود میوه نبوده و نیست؛ فقط آنچه نیست کافی نبودن موجودی جیبها و کارتهای بانکی و آنچه هست قیمت های عجیب و غریب نرخ میوه هاست.
این روزها حضور مشتریان در مغازه های میوه فروشی، رنگ باخته و طبق معمول فقط آنهایی که دستشان به دهانشان می رسد به صورت موردی در مراکز عرضه و فروش میوه دیده می شوند.
خرید میوه با قیمت های فعلی نه فقط در توان خریداران آسیب پذیر نیست بلکه قشر متوسط و متوسط به بالا هم قادر به خرید آن نیستند.
در میان همه میوه های موجود در بازار آنهایی که به صورت افسار گسیخته با افزایش نرخ روبرو بودند شامل مرکبات(پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و گریپ فروت) و سیب و خیارسبز است.
هرچند به گفته مسوولان ذیربط، کمی تا قسمتی از نرخ این میوه ها کم شده اما نرخ مرکبات در مراکز عرضه و توزیع همچنان بالاست و شهروندان قادر به خرید آن نیستند.
همین چند روز قبل کانال های خبری قیمت میوه ها را در مراکز فروش شهر یزد اعلام کردند که باورش سخت است و شاید سکوت مسوولان ذیربط نشان از صحت این نرخها دارد.
آنها نوشتند هر کیلوگرم نارنگی بندری در بازار یزد ۵۵ هزار تومان، موز ۵۰ هزار تومان، سیب ۲۷ هزار تومان و پرتقال جنوب ۲۹ هزار تومان به فروش می رسد.
همچنین کیوی ۱۷ هزار تومان، لیمو شیرین ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و پرتقال تامسون ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می رسد.
به سراغ رییس اتحادیه میوه و تره بار استان یزد رفتیم تا از کم و کیف قیمتهای میوهها و بویژه مرکبات با خبر شویم.
"حسین مشرف" با تایید افزایش قیمت میوه و بویژه مرکبات در روزهای گذشته به ایرنا گفت: نرخها نسبت به هفته های گذشته، اندکی ارزان تر شده است.
وی حساب و کتاب مرکبات و خیارسبز را از دیگر میوه ها جدا دانست و با تایید نرخ بالای این میوه ها گفت: دلایل متعددی در این زمینه دخیل بوده است .
این مسوول، بیشترین افزایش نرخ میوه ها را متوجه مرکبات، سیب و خیارسبز دانست و گفت: حساب و کتاب پرتقال از بقیه جداست و علت افزایش نرخ آن هم معلوم است.
به گفته وی سرمازدگی پرتقال در مناطق جنوب موجب شد تا نصف این محصول دور ریخته شود و بر افزایش نرخ آن دامن بزند.
مشرف اضافه کرد: علاوه بر پرتقال جنوبی، پرتقال شمالی هم وارد یزد شد که این محصول هم در حال صادر شدن است و همین صادرات نیز بر افزایش نرخ آن تاثیرگذار بوده است .
وی با بیان اینکه باید جلوی صادرات پرتقال گرفته شود تا قیمتها به نرخ معقول و منطقی برسد افزود: متاسفانه نارنگی هم دچار سرمازدگی شده و موجودی های آن هم کیفیت ندارد.
وی همچنین از صادرات سیب درختی هم خبر داد و با بیان اینکه باید جلوی صادرات این محصول هم گرفته شود تا قیمت ها به تعادل برسد به نرخ فعلی برخی محصولات درختی در یزد هم اشاره کرد.
رییس اتحادیه میوه و تره بار استان یزد با بیان اینکه نرخها نسبت به روزهای گذشته اندکی پایین آمده اضافه کرد: خیازسبز گلخانه ای و آویز جیرفت در میادین توزیع و عرضه از ۱۳ هزار تومان به ۹ هزار تومان رسیده است.
مشرف تاکید کرد: محصول لیموشیرین از ۱۶ هزار تومان در مراکز اصلی عرضه و توزیع به ۱۳ هزار تومان کاهش یافته است.
به گفته وی پرتقال واشنگتونی تک پلاستیک در میدان تره بار به قیمت هر کیلوگرم ۲۳ هزار تومان و واشنگتونی معمولی ۲۱ هزار تومان به فروش می رسد که در مراکز فروش شهری ۳۰ درصد به آن افزوده می شود.
وی گفت: سیب قرمز از ۵ هزار تومان تا ۱۳ هزار تومان و سیب زرد از ۶ هزار تومان تا ۱۵ هزار در میدان تره بار عرضه می شود.
وی اضافه کرد: نارنگی بندری به قرار هر کیلوگرم ۲۰ تا ۲۷ هزار تومان (بسته به کیفیت آن) در میدان تره بار به فروش می رسد؛ نارنگی پاکستانی پیوندی هم از ۱۵ تا ۲۲ هزار تومان عرضه میشود.
هر چند رییس اتحادیه میوه و تره بار استان یزد از کاهش اندک نرخ برخی میوه ها خبر می دهد اما داستان این کاهش نرخ همان داستان معروف "به مرگ گرفته تا به تب راضی شود" را تداعی می کند.
نرخها در وحله نخست، چند برابر می شود و به دنبال آن اندکی از این نرخ کم میشود و به دنبال آن اعلام می گردد که نرخها کاهش یافته است!
یک نکته قابل تامل دیگر که کمتر به آن توجه می شود تفاوت ۳۰ درصدی نرخ میوه و تره بار در میادین اصلی توزیع این محصولات با مراکز خرده فروش و جزئی است.
هرچند این افزایش مبلغ از میادین اصلی تا خرده فروشیها، قانونی است اما قطعا بر روی قیمت های نهایی که به دست مشتری می رسد تفاوت آشکار و تاثیرگذاری دارد.
این روزها با هر شهروندی صحبت می کنی از حذف میوه و بخصوص میوه های فصل از سبد غذایی خانه خود می گوید و اینکه توان خرید آنها را ندارد.
مدتهاست که گوشت و مرغ از سبد غذایی بسیاری از خانوارها حذف شده و آنها به محصولات جایگزین روی آورده اند محصولاتی که بعضا ممکن است بر روی سلامتی خریداران هم اثر منفی داشته باشد و حالا میوه هم اندک اندک از خانه های شهروندان پر می کشد.
این عدم توانایی خرید فقط شامل کارگران و کارمندان و اقشار آسیب پذیر نمیشود بلکه اقشار متوسط و بالاتر از آن هم توان خرید آن را ندارند.