به گزارش ایرنا، سید مصطفی فاطمی روز چهارشنبه در نشست هماندیشی با گروهی از خبرنگاران یزد افزود: این موفقیت مرهون همکاری و تلاش بخش دولتی و همراهی بخشخصوصی و اقدامات مناسب در فضای مجازی و همکاری خبرنگاران است.
وی ادامه داد: رفتار خوب مردم یزد و مهماننوازی آنها و انجام فعالیت عموم علاقهمندان در حوزه گردشگری موجب معرفی استان با جاذبه های متعدد به رغم کمبود بودجه موجب این موفقیت در سطح کشور شده و باید برای حفظ آن اقدامات لازم ادامه داشته باشد.
این مسوول خاطرنشان کرد: در شرایط کرونایی که شرایط گردشگری و میراث فرهنگی با مشکلات مختلف عدیده اقتصادی مواجه شد، برخی از استانها در این بحث ۲ میلیارد تومان برایشان در نظر گرفته شد ولی این میزان برای استان به صفر رسید.
به گفته فاطمی، اگر امروز یزد در جهان و ایران شناخته شده به خاطر خبرها و تصاویری تهیه و انتشار یافته توسط خبرنگاران است و این تلاشها سبب ترغیب مردم برای حضور در یزد و انتخاب این شهر بهعنوان یکی از شهرهای گردشگری در ایران شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به اینکه اگر امسال برنامه نوروزی نداشته باشیم گردشگری ورشکست خواهد شد بیان کرد: امسال باید بهگونهای برنامهریزی و با همکاری تمام دستگاهها بنحوی عمل شود که هم پروتکلهای بهداشتی بهخوبی رعایت و گردشگری ادامه پیدا کند.
فاطمی، نگرانی خود را تبدیل گردشگری یزد به گردشگری غیرمجاز بیان کرد و گفت: فشارهایی که بر برخی از گردشگری مجاز آوردهایم سبب شده تا مراکز غیرمجاز به وجود آید و نگرانی جدی ما در میراث فرهنگی در برهه کنونی اینگونه مسائل است.
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و یکهزار و ۷۲۰ اثر ثبت ملی دارد.
شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخهها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته میشود.
استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.