به گزارش الف نخستین همایش استانداردهای جهانی روابط عمومی/ اسکو (Esco) روز گذشته با حضور اندیشمندان و فعالان در حوزه ارتباطات و روابط عمومی، و اصحاب رسانه، با شعار"در افق جهانی، روی پای خود بایستیم"، در فرهنگسرای نیاوران برگزارشد.
دکتر علی دارابی استاد دانشگاه، در این همایش در سخنانی، با اشاره به ضرورت آشنایی فعالان روابطعمومی با استانداردهای بینالمللی این حرفه، استانداردسازی فعالیتها در حوزه روابط عمومی را از راههای دستیابی به موفقیت دانست و با تاکید بر تدوین راهکارهای سنجش و ارزیابی علمی دستاندرکاران این حوزه مطابق با استانداردهای جهانی گفت: اعتلای جایگاه روابط عمومی در کشور، در گرو شناخت شاخصها، فراهمکردن زمینههای حرفهایشدن، و تقویت باورهای شایستهسالاری است.
این استاد حوزه ارتباطات ، با اشاره به سوابق بلندمدت فعالیت خود در حوزه روابطعمومی، ارتباطات، و رسانه ملی، روابط عمومی را یک دانش تخصصی میانرشتهای و پیشرفته، و اعتبار و سرمایه اجتماعی خواند و افزود: توجه به روابط عمومی، موجب ایجاد رقابت سالم و سازنده، افزایش بهرهوری و انگیزش، و بروز خلاقیت و نوآوری در نظام پیشنهادها میشود که در نهایت، به تحقق شایسته سالاری منجر خواهدشد.
معاون رئیس سازمان صداوسیما، نبود نگاه جامع به روابط عمومی و نقش موثر آن در نظام اداری و مناسبات سازمانی، ضعف نهادهای غیردولتی، کمبود نیروی انسانی متخصص و کارآمد، حاکمیت بلامنازع مدیران ناآشنا به حوزههای علوم انسانی، علوم اجتماعی و ارتباطات بر نظام اداری، و نگاه ابزاری و ماشینی بر مناسبات انسانی را از چالشهای حوزه ارتباطات و روابط عمومی ها برشمرد و ادامه داد: ارزیابی وضعیت روابط عمومیهای سازمانها، نهادها، وزارتخانه ها، موسسات و شرکتهای مختلف نشان میدهد که این سازمانها فاقد قواعد، نظامنامه و شیوهنامههای حرفهای برای روابط عمومیهای خود در ابعاد مختلف از جمله تعیین مدیران متخصص، شرح وظایف حرفهای و اجرای فعالیتهای علمی و استاندارد هستند.
دکتر دارابی، تحقیق، تجزیه و تحلیل، سیاستگذاری، برنامه ریزی، توجه به بازخورد از مخاطبان و مشتریان، شناخت رسانه، جریانسازی، اطلاع رسانی، استفاده از پلتفرمهای رسانهای و همگرایی را از ویژگیهای یک روابط عمومی مطلوب و فراگیر برشمرد و خواستار نهادینه سازی سنجه های حرفه ای گری در روابط عمومیها از نظر تا عمل شد.
ایشان روابط عمومی ها را عامل موثری در تعامل مقتدرانه یک سازمان با جامعه، و بهرهگیر از همه ظرفیتهای ارتباطی موجود خواند و گفت: در عصر ارتباطات و حاکمیت بلامنازع رسانه ها، روابط عمومی، با بازنگری در ماهیت و کارکرد سنتی خود، افکار عمومی و نیاز مخاطبان را باید در اولویت قرار دهد و راهبردهای خود را متناسب با زمانه و عصر خود طراحی کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما، این همایش را- که در واقع، مدل بومی برنامه اروپایی مهارت سنجی شغلیESCO Standard of Competences) (European است، و با همکاری دانشگاه Mgunivercity پاریس برای اولین بار در ایران برگزار شده است- فرصتی برای شناسایی شاخصهای حرفه ای شدن روابط عمومی در ایران عنوانکرد و خواستار استمرار آن توسط روابط عمومیها و نهادهای عمومی غیردولتی فعال در امر روابط عمومی و ارتباطات شد.
دکتر دارابی در پایان، تدوین یک منشور اخلاقی، سوگندنامه رسمی و الزامآور با تعهدات حقوقی را نیاز جدی روابطعمومی در کشور دانست و ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، ابراز امیدواری کرد برگزارکنندگان این همایش، پیشنویس این مهم را به تصویب نهادهای بالادستی کشور برسانند.گفتنی است در این همایش، نخستين نشان طلايي اتحاديه اروپا (اسكو) به دكتر على دارابى اهداء شد؛ اين نشان به پاس ساليان خدمت موفق وتاثيرگذار درحوزه روابط عمومى وارتباطات به ايشان تعلق گرفت.