کوروش کرمپور در گفتوگو با ایسنا، اضافه کرد: هر متنی را میتوان خواند اما هر متنی را نمیتوان دکلمه کرد.
او با تاکید بر اینکه فرایند تبدیل شعر به دکلمه باید درست تعریف شود گفت: اگر شعر خوب با اجرای خوب که شامل فن بیان، صدای رسا و نیکو، ادای درست جملات و کلمات، داشتن لحن مناسب و همچنین موسیقی خوب است ارایه شود قطع به یقین میتواند حقانیت خود را به عنوان یک اثر اصیل به شکل دکلمه ارایه دهد.
وی گفت: بنده این پتانسیل را در اشعار خود میبینم زیرا هیچ کس بهتر از خودم نمیتواند شعرم را بخواند.
شاعر «نَمَکخون» در عین حال افزود: البته ارژنگ امیرفضلی و همچنین فرزان رادین که از گویندگان قدیم رادیو فرهنگ است برخی از اشعار بنده را به خوبی به دکلمه تبدیل کردهاند.
او خاطرنشان کرد: من شاعری هستم که مردم مرا به شعرم میشناسند و خوشا به حال شاعر و نویسندهای که اگر شاعر است مردم شعری از او به حافظه داشته باشند و اگر نویسنده است داستان او را و به قول هرمز علیپور من مدیون کسی هستم که حتی نام من به ذهنش خطور میکند.
کرمپور با بیان اینکه بعد از گذشت ۲۰ سال در حال صحبت کردن هستم و این به دلیل این است که مورد قضاوت و مباحثه قرار گرفتهام گفت: معتقدم که پتانسیلی فراتر از صدا در اشعار بنده وجود دارد چراکه شعرخوانی بنده مخاطبساز بوده است.
کوروش کرمپور در گفتوگو با ایسنا:
نحوه خواندن شعر و واکنش به آن تغییر کرده است
شعر مدنی؛ راهی برای ساختن جامعه مدنی
شعر معاصر مفاهیم زمان خودش را تولید میکند
سراینده «روشنای آیه تاریک» با اشاره به اینکه شاعران بسیاری داریم که همزمان و در کنار شعر خوبشان شعرخوانی خوبی نیز دارند گفت: مخاطبان فدریکو گارسیا لورکا بخشی از معنای شعرهای او را در شعرخوانی او متوجه میشدند و این بدین معنی است که دکلمه بسیار مهم است. بنابراین شعر خوب یکبار هنگامی که شاعر آن را میسراید زاده میشود و یکبار هنگامی که خوانشگر آن را میخواند آفریده میشود.
این شاعر یادآور شد: برای تبدیل شعر به دکلمه رغیب بسیار جدی داریم که آن هم ساختار بیدر و پیکر فضای مجازی است که جاذبههایش صحبتهای بنده را به چالش میکشاند اما لازم به ذکر است که نباید مقایسهای انجام شود زیرا کار تبدیل اشعار به دکلمه متفاوت است.
کرمپور اضافه کرد: بنابراین به عنوان مثال خواننده رَپ را نباید با شاعری همچون احمدرضا احمدی یا شاملو و یا فروغفرخزاد مقایسه کرد زیرا این امر قیاسی غیرمرتبط است.
شاعر «ذِکر» با تاکید بر اینکه ترانه برخلاف شعر است خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که در ترانه جهان امروز ریتم بر کلمه غالب است چنانکه شاید ریتمی خوانده شود که معنا نمیدهد اما شنونده را به جنبوجوش درمیآورد. بنابراین ما درمورد شعر صحبت میکنیم نه ترانه که این دو با یکدیگر تفاوتهای بسیاری دارند.
انتهای پیام