شیر زنان کردستان در مقابله با ضد انقلاب ها و مزدوران

خبرگزاری برنا دوشنبه 03 مهر 1402 - 09:44
از میان 434 زن شهید کردستان، هفتاد و یک نفر در مقابله با ضد انقلاب داخلى و مزدوران وابسته به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرگزاری برنا، از میان 434 زن شهید کردستان، هفتاد و یک  نفر در مقابله با ضد انقلاب داخلى و مزدوران وابسته به شهادت رسیدند. مسن‌ترین آنها «آمنه نیکى» بود که در هفتاد و هشت سالگى به دست ملحدان ضد انقلاب در سنندج ترور شد. کوچک‌ترین آنها دختر دو ساله‌اى بود به نام «روناک مؤمنى‌فرد» که بر اثر اصابت ترکش سلاح‌هاى ضد انقلاب در سنندج به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

در میان زنان دلیر کرد، زنانی بودند که آگاهانه جهت خنثی‌سازی فعالیت‌های مزدوران گام برمی‌داشتند و در این راه تا آخرین نفس مقاومت می‌کردند. شهید ناهید فاتحی‌گرجو متولد 1334 سنندج در زمستان 1360 توسط عناصر مزدور ربوده شد. مدت یازده ماه تمام در زیر شکنجه‌های جلادان مقاومت کرد. آنهای که شاهد مقاومت او بودند عنوان می‌کردند ضد انقلاب شرط آزادی او را توهین و اهانت به حضرت امام خمینی (ره) قرار داده بود اما این شاگرد مکتب اسلام هیچگاه تن به این کار نداد  و دشمن را ناکام و مأیوس کرد. او در زیر شکنجه به شهادت رسیده، شبانه پیکر او را دفن کرده و به مردم روستاى «هشمیز» گفتند که او را آزاد نموده‌اند. مادر شهید پس از جست و جوى فراوان موفق به پیدا کردن محل دفن وى و انتقال پیکر مطهر به سنندج شد.

مریم امین‌پور زن آزاده کُرد دیگری است که به جرم اسلام‌خواهی و وطن دوستی در ملأ عام تیرباران شد. دشمن مزدور وحشیانه می‌کوشید از فعالیت‌های اسلامی زنان و دختران کُرد جلوگیری کند و به شیوه‌های گوناگون متوسل می‌شد. تهدیدات تلفنی، اذیت و آزار خانواده‌ها، شکستن شیشه‌های منزل، نارنجک انداختن به منزل، آتش زدن اتومبیل و .. و زمانی که تهدیدات فایده‌ای نداشت ربودن دختران و زنان و ترور ایشان در منزل و یا نزدیکی آن، تیرباران در ملأ عام از حربه‌های دیگر دشمن داخلی وابسته بود. اما زنان قوی دل پیکارجو از این حربه‌ها نترسیدند و تا آخرین لحظه پایداری کردند.

شهیده  فاطمه اسدی از زنان کردستان است که سال‌ها پیش به‌دست ضدانقلاب‌های حزب دموکرات به شهادت رسیده است. شهیده فرشته باخویشی از جمله این شیرزنان کُرد است که توسط گروهک ملحد کومله  از پشت با سنگ سرش را از تنش جدا می‌کنند. زندگی سراسر معنوی او موجب شد که به فرمان امام و مقتدای زمانش لبیک گفته و در زمینه انتقال اطلاعات لازم به سپاه همکاری کند.

در اوایل انقلاب در منطقه کردستان زنان در بخش درمان به صورت نوبتی در بیمارستان و آموزش و پرورش کار می‌کردند. در جهاد نیز فعال بودند و علاوه بر آن تأمین جاده از صبح تا عصر بر عهده آنان بود. همچنین فعالیت در مساجد و پایگاهها هم از فعالیت بانوان کُرد بود. خانم کاتبی می‌گوید من سه ماه تابستان سال 1360 از بیمارستان بیرون نیامدم هم کار زیاد بود و هم اینکه احتمال دردسر میدادم.

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود عظمت و ایستادگى زنان کردستان در مقابل فشار روانى دشمن را ستودند ایشان می‎فرمایند: خانمهایى که هم شوهرشان را از دست دادند، هم فرزندشان را از دست دادند و در مقابل فشار روانى و سیاسى دشمن، بعد از دست دادن جگرگوشه شان هم تسلیم نشدند، زیر فشار دشمن شانه خم نکردند. این خیلى عظمت دارد. من این را در کردستان دیدم.

همچنین ایشان می‌فرمایند: اگر در طول انقلاب، وفادارى زنان، عواطف زنان، حضور زنان در میدانهاى مختلف نمى‌بود، یقیناً این حرکت عظیم مردمى نمى‌توانست این‌گونه شکل پیدا کند و ادامه یابد. این نظر اسلام است، این نظر نظام اسلامى است.

زن مسلمان ایرانی دارای هویت مستقلی است چرا که الگوی او قرآن است که برای زن هویتی مستقلی قائل است. گواه این ادعا زنان نمونه‌ای است که در قرآن کریم معرفی شده‌اند. آسیه مادر حضرت موسی علیه‌السلام، همسر عمران، مریم علیه‌السلام، بلقیس، دختران شعیب پیامبر، ساره، هاجر و ...

نویسنده: فریبا پروینیان پژوهشگر زنان و خانواده

انتهای پیام/

منبع خبر "خبرگزاری برنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.