آسایش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در پاسخ به این پرسش که، کدام نمادهای بانکی موجود در بازار سرمایه از زیان انباشته بیشتری برخوردار هستند؟ اظهار کرد: در بازار سرمایه 5 نماد، بانک سرمایه، آینده، دی، موسسه اعتباری ملل و ایران زمین دارای زیان انباشته هستند. زیان انباشته این بانک ها، باعث اخلال در سیستم بانکی کشور شده اند و برای سرمایه گذاران و سپرده گذاران در این بانک ها، ابهامات بسیاری به وجود آمده است.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت صورت مالی برخی بانک ها گفت: اگر نگاهی به صورت های مالی برخی بانک ها بیندازیم متوجه خواهیم شد،بانک سرمایه نسبت به سرمایه ثبت شده 127 برابر زیان انباشته دارند، بانک آینده 78 برابر و بانک دی نیز 1.5 برابر سرمایه ثبت شده زیان انباشته دارند. البته بانک دی طی چند سال گذشته، افزایش سرمایه سنگینی داشته و باعث بهبود این نسبت شده است.
او در ادامه بیان کرد: این بانک ها سودی که بابت تسهیلات دریافت می کنند نسبت به بهره ای که بابت سپرده ها پرداخت می کنند، متفاوت است. به طوریکه سود سپرده ها 7 برابر بیشتر از نرخ بهره ای است که از تسهیلات دریافت می کنند. برای بانک سرمایه و یا برای بانک آینده این نسبت دو برابر و برای بانک دی سه برابر است که باعث شده روز به روز زیان انباشته بانک ها بیشتر شود .
آسایش در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی از سوی بانک ها موجب افزایش این زیان انباشته شده است؟ اظهار کرد: عواملی که سبب این زیان انباشته شده. از جمله، سرمایه گذاری در دارایی های غیر مولد و یا سرمایه گذاری در دارایی های زمین و ساختمان است. مورد بعدی، بدهی دولت به بانک هاست که باعث شد، نتوانند به خوبی از وجوه و گردش مالی خود استفاده کنند. مورد بعدی تسهیلات تکلیفی است که باید به برخی بخش ها پرداخت کنند و همچنین ضعف در عملکرد بانک ها و بحث نرخ سود و سپرده های دستوری است.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، بانک ها چه زمانی به زیان رفتند گفت: بانک آینده از سال 96، بانک دی از سال 94 و بانک سرمایه از سال 93 وارد زیان شدند و سال به سال زیان انباشته این بانک ها بیشتر شد. به طوریکه در حال حاضر بانک آینده 125 هزار میلیارد تومان، بانک دی 19 هزار میلیارد تومان و بانک سرمایه حدود 50 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.