آمریکا در پی کنترل آبراه‌های دریایی و چاه‌های نفت و گاز یمن است

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:25
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا :آمریکا می‌خواهد روی مناطق نفتی و گازی یمن چنبره بیندازند و در جزایری در دریای سرخ هم مستقر شده اند که این جزایر قبلا دست امارات و عربستان بود.

امریکا در یمنبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، رضا میرابیان، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در برنامه جهان امروز شبکه خبر درباره موضوع آمریکا در یمن به سوالات مجری پاسخ داد.
سؤال: درباره نقش آمریکا بین صلح بین عربستان و یمن اینکه یمنی‌ها گفته بودند که آمریکا کارشکنی می‌کند. می‌خواهم بپرسم الان آمریکا در یمن چه نقشی ایفا می‌کند و به طور ویژه برای اینکه صلح بین یمن و عربستان حاکم بشود.
میرابیان: روند جنگ به سمت پایان رسیده است و قرار است یک آتش بس دائمی و نهایتاً صلح بیانجامد، پس بنابراین بهانه‌ای برای حضور آمریکا دیگر در یمن وجود نخواهد داشت. در واقع آمریکایی دارند بهانه تراشی می‌کنند، دنبال بهانه تراشی هستند که بتوانند در سرزمین یمن باقی بمانند آن هم بخش جنوب و شرق یمن. همین شیوه‌ای که در سوریه به کار بردند، آمدند نیرو‌های کرد سوریه تحت عنوان نیرو‌های قسد درست کردند و زیر چتر این نیرو‌ها چنبره انداخته اند روی روسیه. همین اتفاق در عراق هم افتاد، دولت عراق می‌گوید ما نیازی به نیروی نظامی آمریکا نداریم، آمریکایی‌ها می‌گویند نه ما به دعوت عراق آمده ایم اینجا و حاضر نیستند از عراق بیرون بروند. موضوع دو چیز است، الان آمریکایی‌ها عمدتاً روی دو بخش دارند تلاش می‌کنند، یک می‌خواهند روی مناطق نفتی و گازی یمن چنبره بیندازند، دوم در دریای سرخ روی بعضی از جزایر استراتژیک یکی از جزایری که در تنگه باقی مانده از جزیره مجنون مستقر شده اند و در جزایری در داخل دریای سرخ هم مستقر شده اند و جالب است این جزایر دست اماراتی‌ها و سعودی‌ها بوده است. در جزیره سقطری مستقر شدند، در واقع گلوگاه دریای سرخ را، تنگه بابل بندر را و منطقه جنوب دریای عمان را بخش بحر عرب را دارند سعی می‌کنند که تحت کنترل قرار بدهند، یعنی دنبال کنترل آبراه‌های دریایی و دنبال کنترل چاه‌های نفت و گاز یمن هستند. چون منابع گازی و نفتی یمن منابع بسیار عظیمی است که کشف نشده است و ما عمدتاً در استان حضرموت و استان شبوه است و دورنمای قضیه هم روشن است. آنچه که الان مسلم است انصارالله، سیاست خودش را اعلام کرده است و در آخرین اظهاراتی هم که آقای حسین بدرالدین حوثی، رهبر انصارالله صریحاً اعلام کرده است که من نصیحت می‌کنم به خارجی‌ها که یمن را ترک کنند. ملت یمن و توانی یمن این قدرت هم آوردی را با نیرو‌های بیگانه دارد، یکی از شروطی هم که انصارالله در مذاکرات خودش با عربستان در ریاض داشته است، یکی از موارد آن خروج نیرو‌های بیگانه است از یمن، یعنی درکنار آتش بس، لغو تحریم ها، لغو محاصره، بازسازی یمن، یکی از بند‌های اساسی و شرط انصارالله خروج نیرو‌های بیگانه است. الان نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی و سعودی و اماراتی در آنجا حضور دارند؛ لذا آمریکایی‌ها دنبال بهانه جویی هستند، بهانه شان هم چه است، خواسته گروه‌های سیاسی یمن است که عمدتاً در جنوب است، چون بالاخره بخش شمال یمن دست انصارالله است و آنجا مشکلی نیست؛ لذا می‌شود گفت که آینده آینده جنوب است که بالاخره بعد از پایان جنگ دیگر آن وضعیت شان را روشن خواهد کرد که انصارالله تعیین تکلیف خواهد کرد و خودش هم نیابتی زیر چتر نیرو‌های نیابتی تحت عنوان مبارزه با تروریسم، حفظ امنیت دریاها، حفظ امنیت سواحل، مبارزه با تروریست دریایی، آنجا چه کار کند، آنجا چنبره بیندازد، دو هدف را هم دنبال می‌کند، یکی گلوگاه‌های دریایی و دوم حوضچه‌های نفتی و گازی منطقه است.
مجری: یک گزارش ببینیم درباره همین آگهی که آمریکایی‌ها برای جذب نیرو در یمن صادر کرده اند.
پخش گزارش
سؤال: در گزارش هم دیدیم آمریکایی‌ها می‌خواهند بمانند در یمن.
میرابیان: در واقع می‌خواهند آنجا چنبره بیندازند.
سؤال: این تعبیر شما است می‌خواهند چنبره بیندازند. جزئیات این آگهی جذب چه است، چقدر سابقه داشته است، چقدر علنی آن را بیان کرده اند؟
میرابیان: در طول هشت سال جنگی که وجود داشته است، اماراتی‌ها ۱۰ هزار نیرو مزدور استخدام کرده اند. نهایت با پایان آن چه شد، این نیرو‌ها متلاشی شدند، نتوانستند کاری کنند، در معادلات یمن نتوانستند مؤثر باشند، سعودی‌ها مزدور استخدام کردند و نیرو تربیت کردند، نهایتاً چه شد، طبیعتاً سرنوشت آمریکایی‌ها بهتر از آن‌ها نخواهد بود. این نیرو‌ها هم حتی اگر در بخش جنوبی مستقر شوند، چون در جنوب بخش جنوب یمن عملاً دست چه کسی است، دست دولت دست نشانده آمریکا است، دولت‌های دست نشانده و دولت‌های تجزیه طلب است که در عدن؟ مستقر است؛ بنابراین این‌ها می‌خواهند زیر چتر این نیرو‌ها همین نیرو‌ها جنبه حفاظتی برای نیرو‌های امریکا داشته باشند و هم نیرو‌هایی باشند که دعوت کننده از حضور آمریکا باشند تحت عنوان مبارزه با تروریسم، حفظ امنیت، حفظ آب‌های دریایی، حفظ تنگه باب المندب.
سؤال: یعنی با تعابیر مثبت برای جذب ؟
میرابیان: بله با تعابیر خیلی رنگی، تعابیری که توجیح کننده است، اما همان چیزی که در سوریه اتفاق افتاد، آقایان آمدند سوریه، نیرو‌های کرد سوریه که اصطلاحاً به آن‌ها می‌گویند قسد، این‌ها را بعنوان چتر حمایتی زیر پوشش قرار دادند و آن‌ها هم چتر حمایتی برای آمریکایی‌ها شدند، اما عملاً حوضچه‌های نفتی و گازی سوریه را تصرف کردند و دارند قاچاق می‌کنند. این امکانات نفتی دارد قاچاق می‌شود ترکیه و عراق و مناطق دیگر؛ بنابراین به نظر می‌رسد که آمریکا یک برنامه بسیار درازمدتی را برای یمن دارند، برای سرخ و تنگه باب المندب دارند، اما آن چیزی که ما از یمن می‌شناسیم همانطور که اجازه ندادند نیرو‌های انگلیسی در جنوب یمن بمانند و بیرون شان کردند، یمن نه سوریه است و نه عراق است، طبیعتاً وقتی شرایط شمال یمن و بحث صلح با عربستان و آتش بس وقتی تمام شود آن سیاست آینده انصاراللهی است که بخش جنوب یمن را پاکسازی می‌کند.
سؤال: سعودی‌ها خیلی نشان می‌دهند که خواهان این هستند که هرچه به سرعت بحران یمن را برای خودشان تمام کنند، چون حدود هفت سال با یک چالش گستره روبرو بودند. با توجه به این تغییر رویکردی که عربستان دارد نشان می‌دهد، شما چشم اندازتان از پایان کامل این مناقشه چه است، آیا می‌شود زمان برای آن درنظر گرفت؟
میرابیان: زمان می‌شود گفت که اصلاً تاریخ مصرف جنگ که تمام شده در یمن، حداقل در بخشی اش که مربوط به عربستان می‌شود. محمدبن سلمان می‌خواهد کشور را به اصطلاح خودش مدرنیزه کند، یک افق ۲۰۳۰ برای خودش تعریف کرده است و می‌خواهد به آنجا برسد و عربستان را از وابستگی به نفت و درآمد نفت خارج کند. این نیاز به امنیت دارد، اگر قرار باشد در چارچوب جنگ باشد و در مرز‌های جنوبی اش درحال غیرآرام باشد نمی‌تواند به آن نقطه نظر برسد؛ لذا دلیل عمده اینکه این‌ها حاضر شدند تن بدهند و با گروهی که اصلاً این‌ها را به رسمیت نمی‌شناختند تحت عنوان انصارالله و حاضر به گفتگو با آن‌ها نیستند، قبل از ماه رمضان نشستند و آمدن صنعا و گفتگو کردند و آقایان را دعوت کردند و با هواپیما فرستادند آنجا و آمدند ریاض و گفتگو کردند و می‌شود گفت که به پایان رسیده است موضوع عربستان. آقای عبدالملک بدرالدین حوثی هم و آقای رئیس شورای عالی سیاسی، آقای مهدی المشاط صریحاً هم اعلام کردند گفتند ما حافظ امنیت مرز‌های عربستان هستیم و به جنگ هم مایل نیستیم، آن‌ها هم بایستی به همین نسبت نسبت به انصارالله تعهد داشته باشند و مرز‌ها را آرام نگه دارند؛ بنابراین به همین خاطر است که آمریکایی‌ها به تکاپو افتاده اند. چون اگر قرار باشد در بالا و در شمال یمن صلح و آرامش برقرار شود دیگر بهانه‌ای برای حضور آمریکایی‌ها نیست. آمریکایی‌ها الان آخرین اظهاراتی که آقای عبدالملک بدرالدین حوثی به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص) داشتند، صریحاً اعلام کردند که اشاره کرده است آقای عبدالملک بدرالدین حوثی که بایستی اگر من به اشغالگر‌ها نصیحت می‌کنم که خاک یمن را ترک کنند و پایان بدهند و اگر بدانند که اگر بخواهند بمانند باید پیامد‌های (خوب شان یا خودشان؟ همکار محترم درست مشخص نیست چه می‌گویند) را هم تحمل کنند. این حرفی است که سه روز پیش چهار روز پیش آقای عبدالملک بدرالدین حوثی رهبر انصارالله گفته است و طبیعتاً هم یمنی‌ها در تهدیدات خودشان جدی خواهند بود.
سؤال: این را ثابت کرده اند در مواجهه با عربستان این را ثابت کرده اند.
میرابیان: بله یعنی شما تصور کنید روزی که عربستان حمله کرد به یمن، خب آمریکایی‌ها ملاحظه داشتند که بالاخره می‌خواهید چه کار کنید شما، آن‌ها هم گفتند ما در عرض سه هفته کار یمن را تمام می‌کنیم، این جنگ هشت سال طول کشید، اما عربستان و آقای محمدبن سلمان که جنگ را شروع کرد ناچار شد از ایشان دعوت کند و در ریاض از آن‌ها پذیرایی کند و خودشان هم بلند شوند و بیایند صنعا و بنشینند با انصارالله مذاکره کنند.
سؤال: صحبت‌های شما را اینطور جمع بندی می‌کنم که اگر امریکا با آگهی جذب نیرو هم دارد اقدام می‌کند، نتیجه بخش نخواهد بود. به طور ویژه به لحاظ رسانه‌ای هم یمنی‌ها دارند شفاف سازی می‌کنند درباره این آگهی.
میرابیان: الان آمریکا با این کار خودش نیرو‌های جنوب یمن را هم زیر سؤال می‌برد که شما مزدور هستید و عنوان مزدوری در یمن خیلی زشت و کریه است و مردم یمن مردم متأثری هستند، قبائل هستند و مردمی هستند که با استعمار انگلیس مبارزه کردند و انگلیس را بیرون کردند، لذا کسی حاضر نیست که زور آمریکا را به دوش بکشد، که بگوید من زیرپوشش آمریکا دارم این کار را می‌کنم، اماراتی‌ها که نتوانستند که عرب بودند، سوریه هم نتوانستند دوام بیاورند؛ بنابراین آمریکایی‌ها نمی‌توانند کار زیادی در منطقه جنوب انجام بدهند مگر اینکه دنبال یک بهانه و مستمسکی هستند که بتوانند در یمن باقی بمانند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.