اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون در کشور به زودی

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:27
معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: تا چند روز آینده با شروع طرح غربالگری، افراد بالای ۲۰ سال را که مبتلا به بیماری پرفشاری خون و دیابت هستند شناسایی میکنیم

اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون در کشور به زودیبه گزارش خبرنگار خبرگزای صدا و سیما؛ دکتر حسین فرشیدی درنشست خبری که به مناسبت هفته سالمندی جمعیت و روز قلب و بیماری‌های قلبی برگزار شد با اشاره به اینکه حدود 40 درصد از سهم بیماری‌های غیرواگیر به بیماری‌های قلب و عروق اختصاص دارد، گفت: حدود ۲۵۰ هزار مرگ و میر در کشور به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است و حدود 100 هزار مرگ و میر به دلیل بیماری‌ها و عارضه‌های قلبی است.

وی افزود: در سفری که به ایرانشهر داشتم برنامه سلامت خانواده مورد ارزیابی قرار گرفت و همکاران ما توانسته بودند ۷۰ هزار نفر را غربالگری کنند که ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر بیمار مبتلا به فشار خون و ۷ هزار و ۵۰۰ بیمار دیابتی در ایرانشهر پیدا شده است.
 
دکتر فرشیدی گفت: در سکته قلبی باید کمتر از ۶ ساعت اول، بیمار را به مراکز درمان رساند، زیرا اگر در کمتر از ۶ ساعت بیمار به درمانگاه و انژویوگرافی برسد می‌توانیم بیمار را نجات دهیم و اگر بیمار در کمتر از یک ساعت اول به درمانگاه برسد می‌توانیم عضله فرد را برگردانیم، چنانچه بیمار قلبی را درمان نکنیم باعث عارضه قلبی می‌شود و تمام طول عمر باید دارو بخورد یا پیوند بشود.
 
وی ادامه داد: با توجه به افزایش سن و سالمند شدن جمعیت در اکثر موارد بیماری‌هایی که منجر به عارضه می‌شود قابل کنترل است و خوردن میوه و سبزیجات بسیار مؤثر است و در ۵ وعده و قبل از غذا باید مصرف شود، در هنگام صرف وعده غذایی ناهار نیز باید قبل از سیر شدن دست کشید، همچنین در کنار رعایت رژیم غذایی باید فعالیت بدنی نیز وجود داشته باشد، به طور مثال روزانه باید ۴ تا ۶ کیلومتر و حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشیم.
 
دکتر فرشیدی گفت: مصرف دخانیات در کشور بالا رفته است و ۱۴ درصد جمعیت و ۳ درصد از بانوان دخانیات مصرف می‌کنند و میزان مصرف دخانیات بانوان از نیم درصد به ۳ درصد رسیده است. مصرف قلیان، توتون و الکل با عارضه اختلال کبدی و دیابت ارتباط مستقیم دارد و کبد را خراب می‌کند و اگر این موارد کنترل شود در سلامت جامعه تأثیر بسزایی خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: در طرح سلامت خانواده، پرفشاری خون و دیابت را به خوبی پیگیری و با غربالگری مناسب از طریق بسیج عمومی در مراکز بهداشت بخش عمده‌ای از جمعیت بالای ۲۰ سال را ‍ پایش خواهیم کرد و این طرح در ماه مهر مانند آنچه در شهرستان ایرانشهر اجرا شد انجام خواهد شد. همچنین غربالگری بیماری‌های قلب و عروق و سرطان‌ها به مرور اضافه می‌شود و شروع خواهیم کرد.
 
دکتر فرشیدی گفت: حدود ۳۲ درصد‍ از جمعیت بالای ۳۰ سال پر فشاری خون دارند، ۲۳ تا ۲۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال پرفشاری خون دارند و هر چه سن بالاتر می‌رود ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد به طوری که ۶۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال بیماری پرفشاری خون دارند.
 
معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: برنامه طرح سلامت خانواده در سال ۱۴۰۳ کنترل بیماری غیر واگیر از آلودگی هوا تا بیماری قلب و عروق و تصادفات است که هر کدام عارضه‌ای دارد و میزان مرگ و میر آن هم کم نیست و قابل پیشگیری نیز نمی‌باشد و بعضی وقت‌ها اتفاقاتی می‌افتد که از دست ما خارج است، اما بسیاری از سرطان ها، تصادفات و آلودگی هوا قابل پیشگیری است.
 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.