به گزارش رکنا، در بیستمین اجلاس سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران، ابتدا جمشید برزگر ، رئیس کانون سراسری انبوه سازان گفت: در ابتدای انقلاب با واگذاری تقسیم زمین آن هم بدون هیچ اقدام کارشناسی به افراد و دهک ها، شهرک های غیراستاندارد و غیرمقاوم به وجود آوردیم. بعد از دهه 60 و در دهه 70 بحث مسکن استیجاری پیش آمد. در مسکن استیجاری برای خانه دار شدن افراد کم درآمد قدم هایی برداشته شد. از دهه 70 و در دولت هفتم و هشتم به طرح اسکان 77 رسیدیم و بعد از آن در دولت نهم و دهم به مسکن مهر رسیدیم و در دولت یازدهم و دوازدهم به طرح اقدام ملی و الان به طرح قانون جهش تولید مسکن و نهضت ملی مسکن با هدف تولید سالانه یک میلیون واحد رسیده ایم.
برزگر ادامه داد: تولید سالانه یک میلیون واحد برای همه اقشار شعار خوبی بود اما موفق نبوده است. آن هم به این دلیل که با بخش خصوصی مشورتی انجام نشد. همه می دانند با انجمن های استانی و دو وزیر دیدارها داشتیم و مسائل مطرح شد. هم در زمان مرحوم رستم قاسمی و هم در زمان وزارت مهرداد بذرپاش اما پیشنهاداتی که مطرح کردیم به کارشناسان ارجاع شد و ارجاع به کارشناسان یعنی بی نتیجه ماند.
رئیس کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه 22 میلیون نفر در حدود 700 هزار هکتار بافت فرسوده ساکن هستند گفت: دولت برای نوسازی بافت های فرسوده برنامه های مشخصی در قالب نهضت ملی مسکن در حال اجرایی کردن دارد که در این بخش نیز بخش خصوصی و انبوه سازان میتوانند دولت را یاری کنند. بخش خصوصی این ظرفیت را دارد که از توان آنها برای نوسازی بافت فرسوده استفاده شود.
برزگر درخصوص مشکلات طرح نهضت ملی مسکن گفت: در دو سال گذشته از توان بخش خصوصی چه به لحاظ عملکردی و چه به لحاظ مشاورهای استفاده نشده و بنابراین موفقیت در این بخش زمانی می تواند حاصل شود که به فعالان حوزه ساخت و ساز مسکن و انبوه سازان اعتماد شود.
رئیس کانون سراسری انبوه سازان به موضوع اجاره نشینی در کشور اشاره و اینکه انبوه سازان و بخش خصوصی می توانند به این معضل کمک خوبی کنند خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از 37 درصد از جمعیت شهری ایران اجاره نشین هستند و از آنجا که پرداخت تسهیلات در بخش مسکن هیچ اثر تورمی در اقتصاد ندارد می توانیم با قاطعیت اعلام کنیم که تا چه حد می توان با اعطای تسهیلات به بخش ساخت و تولید مسکن هم به بخش مسکن و هم به حل معضل اجاره نشینی کمک کرد.
برزگر در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات ما عدم اجرای قوانین است، گفت: به عنوان نمونه مصوبه هیئت وزیران سال 75 برای انجمن های استانی انبوه سازی هنوز اجرا نشده است. یکی دیگر از مشکلات انبوه سازان سازمان نظام مهندسی ساختمان است به طوریکه از دهه 80 به این سو با سازمان نظام مهندس درگیر هستیم و تا الان نتوانستهایم معضل این بخش را حل کنیم.
رئیس کانون سراسری انبوه سازان ادامه داد: شعار تولید یک میلیون مسکن خوب و حساب شده بود اما طی دو سال اخیر چندان در اجرای این طرح موفق نبودهایم چرا که با انبوهسازان به عنوان بخش خصوصی به درستی مشورت نشد تا آنها تجربیات خود را در اختیار این طرح بگذارند.
وی تصریح کرد: پس باید تاکید کنم که تنها راه حل اجرا و دستیابی به اهداف ریاست جمهوری برای ساخت یک میلیون مسکن توافق و امضای تفاهمنامه با انبوهسازان است. در این صورت شعارهای دولت سیزدهم در حوزه مسکن به سرانجام میرسد.
برزگر با اشاره به اینکه برای ساخت هر متر مربع مسکن دو میلیون تومان عوارض پرداخت میشود ادامه داد: یکی از مشکلات انبوهسازان سازمان نظام مهندسی ساختمان است به طوریکه از دهه ۸۰ به این سو با سازمان نظام مهندس درگیر هستیم و تا الان نتوانستهایم معضل این بخش را حل کنیم.
بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس در اجلاس سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران با یادآوری اینکه قیمت مسکن و اجاره بها در بازه زمانی 5 ساله یعنی از سال 97 تا سال 1402، 10 برابر شده است، گفت: در سبد خانوارهای ایرانی، اصلی ترین هزینه مسکن است و اگر نتوانیم تورم مسکن را کنترل کنیم، تلاش های دولت برای مهار تورم در سایر حوزه ها خیلی در زندگی مردم ملموس نخواهد بود.
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با هیئت دولت بر موضوع مسکن و جدی تر گرفتن آن تاکید کردند. این مسئله نشان می دهد باید تمرکز زیادی روی این موضوع داشته باشیم.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی عرضه و تقاضا در بازار مسکن تصریح کرد: این ناترازی مربوط به کاهش تولید مستمر در دهه 90 است.
نگاهداری گفت: قانون جهش تولید و به تبع آن، نهضت ملی مسکن، برای کاهش ناترازی و بهبود وضعیت مسکن توسط دولت در حال پیگیری است. حدود دو سال از اجرای قانون میگذرد که شاهد نقاط مثبتی در اجرای آن هستیم.
وی یکی از اثرات مثبت را تغییر نگاه دولت از نظارهگر به کنشگر دانست و افزود: دولت مسکن را از اولویتهای اجرایی خود قرار داده و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است. شخص رئیس جمهور نیز برای آن وقت میگذارد و فعالیتها برای تامین گسترده مسکن در حال اجراست.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه در سال های 1400 و 1401 تعداد کل جوازهای مسکونی کمتر از 500 هزار واحد بود، بیان کرد: باید از تجارب گذشته در اجرای نهضت ملی مسکن استفاده کنیم ضمن اینکه باید برای سوداگری و اثربخشی در بازار مسکن برنامهریزی دقیقی داشته باشیم.
نگاهداری با بیان اینکه مرز باریکی بین کنشگری و تصدی گری وجود دارد، گفت: دولت به جای تصدی گری در حوزه صنعت باید کنشگری و مانع زدایی از مسیر ساخت مسکن کند. دولت باید به سمت تسهیلگری، تشویق تولید مسکن و بر بازار مسکن نظارت کند.
در ادامه این نشست محمد خزاعی، مشاور عالی رئیس اتاق ایران، دبیر کل کمیته ایرانی ICC و عضو شورای عمومی فدراسیون اتاق های بازرگانی گفت: از نظر بین الملل و از نظر ICC ، بدون حضور مالی و فنی و امکانی بخش خصوصی پیشرفت برنامه اسکان و حل مشکل مسکن در کشور غیر ممکن است.
وی در پایان افزود: پیشنهاد بنده این است که حتماً باید یک واحد جدا در اتاق بازرگانی برای ارتباط ارگانیک با سازمان ملل در مورد اسکان بشری وجود داشته باشد.