راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری در استان ایلام

چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 11:57
استان ایلام با وجود داشتن ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی فراوان تنها استانی است که کمتر از سایر استان‌ها موفق به جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شده است. از طرفی به علت ضعف درآمد قابل تصرف در استان و کمبود پس‌انداز عملاً فرصت شکل‌گیری سرمایه و انجام سرمایه‌گذاری داخلی نیز در آن مهیا نبوده است.

جبران عقب‌ماندگی استان ایلام و دستیابی به توسعه پایدار نیز نیازمند سرمایه‌گذاری برای بهره‌جویی از مزیت‌های نسبی و توانایی‌های بالقوه اقتصادی است.

خبرنگار ایسنا در این گزارش به بررسی توانمندی‌های اقتصادی و قابلیت‌های استان برای افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در استان پرداخته است.

توانمندی‌های اقتصادی استان ایلام

علی حیات‌نیا کارشناس اقتصادی در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: وجود ۱۱ درصد ذخایر مستقل گاز کشور در استان ایلام و همچنین بیش از ۳ درصد ذخایر نفت مناطق خشکی ایران در استان، شرایط مساعدی را برای توسعه صنایع پایین دستی نفت و گاز در استان فراهم کرده است، همچنین به‌دلیل نزدیکی به خط لوله اتیلن غرب و داشتن پالایشگاه گاز، بستر مناسبی برای توسعه صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی پتروشیمی وجود دارد.

وی زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری در ساخت انبارها و سردخانه‌هابرای ظرفیت‌سازی و ذخیره کالا به ویژه در مناطق مرزی مهران را یک فرصت مناسب سرمایه گذاری تلقی کرد و گفت: تنوع در فعالیت‌های کشاورزی و دامداری ناشی از گوناگونی شرایط جغرافیایی و اقلیمی و وجود جنگل‌ها و مراتع در استان برای پرورش دام هم فرصت مهم دیگر است که نباید از نظر دور داشته شود.

این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه وجود منابع غنی کانی‌های غیرفلزی و امکان بهره‌برداری و ایجاد صنایع فرآوری در استان را از فرصت‌های بکر اقتصادی عنوان کرد و این فرصت را در جوار ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک خارجی، یک مزیت بسیار مهم برای استان دانست.

حیات‌نیا افزود: برقراری امکان ترانزیت سوخت از طریق کشورهای ارمنستان، قزاقستان به کشور عراق از مرز بین المللی مهران یک توانمندی اقتصادی است که در کنار ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران فرصت درخشانی برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم کرده است.

وی همچنین به بخش کشاورزی گسترده استا خصوصاً با آمدن آب سامانه گرمسیری به زمین‌های کشاورزی هم به عنوان یک فرصت مغتنم استان اشاره کرد.

قابلیت‌های بخش صنایع و معادن استان

علی مهدوی مدیرکل اسبق صنعت، معدن و تجارت استان ایلام صنایع غذایی و دارویی و بهداشتی، صنایع شیمیایی و سلولزی، صنایع معدنی و کانی غیرفلزی، صنایع فلزی، صنایع نساجی و پوشاک، قطعه سازی خودرو در بخش صنعت را از قابلیت‌های استان برای سرمایه‌گذاری دانست.

طرح‌های پیشنهادی تجاری و بازرگانی برای سرمایه‌گذاری در استان

وی سیلو، انبار مکانیزه، سردخانه، مجتمع‌های سورتینگ و بسته‌بندی، صنایع تبدیلی، بازارچه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی، بازارچهمحلی داد و ستد را از جمله طرح‌هایی دانست که در بخش تجاری و بازرگانی مناسب سرمایه‌گذاری در استان هستند.

راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری در استان

سیاست‌های تشویقی

علی حیات نیا در خصوص سیاست‌های تشویقی برای جذب سرمایه گذاری در استان گفت: علاوه بر انگیزه‌های اقتصادی و مالی و فنی، سرمایه‌گذاری خارجی تابع عوامل و سیاست‌های حمالیتی نیز هست. این سیاست‌ها نقش روشنی در جذب سرمایه‌ها دارند.

وی افزود: وجود مشوق‌هایی مثل بیمه سرمایه‌گذاران، معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و امکان استفاده از تسهیلات ارزی ارزان قیمت شرایط مناسبی برای سرمایه گذارانم فراهم می‌کند. از طرفی مقررات‌زدایی و ساده‌سازی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی دستگاه‌های دولتی استان برای ایجاد محیط امن سرمایه‌گذاری می‌تواند موثر باشد.

توسه زیرساخت‌ها

این مدرس دانشگاه افزود: توسعه زیرساخت‌ها نظیر راه‌ها، بزرگ راه‌ها، راه‌آهن، افزایش تعداد و مقصد پروازهای فرودگاه ایلام و بین‌المللی شدن آن و همچنین ایجاد بزرگراه و راه آهن بین ایران و عراق از مهم‌ترین عوامل افزایش سرمایه‌گذاری در استان هستند.

تصویرسازی

وی در پایان گفت: باید نگاه مثبتی برای سرمایه گذاری در استان فراهم شود و تصویر مناسبی در ذهن مخاطبان نسبت به استان شکل بگیرد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.