کاهش شدید سطح آبهای زیرزمینی در اثر برداشت بی رویه از این منابع، مهمترین دلیل فرونشست زمین یا همان زلزله خاموش در استان سمنان است.
به گزارش
گروه عکس خبرگزاری صدا وسیما؛ از آنجا که بالغ بر ۵۵ درصد آب مصرفی کشور از سفرههای زیر زمینی تامین میشود،حفر چاههای متعدد و عموماً غیر مجاز و برداشتهای بدون محدودیت که بیش از تغذیه سالانه است تراز منفی بسیاری از دشتهای کشور را رقم زده است؛ طوری که در ۴۷ سال اخیر مخازن زیرزمینی آب کشور با کسری ۱۱۰ میلیارد مترمکعبی مواجه شدهاند که چیزی حدود ۹۵ میلیارد مترمکعب آن مربوط به ۲۰ سال گذشته است. همین امر باعث خالی شدن سفرههای زمینی و افت آبهای زیرزمینی علاوه بر خشک شدن قنات ها، کاریزها و چشمه ها، حرکت لایههای آب شور به سمت منابع شیرین و تغییر کیفیت آب به شوری و تلخی را سبب شده است، اما این رخ دادها حاصل نگاه اولیه جامعه است در صورتی که در نگاه عمیقتر متوجه خطر فرونشست زمین به علت خالی شدن لایهها و خللهای زمین خواهیم بود که این نشستها علاوه بر تخریب، برگشت ناپذیری منابع زیرزمینی را نیز رقم خواهد زد.
منبع خبر "
صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.