تولید خودروهای برقی؛ انتخاب یا اجبار؟

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:56
مصرف سوخت خودرو‌های داخلی باعث شده وزارت صمت به فکر افزایش تولید خودرو‌های برقی باشد.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما، معاون سابق مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت می‌گوید: مصرف سوخت در برخی خودرو‌ها به حدی بالاست که بیش از ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، بنزین می‌سوزانند. 
 
 
به گفته وی، مصرف سوخت خودرو، در دنیا با میزان انتشار کربن دی اکسید (co۲) شناخته می‌شود. میزان انتشار co۲ در داخل کشور حدود ۱۶۹ گرم بر کیلومتر بوده که این عدد در اروپا حدود ۹۵ گرم بر کیلومتر است. 
 
یک سال پیش سازمان ملی استاندارد به این موضوع ورود کرده بود؛ آقای مهدی اسلام پناه رئیس این سازمان گفته بود: تلاش کردیم خودروسازان را به سمت تولید خودروی کیفی تشویق کنیم تا تغییر بن سازه داشته باشند. 
 
این تکلیف خودروسازان بود، برای جلوگیری از افزایش مصرف سوخت؛ به گفته آقای باقری مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، خودروسازان موظف بودند، سالانه درصدی از مصرف سوخت خودرو‌هایی که تولید می‌کردند را کم کنند. 
 
یکی از متقاضیان خودروی دنا می‌گوید سال ۹۶ خودرویی خریداری کرده که رتبه انتشار دی اکسید کربن این خودرو روی F بوده است، اکنون که مجدد صفر کیلومتر این خودرو را خریداری کرده، رتبه انتشار دی اکسید کربن آن روی G یعنی پایین‌تر از سال ۹۶ است. 
 
آقای پورمجیب مدیر عامل تامین قطعات ایران خودرو می‌گوید: برای اصلاح این موضوع برنامه تغییر قوای محرکه را دارند. موتور EF پلاس توربوشارژ در ایران خودرو عرضه شده که هم از لحاظ مصرف سوخت و هم از لحاظ توان و گشتاور یک ارتقا در این موتور به وجود آمد. 
 
تبصره ۲ ماده ۶ قانون ساماندهی صنعت خودرو به صراحت وزارت صمت را به کاهش مصرف سوخت خودرو‌ها مکلف می‌کند، اما آقای علی آبادی وزیر صمت می‌گوید برنامه دیگری دارد. 
 
وزیر صمت می‌گوید: یک ماشین برقی برای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش, ۱۵ کیلووات ساعت برق می‌خواهد، اگر برق آن با خورشید تامین شود ۷ سنت می‌شود ۷ ضربدر ۱۵, یک دلار می‌شود، اما اگر این خودرو بخواهد با بنزین حرکت کند بین ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند. 
 
اگر قیمت هر لیتر بنزین براساس فوب خلیج فارس را یک دلار در نظر بگیریم و با حساب و کتاب آقای علی آبادی یعنی اینکه این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۸ تا ۱۰ دلار بنزین مصرف می‌کند که اگر با دلار بازار آزاد محاسبه کنیم (۸ ضربدر ۵۰ هزار تومان) می‌شود ۴۰۰ هزار تومان، چیزی معادل یک هشتم مصرف سوخت خودروی برقی.
 
آمار شرکت ملی پخش فرآورده نفتی نشان می‌دهد میانگین تولید روزانه بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر است این در حالیست که مصرف بنزین در برخی روز‌ها حتی به بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر می‌رسد. 
 
گزارشی از فائزه شعبانی اصل خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.